Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Kleur of zwart-wit, van links naar rechts of van rechts naar links

with 15 comments

Dergelijk foto’s zorgen voor leuke denkoefeningen. Omzetting naar zwart-wit vond ik gepast omdat de niet al te mooie kleuren hier geen meerwaarde bieden. Een horizontale flip leek me puur gevoelsmatig ook wel een goede zet. De theorie indachtig dat we allemaal van links naar rechts lezen kon mijn overweging alleen maar staven. Tot iemand hier in huis me er op wees dat de originele galop van rechts naar links toch beter overkomt. Zo zie je maar… ieder zijn mening en smaak.

Edit 18:45: en eentje voor Ank. De niet-gecropte versie in zwart-wit

Written by Koen

januari 16, 2012 bij 12:49 pm

15 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zwart-wit vind ik voor deze foto inderdaad mooier en of ze nu van links naar rechts of van rechts naar links gaan maakt volgens mij niet zoveel uit maar wel de uitsnede die je hebt gemaakt. Die is op de zwart-wit foto veel krapper voor het voorste paard langs maar ook de witte nevel en de boomkroonlijn zijn weg, (allebei breedtelijnen) waardoor de sensatie van galop een stuk wordt ‘ingedamd’. Althans dat is mijn visie hierop ;0)

    Ank

    januari 16, 2012 at 5:50 pm

    • Knappe uitleg! en ik volg je volledig. Hier heb ik iets te veel uitgesneden. In feite wou ik een totaal ander beeld bekomen als dit: https://fotogeniekbelgie.wordpress.com/2011/12/07/herfst-2011-9
      Dezelfde achtergrond en daarom heb ik dit keer de witte nevel weglaten. Om een andere sfeer te bekomen.

      Koen

      januari 16, 2012 at 6:05 pm

      • Leuk dat je de niet-gecropte zwart-wit versie hier ook even laat zien. Persoonlijk zie ik meteen veel meer ‘vaart’ in de foto. Ik begrijp ook waarom je de uitsnede had gemaakt zoals je hem had gemaakt en die is op zich natuurlijk prima maar ik reageerde met name op de opmerking van jouw thuisfront over hoe de galop het beste overkomt.

        Ank

        januari 16, 2012 at 8:44 pm

  2. Ik heb met veel interesse de uitleg van Koen en Ank gelezen en overdacht. Voor beiden is iets te zeggen. Het hangt er inderdaad helemaal van af wat je met de foto wil uitdrukken. Gaat het om de paarden en ruiters in het landschap of om de sierlijke galop? Persoonlijk zou ik de foto ook spiegelen, de paarden van links naar rechts door het beeld laten lopen, maar een noodzaak is het niet. Zwart-wit vind ik in dit geval een goede keuze.

    Martine

    januari 16, 2012 at 6:14 pm

  3. de eerste foto is voor mij de mooiste koen.

    klaproos

    januari 16, 2012 at 7:32 pm

  4. Prachtige foto’s.
    Ook ik vind zwart -wit de goede keuze

    natuurfreak

    januari 16, 2012 at 7:37 pm

  5. Knap die mistruiters!

    pieterbie

    januari 17, 2012 at 6:05 am

  6. mooie foto’s met nummer 1 als mijn favoriet

    Gregory

    januari 18, 2012 at 10:10 pm

  7. Jouw foto bewijst meteen dat fotografie veelal een leugen in zich houdt, we knippen, we draaien, we vegen en plakken dat het een lieve lust is. Ik zeg doelbewust “we” want ik doe het ook, tenminste ik deed het ook, maar ik bezin me. Natuurlijk mag een fotograaf zijn foto manipuleren, het bestaat reeds zolang fotografie bestaat, alhoewel daar grenzen aan zijn, niet alle doelen heiligen de middelen. Hoeveel hoor je niet over reclamefoto’s, alles is veel mooier dan in werkelijkheid. Hoe geloofwaardig blijft fotografie dan, ondermijnen fotografen zichzelf niet op de duur? Ik denk dat men daar gerust een boek over kan schrijven, maar bij deze gedachte mag men wel eens stil staan.
    Grt Manu

    manuscripten

    januari 19, 2012 at 10:03 am

    • Volledig akkoord hoor! Je zal me ook uiterst zelden kunnen betrappen op dergelijk ingrepen. Zeker niet wanneer het over reportagefotografie gaat.
      Nu ja, zelfs zonder knippen, draaien, vegen en plakken kunnen we met een foto bedriegen. Gewoon al door een storend element zoals een lelijk huis net buiten beeld te houden bij het bepalen van de compositie.

      Koen

      januari 19, 2012 at 4:43 pm

  8. De niet gecropte versie in ZW is goed maar de gecropte daar scheelt iets aan, het is alsof dat eerste paard gaat vallen, je ziet niet dat de weg naar beneden gaat, ik kan het moeilijk omschrijven maar het klopt voor mijn oog niet.

    mijnnikonenik

    januari 19, 2012 at 7:54 pm

    • Vind ik inderdaad ook wel, maar het paard valt evengoed in de niet gecropte versie, toch?
      Maar het klopt helemaal wat je zegt. De foto maakt deel uit van een grotere reportage. Er werden maar liefst 80 beelden aangekocht door de klant en dit beeld hoort daar niet bij. Allicht door de reden die jij aanhaalt😉
      De alziende blik van Joke…tof!

      Koen

      januari 19, 2012 at 8:10 pm

  9. Hier kan je uren over discuseren!
    De eertste foto bevalt me het meest.
    Door het in zwart/wit te zetten creëer je een mooiere contrast,
    wat je wel bij mistfoto’s niet mag in overdrijven of het gaat de mist in!
    Bij de derde foto laat je wel duidelijker zien dat dit spectakel gebeurt in mist!
    Ik zou ook eerder de links naar recht (loop)richting kiezen,
    omdat een foto die van rechts naar links schuin afloop een negatief effect heeft!

    P-TER

    januari 22, 2012 at 3:08 pm

  10. Koen, mijn voorkeur gaat naar de laatste foto, de niet-gecropte z/w foto, in die foto zit veel meer “spannend” verhaal dan in de gecropte versie, en z/w ja want in de foto draagt kleur niets toe tot het verhaal.
    De looprichting op die foto is voor mij ook de beste, het is de richting waarin ik de foto lees.

    MJ

    januari 23, 2012 at 3:14 pm

  11. 3 very good picture. Congratulations!

    Olivier (nofoto)

    januari 26, 2012 at 2:45 pm


Geef een reactie

