Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Daar…een das!

with 6 comments

Momenteel werk ik aan een reportage over de Voerstreek. Enkele dassenburchten stonden op het programma, maar ik had ook zin om eens echt op zoek te gaan naar dat mysterieus wezen dat we alleen maar van de boekjes kennen. Het zijn nachtdieren en dus wist ik dat dit niet zo maar van een leien dakje ging lopen. Na enkele mails, telefoons en via via kwam ik bij Guy terecht. Om 22:00 hebben we afgesproken en gingen we met de hulp van een sterke zaklamp op zoek. We hebben meerdere keren een exemplaar kunnen zien (zelfs een koppel met jong) maar onderstaand beeld (een crop) was de eerste. Dat je midden in de nacht moeilijk een spraakmakend ‘wildlife’ beeld kan maken weet iedereen, maar er zijn gelegenheden waarbij natuurbeleving het haalt van natuurfotografie. De foto is waardeloos voor mijn commercieel archief maar wel een dierbare herinnering aan mijn eerste ontmoeting met dit prachtig dier. Bedankt Guy ( http://www.molenhoeve.be/) voor deze leuke ervaring! Er zouden momenteel zo’n 300 exemplaren leven in de Voerstreek.

Er zijn fotografen die er in geslaagd zijn om prachtige beelden te nemen van de das. Kijk hier bijvoorbeeld: Michiel Schaap   Je kan ze dus blijkbaar ook bij schemering fotograferen. Nog te doen dus!

Edit 3-08: een filmpje van Andreas Gijbels op dezelfde plaats opgenomen: http://www.youtube.com/watch?v=F1aBQYhROwo&feature=youtu.be

Written by Koen

juni 30, 2011 bij 2:32 pm

Geplaatst in Zonder categorie

Tagged with , ,

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. koen… slechts een woord:-)

    “bofkont”

    :-)))

    klaproos

    juni 30, 2011 at 3:07 pm

  2. Dat is echt wel een super ontmoeting. Wij komen al tientallen jaren regelmatig in de Ardennen. Vorig jaar zag ik voor het eerst een dode (aangereden) das, wat was dat een groot beest, ik verschoot er echt van. Ook dit jaar hebben we al een dode das gezien, ook het slachtoffer van een auto-aanraking. Ik weet niet of dat nu gewoon puur toeval is of zitten er gewoon veel meer!?

    natuurlijk-rijk

    juni 30, 2011 at 10:23 pm

    • Ik vermoed wel dat er de laatste jaren meer dassen zijn. Zeker in de Voerstreek. In de buurt van dassenburchten plaatst men langs de drukke wegen ook lage afrasteringen waar reeën en vossen gewoon kunnen overspringen en de dassen via tunnels zich naar de andere kant kunnen begeven. Daardoor zijn er ter plaatse minder verkeersslachtoffers. Maar door dat er meer dassen zijn is er meer migratie naar andere oorden en vallen er uiteraard toch weer slachtoffers in het verkeer.

      Koen

      juni 30, 2011 at 10:36 pm

  3. Dat moet een heerlijke ervaring geweest zijn. Stinken die nu echt zo die beestjes of heb je door de adrenaline niets geroken? Ik wist niet dat we die hadden in België. Knap hoor!

    Joke

    juli 1, 2011 at 3:12 pm

  4. Wow wat lijkt me dat een super ervaring. Ik heb nog nooit een levende Das gezien maar het lijkt me helemaal geweldig. Michiel Schaap heeft inderdaad prachtige foto’s van ze gemaakt maar ik lees op zijn site het volgende: “Wanneer na uren- en soms wel dagenlang wachten een dier tevoorschijn komt ……. ”
    Dat is dus ook niet zomaar ontstaan daar moet je dus lange tijd voor op de loer liggen. Ongetwijfeld zou jij dan ook zulke mooie foto’s kunnen maken Koen! Maar deze kun je alvast blij mee zijn en de ervaring is toch het allerbelangrijkste!

    Ank

    juli 1, 2011 at 4:26 pm

  5. die wist je toch heel duidelijk vast te leggen, hoor!

    pieterbie

    juli 24, 2011 at 9:08 pm


Geef een reactie

