Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Natuurbeleving: je wordt steeds bekeken!

with 13 comments

In volle lente euforie toch nog een beeld van de voorbije winter in de Ardennen en we gaan hier zelfs even afwijken van de pure fotografie. Bijgevoegde foto’s zijn dus NIET geschikt voor publicatie, beeldbank of wat dan ook wegens het chaotisch decor. Ze verhalen echter wel perfect wat ik bedoel met de titel ‘natuurbeleving’. En please, bekijk het tweede beeld nog even niet!

Een drietal weken geleden liep ik in de vallei van de Warche niet zo ver van de waterval van Reinhardstein (n.b. de hoogste in België). Ik genoot van de omgeving en de rust en hoorde alleen het knerpen van de sneeuw. Ik weet echter dat ik niet alleen ben. Dat ben je immers nooit in een bos. Vossen, herten, everzwijnen en noem maar op…je ziet ze niet, maar ze zijn er. Ze kijken naar jou en wachten geduldig en alert tot je weer voorbij bent.

Ik zie het steeds als een uitdaging om reeën te ‘ontdekken’. Ik hoef ze niet per sé te kunnen fotograferen. Natuurbeleving is me al even dierbaar als natuur fotograferen. Misschien is het een aangeboren ingesteldheid, maar je kan ook leren genieten van dit soort ontmoetingen. Dan gaat er een nieuwe wereld voor je open.

Waar was ik nu weer. Ja, in de vallei van de Warche dus en schijnbaar alleen… Ik kijk naar de overkant van de vallei en ben op zoek naar bepaalde silhouetten. Na een tijdje is het weer zo ver. Ik zie reeën! De verwondering na al die jaren van natuurbeleving blijft. Reeën zijn nieuwsgierig. Wanneer ze zich op een veilige afstand wanen, dan bekijken ze het zaakje graag. Zeker wanneer ze de situatie goed kunnen inschatten. Stel dat er achter mij nog wandelaars naderden, dan zouden ze gegarandeerd het hazenpad gekozen hebben.

Ik fotografeer de diertjes dan. Ook al weet ik dat het onbruikbare beelden worden wanneer ze zo ver van je af staan. Ze verdwijnen nadien in de prullenmand of geraken vergeten in één of ander mapje. Maar als je er even bij stil staat , dan geeft dit beeld misschien beter dan eender welk prijsbeeld de werkelijkheid weer. Je hebt uiteraard het tweede beeld al gezien, maar geef toe dat je in eerste instantie maar twee reeën zou gezien hebben. Bemerk ook de positie van de drie reeën in het landschap. Waarschijnlijk niet toevallig steeds vlak bij een rots of een boom zodat ze amper opvallen in het sneeuwlandschap. Onzichtbaar voor de nietsvermoedende wandelaar want ze staan hier misschien wel 200 meter van ons af ( 300 mm tele)

Met een serieuze crop  krijgen we uiteindelijk nog een bruikbaar beeld voor dit blogje. Het derde ree (een bok) wordt meteen duidelijker zichtbaar.

Tussen haakjes…ik heb nog nooit een everzwijn gezien. Als er iets is dat ik niet begrijp na zoveel jaren natuurbeleving, dan is het dat wel. Het waarnemen van inmiddels misschien al honderden reeën zou toch moeten evenredig zijn met minstens 10 everzwijnen, niet? Onbegrijpelijk. Ik denk dat ik er over ééntje zal moeten struikelen om zoveel onrecht te kunnen compenseren.

Ter info: je kan reeën onder bepaalde omstandigheden besluipen. Daarover had ik het hier

