Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

‘Social media’ dilemma’s

with 21 comments

Hier in het oosten van Vlaams Brabant ligt een pak sneeuw en het straffe is dat uitgerekend in deze periode van het jaar mijn auto in panne staat.  Het aller-strafste is echter dat ik het helemaal niet erg vind. Nu moéten we wel thuis blijven en kunnen we een  beetje bijkomen van een ontzettend druk jaar. Heerlijk in feite 😉

en hebben we wat tijd om na te denken om hét item van het voorbije jaar: sociale media…

Ik heb hoegenaamd niets tegen sociale media ( anders had ik geen blog uiteraard), maar waar ik me wel wat zorgen om maak is de totale versnippering hiervan.  Blogs, forums, facebook, Linkedin, Hyves, Twitter, You Tube, Netlog, Flickr, enz, enz….( zo’n 200 mogelijkheden)

Hoe kan je hieruit een weloverwogen keuze maken?  Let wel, ik heb het niet over al diegenen die sociale media als een vrijetijdsbesteding beschouwen (geen probleem want het IS gewoon leuk), maar wel over beroepsfotografen die social media als een belangrijke opportuniteit zien in hun vak. Daar wringt het schoentje. Sommige hebben bewust gekozen om die overweging niet te maken en hebben bij zowat alles een account. Ik vraag me echt af vanwaar ze die tijd halen.

Ik ben een aantal maanden op Facebook geweest. In feite was het wel een leuke bedoening, maar al gauw kwam ik tot de vaststelling dat een uurtje zo voorbij vliegt (net als bij het bloggen trouwens) en na enige tijd hield ik het voor bekeken. Er kwam een vreemd gevoel van rust opdagen. Meteen ook nieuwe tijd om ideeën uit te werken. Ik werd minder afgeleid. Facebook verlaten voelde echt aan als een bevrijding. Heel vreemd want nogmaals, Facebook is wel degelijk leuk. Zoals zoveel dingen in het leven…

Wat ik gewoon niet begrijp is hoe sommigen hun werk kunnen combineren met Facebook én Twitter én You-Tube én Flickr én Hyves én, én, én….en dat allemaal naast hun eigen website

Ook  bloggen neemt heel wat tijd in beslag. Fotogeniek België heeft me geen windeieren opgebracht, maar als ik echt eerlijk wil blijven voor mezelf en alle tijd zou optellen die ik hierin al geïnvesteerd heb dan twijfel ik soms…maar goed, ik beschouw dit blogje ook als een hobby , een soort online fotoclubje zeg maar, en dus ga ik er waarschijnlijk nog wel een tijdje mee door.

Enfin, stof genoeg om over na te denken. We zien wel wat 2011 oplevert op dat gebied. Ik wens iedereen van harte een prettig eindejaarsfeest en het allerbeste voor 2011. Uiteraard een goede gezondheid, maar ook zeer veel inspiratie. Geniet van de fotografie. Het is en blijft een prachtige hobby en het mooiste beroep ter wereld.

Written by Koen

december 27, 2010 bij 10:49 am

21 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Koen ook voor jou de beste wensen.
    De foto doet me denken aan die tantes, die op bezoek kwamen en zo’n “natte” kus op je wang drukten. 🙂

    Harry de Rooij

    december 27, 2010 at 10:59 am

  2. Koen voor jouw mijn allerbeste wensen, een gezond 2011 en een fotorijk jaar.
    Wat je visie op social media betreft kan ik je alleen maar bijtreden. Mijn blog daar kruipt veel werk in en daarbij nog gaan werken, dat is meer dan genoeg. Ik heb nog een ID op facebook maar ik zit daar geen twee keer per maand op of het is om mijn mail na te kijken. Ik vind het allemaal verloren tijd en tijd waarin je niet creatief bent. Het is wellicht tof als je veel vrije tijd hebt om sociale contacten te leggen via die weg maar met een job en een hobby waar je veel tijd en creatie wil aan spenderen, vergeet het. Ik geraak hier amper rond.
    Ik wens je succes met je denktank rond ‘social media’ Toi toi!

