Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Mannenken Pis uit Geraardsbergen

with 5 comments

geraardsbergen-11.jpg

Het Manneken Pis van het vorig bericht staat dus inderdaad in Geraardsbergen en niet in Brussel. Dit beeldje is nog een stuk ouder ( 1459) dan dat van onze hoodstad (1619).  Het huidige exemplaar is wel niet het origineel want die ging jammer genoeg verloren. Er werd uiteraard een ander gemaakt en die staat in het manneken-pis museum op de markt. Het beeld aan de voet van het stadhuis is een copie daarvan. (info: Wikipedia)

Written by Koen

januari 8, 2008 bij 10:46 pm

Geplaatst in Steden

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Had ik dus toch goed gezocht via Google en Wikipedia.
    Want dit kan ik als Brabander (uit Nederland ja) normaal gesproken niet weten.

    Houdoe

    teotorriatte

    januari 9, 2008 at 2:15 am

  2. Nou laat ik het je zo zeggen ik ken geraardsbergen niet eens. Wel leuk die informatie!

    Robbie Veldwijk

    januari 9, 2008 at 2:55 pm

  3. Dan heb ik hem toch gezien, tijdens de Ronde van Vlaanderen een aantal jaar geleden. Ben ik in deze erg mooie plaats geweest. Maar je hebt mij goed voor gek gezet.

    serews

    januari 9, 2008 at 8:07 pm

  4. Er is er trouwens ook eentje in Gent, Koen, als je een reeks wilt maken 🙂

    (aan de kraanlei, boven de deur van een huis)

    Tom

    tdn

    januari 10, 2008 at 11:35 pm

  5. Natuurlijk hebben wij het oudste Manneken Pis !!! 🙂 🙂 🙂 Je bent dus in mijn buurt geweest. Leuk om ‘per ongeluk’ foto’s van je eigen stad tegen te komen op het net.
    (PS : Ons Manneken Pis trekken ze ook regelmatig kleren aan hoor : ter gelegenheid van één of ander feest, of als er weer een vereniging hem een pak bezorgd zodat het kan bijgeplaatst worden in het Manneken Pis museum…)

    tati

    januari 11, 2008 at 9:00 pm


Geef een reactie

