Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Kasterlee

with 14 comments

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kasterlee-11.jpg

kasterlee-109.jpg

kasterlee-48.jpg

kasterlee-51.jpg

kasterlee-91.jpg

Meer foto’s van Kasterlee vind je hier

In de reeks ‘de 15 mooiste dorpen van Vlaanderen’ dit maal het Kempisch dorp Kasterlee. De dorpskern op zich vind ik niet zo speciaal ( hopelijk krijg ik hier geen kritiek op :-)), echter op landschappelijk gebied zijn er enkele heel bijzondere kenmerken te zien. Eerst en vooral heb je de Kleine Nete die heel het landschap ten zuiden van het dorp domineert en die tot de properste rivieren van België mag gerekend worden. Vervolgens heb je ook de bosrijke Kempense heuvelrug die tot 40 meter hoogte rijkt en waarbij ik toch een bezoekje aan het kabouterbos zou aan raden. Wanneer je het bos binnentreedt merk je op het eerst zicht niet echt iets opvallends, maar naarmate je hogerop wandelt kom je steeds meer in een bizar decor terecht van grillig gevormde bomen en struiken. Helemaal bovenaan wordt het gewoon te gek. Van vele bomen zijn in de loop der tijd door het wegwaaien van de mulle zandgrond (het bos groeit feitelijk op een duinen-strook) de wortels ontbloot. Ze groeien als het ware op een wirwar van tentakels. Een heel merkwaardig zicht en een festijn voor spelende kinderen. Eén van die foto’s had ik al getoond op mijn vorige blog, maar toen had ik nog geen bezoekers.  Tenslotte heb je de jaarlijkse pompoenenmarkt die bekend is tot in het buitenland. Kasterlee…pompoendorp!

Written by Koen

januari 9, 2008 bij 8:18 am

Geplaatst in Dorpen

14 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Prachtig gebied en in dat kabouterbos zou ik ook wel eens rond willen struinen. Het fenomeen van die tentakels zie je hier ook in gebieden met stuifzand en daar zijn er in NL ook diverse van. Schitterende gebieden waar het moeilijk loopt door rul zand. Die pompoenen…..moooiii…in het najaar koop ik altijd zoveel mogelijk kleuren pompoenen en kalebassen, die ik dan in grote manden buiten op tafels zet. Dat vrolijkt de tuin in de winter helemaal op

    Margrietgeniet

    januari 9, 2008 at 10:08 am

  2. Koen dat ziet er prachtig uit.
    Ik ken Kasterlee voornamelijk van het IJsmanneke wat hier in Eindhoven altijd rondrijdt in de zomer met heerlijk vanille-ijs. Dat is al zo vanaf mijn jeugdjaren.
    Maar het ziet er daar prachtig uit en die bomen is inderdaad wel bijzonder te noemen.

    Houdoe

    teotorriatte

    januari 9, 2008 at 11:49 am

  3. Wat apart die bomen, konden zo uit een Harry Potterboek zijn weglopen en ineens mensen vastgrijpen 😉 Mooi gebied zo te zien en ’t standpunt bij die pompoenen vind ik heel leuk genomen.

    Monique

    januari 9, 2008 at 2:05 pm

  4. Mooi die bomen zeg! Erg mooi landschap heeft het zeker, maar ik zou nu ook wel wat van de huizen willen zien, want die zien er naar mijn gevoel ook niet verkeerd uit (te zien op de laatste foto)

    Robbie Veldwijk

    januari 9, 2008 at 3:05 pm

  5. Ik ken het gebied niet, maar de omgeving ziet er mooi uit, Heb wel eens eerder foto’sgezien van dit soort bomen, misschien ook wel daar genomen, Heel apart en zeker leuk voor kinderen.
    Mooi zijn ze de pompoenen, die vormen. Ik had ze ook, maar einde seizoen nu.
    Mooie foto’s.

    Tiny

    januari 9, 2008 at 7:00 pm

  6. De bomen zijn erg mooi, wat trouwens ook geld voor het watertje. Ik vind het leuk te zien dat je de kinderen heb mee genomen in de foto.

    serews

    januari 9, 2008 at 8:09 pm

  7. Die mistfoto vind ik prachtig!
    Die wortels: dacht eerst dat het De Haan was, je hebt daar langs de kustbaan een bos waar er ook zo’n bomen staan.
    ‘k Wist dat het BXL niet was, maar ‘k was vergeten dat het Geraardsbergen was.
    Weeral bijgeleerd!

    pieterbie

    januari 9, 2008 at 11:09 pm

  8. Wawwww, dit heb ik nog nooit gezien… in sprookjesboeken misschien wel, maar in het écht? Ik hoop alleen dat de bomen nóg diepere wortels hebben zodat ze niet op een dag om zullen vallen…
    Jij hebt dit weer maar eens knàp voor ons vastgelegd. Dank je wel daarvoor!
    PS: ik laat je verder spelen én speculeren in je fantasie over wat er ónder de vloer zou zitten, hihi.

    gerdaYD

    januari 10, 2008 at 8:21 am

  9. Dit is een echt sprookjesbos! Ik kende het ook niet, komt dus op mijn lijstje te staan. Na twee maanden bloggen heb ik al meer van België gezien dan anders op tien jaar.

    Martine

    januari 10, 2008 at 8:30 pm

  10. heerlijke foto’s heb je geplaatst
    ik heb ook een voorliefde voor deze bomen
    op een tweede plaats na de knotjes 🙂
    deze bomen heten Vliegdennen
    in het natuurgebied de Soesterduinen staan ze bij ons ook
    en ik fotografeer daar graag

    Seraka

    januari 11, 2008 at 11:21 am

  11. Wat een prachtige bomen! Wat zouden er daar mooie foto’s gemaakt kunnen worden tijdens mist of in de vroege ochtend. Het heeft bijna iets sprookjesachtig!

    Groetjes Anita

    Anita Bozelie

    januari 16, 2008 at 12:50 pm

  12. […] zijn Oud-rekem (Limburg) en O.l.V. Lombeek (Vlaams-Brabant).  Deze week wedijveren St-Amands, Kasterlee en Baarle-Hertog voor een plaatsje bij de laatste vijf. Je kan stemmen op deze site van Vlaanderen […]

  13. […] vorige week werd Kasterlee genomineerd als mooiste dorp van de provincie Antwerpen. Mijn favoriet St-Amands gaat dus niet naar […]


Geef een reactie