    Joke

    december 27, 2010 at 3:30 pm

  3. Ook van mij de allerbeste wensen en een vreugdevol, gezond en creatief jaar Koen. Ik moet me bij Joke aansluiten voor wat betreft die sociale media. Ik denk dat er in veel huishoudens regelmatig ambras is omdat één van de huisgenoten niet van de pc weg te branden is om al zijn contacten (..vrienden..) te onderhouden. Ik gebruik facebook alleen maar om mijn blog een beetje te promoten dat, zoals je zelf zegt, mijn online fotoclubje is :-).

    Guido

    december 27, 2010 at 6:07 pm

  4. Ook voor jou en je familie de beste wensen voor het nieuwe jaar!

    rein

    december 28, 2010 at 7:09 am

  5. Onder de fotografen zijn het vooral amateurs, studenten en bijberoepers die zo massaal op social media zitten hoor. En ja, die hebben tijd…
    Trek er je conclusies uit
    Mijn beste wensen voor 2011
    Kurt
    (supergrappige foto!)

    Kurt

    december 28, 2010 at 9:44 am

  6. Heel knappe foto, ik moest onmiddellijk denken: “Ik koe van jou”.

    Sociale media: ik volgde er in 2010 een workshop over omdat mijn dierbare werkgever ook wil weten waar er mee naar toe.

    Ikzelf zit op: Facebook, LinkedIn, Twitter, Plaxo en Netlog. Flickr heb ik ook.
    Alleen op de eerste 3 ben ik actief.
    Netlog ga ik stoppen. ‘k Doe er toch nikske meer.

    LinkedIn gebruik ik eerder als professionele adresboek.

    Stilaan groeien ze wel naar elkaar: je kan ze linken.
    Er bestaat trouwens ergens een tool waarmee je verschillende sociale media tegelijk kunt updaten 🙂

    Ik denk dat je inderdaad een keuze moet maken.
    En er verstandig mee moet omspringen.
    Ik gebruik Facebook voor bepaalde doeleinden, en voor niet meer dan dat.
    Ik ben gestopt met spelletjes te spelen op Facebook.

    Bij ons op ’t werk zijn zo goed als alle sociale media geblokkeerd, wat ik niet slecht vind.

    pieterbie

    december 28, 2010 at 10:25 am

  7. Voor de zotste foto’s moet je hier zijn 😉 Geweldig beeld.
    Niet te veel piekeren over de sociale media, Koen. Vroeger gingen de mensen ’s avonds in het café wat palaveren met de buren en vrienden. Dan kwam er een periode van lange tv-avonden en nu zitten ze (terug) op ‘Face’book…het is een evolutie en het zal blijven evolueren

    Jonathan B

    december 29, 2010 at 10:39 am

    • Leuke vergelijking. Virtueel op café gaan.
      Maar nogmaals, ik pieker alleen maar over de versnippering van sociale media. Teveel van het goede zeg maar

      Koen

      december 30, 2010 at 5:29 pm

  8. eerst en vooral wens ik jou een heel gelukkig nieuwjaar
    en je zet ons al onmiddelijk aan het werk 😉
    tja ik heb alleen een blog en FB
    maar dit neemt zoveel tijd niet meer in beslag omdat ik niet zoveel blogs bezoek
    en toe pik ik er eentje uit en ga ik rondneuzen
    heb veel meer aan mijn academie wat de fotografie betreft
    en fb tja dit is ontspannend
    en dit moet het ook blijven het mag geen verplichting worden

    pascale

    december 29, 2010 at 12:01 pm

  9. Vanuit het koude buurland wens ik je een gezond, liefdevol en fotogeniek 2011 toe!

    p.s. grappige foto is dit zeg!!

