Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Met of zonder rechtstreeks zonlicht?

with 10 comments

Ik heb jullie mening nodig!

Bij de vorige foto van de parende strontvliegen op een koeienvlaai scheen de zon. Op facebook kreeg ik enkele opbouwende kritische opmerkingen in verband met de scherpte(indruk) en reflecties en dus vond ik het wel eens interessant om vandaag een andere versie te plaatsen. Eentje zonder rechtstreeks zonlicht.

Ik zou eigenlijk wel graag eens een reeks willen maken over het wel en wee op een koeienvlaai, maar geraak er niet uit of ik dat nu met of zonder rechtstreeks zonlicht zou doen. Rechtstreeks zonlicht geeft al dan niet storende reflecties op de haartjes en ogen, maar zorgt voor een pittig contrast. Zonder rechtsreeks zonlicht wordt de foto zachter en komt het beeld op technisch gebied misschien beter over. Sowieso zijn dergelijke macrofoto’s zeer moeilijk verkleind weer te geven op 700 pixels omdat fijne details zoals de haartjes van de vlieg nog amper 1 pixel breed zijn en bijgevolg bij schuine weergave trapsgewijs worden afgebeeld. Een verkleinde macrofoto van bijvoorbeeld een gladde kikker oogt daardoor veel scherper.

Dus mijn vraag nu: Welke foto vinden jullie het meest geslaagd. Dit beeld of vorig beeld? Niet qua compositie of standpunt, maar wel op technisch gebied en ook puur gevoelsmatig. Dus rekening houdend met belichting, kleur, scherpte, enz…

Written by Koen

mei 18, 2012 bij 10:49 am

Geplaatst in Zonder categorie

10 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Op het formaat dat we zien op WP vind ik deze beter. Hij is klaarder, je ziet de dingen beter, allez ik toch.

    mijnnikonenik

    mei 18, 2012 at 10:55 am

  2. Ik denk dat het er aan ligt wat je wilt laten zien. Op deze foto zie je meer van het geheel maar ik vind hem verder vrij ‘vlak’ als je begrijpt wat ik bedoel. De andere foto sprankelt, ik zie ‘goud’ en ‘diamantjes’. Als je beide foto’s naast elkaar zou zetten dan trekt mij die sprankelende foto het meest omdat de andere een foto is zoals je ze wel vaker ziet, ook prachtig maar door het zonlicht wordt het net iets meer! Dus de foto van vandaag in het biologieboek en de sprankelende foto van gisteren aan de muur, zal ik maar zeggen, (om het verschil duidelijk te maken).

    Ank

    mei 18, 2012 at 12:15 pm

  3. Gevoelsmatig, deze, omdat je algehele beeld duidelijker wordt. Dat de “hardheid” van de foto wat wegvalt stoort me minder, het contrast is minder groot, maar de details zoals de facet ogen vind ik duidelijker in deze dan in de vorige…

    (D)OCULAR

    mei 18, 2012 at 8:29 pm

  4. Ik vond de vorige wel iets extra hebbend. Hier mis ik dat. Je kan natuurlijk blijven argumenteren en met regeltjes gooien.
    Mijn buddie Razzi maakte er in de tijd werk van om met elke foto minstens 5 regels met de voeten te treden. En iedereen vond zijn werk goed.

    Pieterbie

    mei 19, 2012 at 7:48 am

  5. Amai, niet veel reacties… Ik denk dat het onderwerp niet erg aanspreekt😉
    Het sociale media gebeuren is natuurlijk volledig verschoven naar facebook (wat ik ergens toch wel jammer vind)
    De meesten hebben blijkbaar daar gereageerd. Voor wie een account heeft: hier kan je alles lezen: http://www.facebook.com/FotogeniekVlaanderen
    Conclusie is alleszins duidelijk: deze foto (zonder rechtstreeks zonlicht) wint.
    Ik verkies meestal heldere dagen met fel zonlicht om macrofoto’s te maken van insecten. Ik werk voor macrofotografie liever zonder flits en dan kan je dankzij fel zonlicht met een klein diafragma werken ( dit beeld: f14 bij 1/125 sec en iso800). De daarmee gepaarde lichtspelingen geven dikwijls een meerwaarde. Zo vermijd je vervlakking zoals Ank zegt. Maar dat geldt dus zeker niet altijd.
    Voor vliegen denk ik dat ik voortaan rechtstreeks zonlicht ga vermijden.
    Bedankt voor jullie reacties!

    Koen

    mei 19, 2012 at 12:58 pm

  6. Dit is gewoon een prachtig gedetaileerde macro opname, belichting is perfect. Als het even kan werk ik ook liefst met bestaand licht, maar in dit landje kan je de windstille dagen op je hand tellen.

    janmasyn

    mei 19, 2012 at 7:07 pm

  7. Hoi Koen, ik ben wat laat zie ik…..maar ik vind van deze foto de details wellicht beter naar voren komen, maar ik sluit me toch aan bij Ank. Ik vind de vorige foto net wat meer hebben qua dynamiek (minder vlak).

    Yvonne

    mei 19, 2012 at 7:12 pm

  8. heel moeilijk kiezen want ze zijn beide prachtig
    maar ik ga toch voor deze, gevoelsmatig, want ik ga altijd op gevoel af🙂

    fotorantje

    mei 19, 2012 at 10:11 pm

  9. Hallo koen
    Ik vind dat de foto in zonlicht tot iets extra heeft en ga daar voor

    natuurfreak

    mei 22, 2012 at 11:46 pm

  10. Hallo Koen!
    Ik span voorlopig de kroon met mijn wel hèèl late reactie. Ik ken niets van techniek maar ik gebruik steevast mijn buikgevoel en mijn buik vindt de tweede foto beter. Alle details zijn heel duidelijk en worden niet verstoord door lichtreflecties of wat dan ook. De kleuren zijn minder levendig ( wat niet meer dan logisch is ) maar daar is een mouw aan te passen voor wie dat wil.In ieder geval…eender welke foto jij maakt is een pareltje op zich

    Ezmo en Hilde

    juni 6, 2012 at 10:33 pm


Geef een reactie

