Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Een beetje blauw, blauwer, blauwst

with 14 comments

Ik kreeg bij mijn vorig berichtje enkele interessante opmerkingen over het blauwgehalte in mijn foto. En bij nader inzien vond ik de foto er ook licht over, maar… in feite werd de foto niet eens overdreven bewerkt. Ik heb er de originele bij geplaatst. Het blijft allemaal een kwestie van smaak natuurlijk. De ene minuut van het blauwe uurtje is de andere niet. Hier volgt een serie beelden van de Grote Markt in Mechelen. Allemaal dus na zonsondergang  (behalve de eerste) en amper bewerkt.  Tijdstip: 17:25, 18:15, 18:35, 18:45  Bij de vierde foto kan het dynamisch bereik van de camera het contrast tussen het donkere gedeelte van de foto’s en de straatverlichting niet overbruggen. HDR had hier de oplossing kunnen bieden. Technische is de 4de foto niet correct.

En hier nog de andere kant van de Grote Markt en hup weer totaal ander licht. Mengeling van daglicht en verschillende soorten kunstlicht maakt het de camera niet gemakkelijk qua witbalans. Hier vrij goed berekend. Technisch gezien ook een beeld dat net binnen het dynamisch bereik van de camera viel. Mits wat sleutelwerk…

Written by Koen

december 23, 2011 bij 3:49 pm

14 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Koen

    er zullen hier en daar wel kritiekasters tussen zitten die niet eens weten wat het blauwe uurtje is. je foto’s zijn TOP !!!

    gerry

    december 23, 2011 at 4:09 pm

  2. die eerste foto met die prachtige lucht vind ik schitterend, ook de andere foto’s mogen er zijn, vooral dan de laatste ! Knap werk Koen!

    MJ

    december 23, 2011 at 4:55 pm

  3. ze zijn allemaal mooi koen maar de eerste heeft het voor mij🙂

    “vrolijk kerstfeest ” met allen die je lief zijn koen

    klaproos

    december 23, 2011 at 5:42 pm

  4. Prachtige foto,s Koen je was met de fiets zo te zien op de laatste foto.
    Gr Co

    Co

    december 23, 2011 at 6:28 pm

  5. De eerste vind ik erg mooi door de lucht. Maar de derde vind ik nog mooier.
    Groetjes en fijne feestdagen!

    Karin

    karin

    december 23, 2011 at 7:07 pm

  6. toevallig bij je blog beland, bij deze post.

    ik weet niet wat voor camera je gebruikt, maar kijk eens naar je witbalans, daar kan je de omstandigheden meer instellen en dat levert foto’s met het ‘goede’ licht op😉

    olive

    december 24, 2011 at 12:20 am

    • Wat je zegt is helemaal juist, maar heeft alleen maar nut wanneer je in Jpeg fotografeert. Wanneer je in RAW fotografeert kan je beter de automatische instellingen gebruiken (wat de camera vrij goed doet) en nadien in PS de instellingen wijzigen

      Koen

      december 24, 2011 at 10:04 am

  7. De eerste is en blijft de mooiste

    Dauq

    december 24, 2011 at 12:49 pm

  8. ik volg de andere bloggers ; de wolken en iets bedreigend en vooral met de schijn van de avondzon op de gebouwen. fijne kerst en een schoon nieuwjaar
    tot de volgende

    mich

    december 24, 2011 at 3:56 pm

  9. Enkel in de tweede foto zou ik het blauw van de straatstenen wat getemperd hebben. Maar dat is naatuurlijk mijn persoonlijke smaak. De ander beelden lijken me ok. Er mag blauw in zitten. Het is tenslotte avond.

    Martine

    december 25, 2011 at 3:32 pm

    • Klopt. In feite heb ik alleen aan de laatst foto behoorlijk gesleuteld.

      Koen

      december 25, 2011 at 3:36 pm

  10. Een stel prachtige platen! Waarbij ik zowaar het fotogeniekbelgie gevoel krijg! Dit zijn foto’s die ik van je gewend ben, gaaf!

    Robbie Veldwijk

    december 27, 2011 at 12:10 pm

  11. Ik vind ze erg mooi! Vooral de eerste en laatste. Jouw foto’s blijven prachtig om te zien.

    Daisy

    december 27, 2011 at 3:43 pm

  12. Leuke kijk op deze plek.

    pieterbie

    december 27, 2011 at 11:17 pm


Geef een reactie