    Eric

    december 29, 2010 at 12:59 pm

  10. Wat een liefdevolle foto heb je uitgekozen voor je nieuwjaarswens! Uiteraard wens ik jou en je gezin ook alle goeds voor 2011 en voor jou in het bijzonder een heel fotogeniek jaar!

    Voor wat betreft die sociale media kan ik jouw visie alleen maar beamen, ik ben weliswaar geen beroepsfotograaf maar ik vind het ook teveel van het goede worden en ik begin me zelfs te ergeren aan alle verzoekjes van reeds bestaande leden (bekenden/vrienden/familie) om overal een account te openen en zelfs al was het enkel en alleen om mijn blog te promoten dan nog zie ik dat niet zitten. Ik blijf trouw aan mijn blog dat ik al ruim 5 jaar lang dagelijks van nieuwe foto’s voorzie en dat is al heel veel werk maar dat blijft leuk en de mensen die ik hiervan ken, dat netwerk wil ik graag behouden en onderhouden. Daarnaast heb ik nog een hyves-account maar daar doe ik niet veel mee. Ik hoop dat jij nog lang met dit blog blijft doorgaan hoor want ik geniet van je mooie foto’s en leer veel van je ;0) en voor de rest zou ik als ik jou was vooral op je gevoel afgaan waar je wel en waar je niet een account blijft onderhouden!

    Ank

    december 29, 2010 at 1:49 pm

  11. Koen, ook vanwege mij het allerbeste voor 2011! Laat het op fotografisch vlak opnieuw een boeiend jaar worden!

    Wat betreft sociale media. Ik ben zeker geen expert, maar kan enkel spreken vanuit mijn ervaringen. De versnippering waarover je spreekt, is al geruime tijd aan de gang, dat is niet enkel het afgelopen jaar opgedoken. Bij mij is er zelfs een sociale media moeheid opgetreden. Ik blog ook minder dan vroeger en ik zit de laatste maanden minder op Facebook (en dat is inderdaad een verademing zoals je zelf al schrijft). Enkel Twitter blijf ik nog enigszins dagelijks volgen. Je moet ook goed gebruik weten maken van deze tools en dat kost tijd.

    Fotografen die Twitter gebruiken om met elkaar te converseren over welke maaltijd ze hebben klaargemaakt, dat ze nog even naar het toilet gaan om een behoefte te doen vooraleer ze naar een afspraak vertrekken of dat ze wat pinten gaan drinken om wat stoom af te laten… volg ik niet meer. Dat is net Messenger maar dan live voor iedereen toegankelijk. Ik volg vnl. fotomagazines, fotoredacteurs en fotografen die voor mijn interessegebied iets nuttig kunnen bijdragen.

    Ik heb er een probleem mee dat sociale media steeds meer als uitlaatklep dient om over alles en nog wat een mening te ventileren. En dan moet je noodgedwongen filteren in de personen die je volgt anders word je compleet overspoeld met nutteloze info. Althans dat is mijn mening. Ik heb graag gerichte info in het kader van mijn interessegebieden.

    Van de fotografen die ik volg op Facebook en Twitter zijn er wel een aantal (vnl. buitenlandse) die hun eBooks, boeken en workshops willen promoten en dan zijn deze tools echt wel een nuttig hulpmiddel. Aan de andere kant ken ik wel een aantal fotografen die geen blog en geen Twitter-account hebben, nauwelijks op Facebook zitten, en toch hun activiteit perfect kunnen laten draaien.

    Wat betreft het aspect tijd. De meesten van de fotografen die ik volg, hebben ondertussen een internetabonnement op hun smartphone en kunnen dus constant hun accounts updaten.

    Ik heb onlangs van iemand de vraag gekregen of dat hele sociale media gebeuren me in feite al iets heeft opgeleverd aan foto-opdrachten. Ik heb eerlijkheidshalve “neen” moeten antwoorden. Wel heeft het me toffe en interessante contacten opgeleverd, want bij elke zelfstandige activiteit is netwerken nu eenmaal belangrijk. Of het op termijn iets oplevert aan opdrachten weet je volgens mij nooit op voorhand.

    Hopelijk heb je wat aan mijn commentaren.

    Serge Van Cauwenbergh

    december 31, 2010 at 5:05 pm

  12. Ook van mij de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!

    Micheline

    januari 1, 2011 at 9:57 am

  13. Kurt slaat de nagel op de kop. Beroepsfotografen die constant actief zijn op sociale media hebben gewoon geen werk. En laten zich op dat gebied zelfs een beetje kennen…
    Zoals Serge het al aangeeft kan het natuurlijk wel nuttig zijn om je werk te promoten, maar dat geldt volgens mij maar in zeer beperkte mate. Er zijn betere methodes. Spring er verstandig en vooral op een volwassen manier mee om zou ik zeggen
    Beste wensen!

    Carl

    januari 1, 2011 at 5:37 pm

  14. Een beetje laat misschien maar toch mijn beste wensen voor 2011 !
    Prachtige foto van die koetjes trouwens. Ik ben gek op koetjes !
    En hopelijk ga je door met je blogje, want het is altijd leuk om een kijkje te komen nemen. Maar er kruipt inderdaad veel tijd in.

    maaike

    januari 5, 2011 at 2:46 pm

  15. OT: inderdaad, Koen, mijn foto van de Nieuwjaarsduik is genomen van bovenop de Koninkrijke Gaanderijen.

    pieterbie

    januari 10, 2011 at 6:10 am

  16. Ook mijn beste wensen voor 2011, Koen. Ik wacht met heel veel spanning af naar je eerste ‘echte’ log uit 2011.

    *Ik heb heel erg veel nuttige commentaren gelezen trouwens. Doet goed om zoveel verschillende meningen te lezen.

    Tim Freh

    januari 17, 2011 at 9:10 pm

  17. Beter laat dan nooit : m’n beste wensen, een fotogeniek maar bovenal gezond 2011 ! Op wat je hier aanhaalt over de ‘social media’ kan ik alleen maar ja knikken. Wat bestaat er tegenwoordig al niet allemaal ? Ik kan en wil het echt niet volgen. Sociale netwerken ok, maar het versnippert teveel en je kan onmogelijk bij allen een account aanmaken wegens te tijdrovend. Er wordt dan geopperd dat je ze aan elkaar kan linken… pfff whats the use ? Heb zelf diverse accounts uitgeprobeerd, maar hou het uiteindelijk bij m’n blog. Fotograferen is en blijft een hobby waar ik graag creatief mee bezig ben. Mijn blog tracht ik zo goed mogelijk te onderhouden, wat ook al heel tijdrovend is wanneer je de blogs van anderen (eerlijk) van een reactie wil voorzien. Maar al bij al voel ik me er goed bij, ik kan er m’n foto’s op kwijt, wat creativiteit ivm de tekstjes, is een deur naar anderen toe, heb er al n paar leuke contacten door… en als t me effe teveel wordt las ik gewoon een pauze in, een blog mag geen blok aan je been zijn. Vrees door die versnippering ook voor oppervlakkigheid…. Mijn keuze is alvast gemaakt : een blog en/of site. En ik hoop dat ook jij nog n tijdje doorgaat met deze blog, is altijd de moeite hier te komen kijken.
    Groetje en tot blogs,
    AmaZony

    AmaZony

    januari 25, 2011 at 11:13 am

  18. lekker doorgaan met bloggen koen al is het maar een blog in de maand:-)

    altijd mooi om hier te komen,
    of om jou te zien bij mij:-)

    * klik*

    foto van koen maak 🙂

    klaproos

    januari 25, 2011 at 6:51 pm

  19. Ik heb fotogeniekbelgie.wordpress.com gevonden via startpagina Mooi gemaakt! Ik hoop zelf ook zo een site te maken.
    Hoe heb je dit gemaakt?

    Groetjes,
    Henny uit Purmerend

    Spotnet

    februari 1, 2011 at 12:27 pm


Geef een reactie