Written by Koen

maart 25, 2010 bij 8:58 pm

Geplaatst in Zonder categorie

13 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. prachtig koen,echt prachtig,

    inmiddel sterkt mijn overtuiging dat de ree mijn krachtdier is,
    ik voel me als ik er een spot,zó énorm gelukkig,
    dan bonst mijn hart in m’n lijf,

    iemand zei ooit eens het lijkt wel een plaag te worden… en ik voelde dat als een belediging aan mijn adres:-)
    ik zal nooit wennen aan zoiets moois,
    en prijs mezelf daar erg gelukkig mee,

    schitterende opnames, en die zwijnen, wel ehh
    ik ontdek steeds meer sporen hier:-)
    gek hé, maar er echt een gezien in het bos … eh nee, dat heb ik nog niet meegemaakt:-)

    moet ik zeggen gelukkig met mijn ouwe dames aan mijn zij 🙂

    ♥ klaproos

    maart 25, 2010 at 9:31 pm

  2. Ik heb wel al een keer een everzwijn gezien.
    Ik verschoot mij een aap als ik plots dat ding heel dicht bij mij uit het bos zag slenteren. Die schijnen gevaarlijk te zijn. Ik ging dan maar weer prompt naar de auto.

    pieterbie

    maart 26, 2010 at 6:09 am

  3. Dat is ook iets waar ik uren kan naar kijken, het zijn dan wel ‘maar’ vogels hier, maar diep in de schorren, met de waterplassen zie je wel aardige gevederde dieren, als eenden en ganzen.
    Zelden kan ik ze fotograferen met mijn max.200mm, maar het er ‘zijn’ is voor mij al voldoende.
    Heb ook wel eens in luxemburg een ever tegen het lijf gelopen, nog geen 30 tal meter er vanaf, over het pad liep ie, van het ene deel bos naar het andere, bleef enkele seconden staan, en weg was ie.
    Jij zou hem toen wel gehad hebben met uw lenzen.

    roy

    maart 26, 2010 at 9:44 am

  4. Ik denk dat je liever niet over een everzwijn struikelt… zeker niet als ze kleintjes hebben 😉

    s.goovy

    maart 26, 2010 at 9:48 am

  5. Ik vind dit een geweldige foto inderdaad mede vanuit het oogpunt dat je dat hebt mogen zien, hebt mogen beleven. Super dat je dit in het wild zomaar kunt tegenkomen!

    Ank

    maart 26, 2010 at 12:48 pm

  6. Voor mij geen everzwijnen meer aub. In de Eifel liep er me eentje bijna omver.
    Een joekel van een zwijn, wel twee keer het postuur van het grootste zwijn uit de dierentuin.
    Jawel, had er serieus de schrik van gekregen, want het scheelde geen haar of deze had me de kl*ten van mijn lijf gespiest. Gelukkig was hij even snel weg als dat hij gekomen was.

    Geef mij dan maar die lieve bambies, ze zijn veel mooier, en passen beter in het plaatje.

    kris luckermans

    maart 26, 2010 at 5:17 pm

  7. Ze camoufleren zich wel erg goed! In de eerste foto had ik de bok helemaal niet gezien.
    enne…. Kris heeft bijkbaar veel geluk gehad… 😉

    fotomart

    maart 26, 2010 at 11:32 pm

  8. Koen je weet en blijft ons boeien. Is het niet op je blog dan is het wel ergens in een magazine. Knap bezig.

    Joke

    maart 27, 2010 at 3:31 pm

  9. zag je gisteren hangen koen:-)

    met je prijswinnende foto.

    knap gedaan,
    om het met eigen ogen te mogen zien …

    mooi

    ♥ klaproos

    maart 28, 2010 at 9:17 am

  10. Koen,
    Wat mij opvalt is dat je uitvergroting (gecropte foto) nog vrij scherp is… een statief gebruikt Koen bij de opname? en zoals je zelf aangeeft … een beetje te veel afleidende elementen in beeld om een superfoto te zijn (zoals we van jou gewend zijn) maar dat was bij deze voorstelling niet jouw bedoeling.
    Groet

    LAMP

    lamp

    maart 28, 2010 at 3:08 pm

    • Geen statief. Wel met opening 2.8 en met reflecterend licht door de sneeuw toch voldoende licht om met de losse hand te fotograferen

      Koen

      maart 29, 2010 at 9:27 pm

  11. De foto’s zijn echt mooi !
    Spontaan…
    Je zou ze kunnen gebruiken voor een kerstkaartje, maar ’t is bijna Pasen, dus ’t zal voor volgend jaar zijn.
    Helaas heb ik ook nog nooit een wilde everzwijn gezien. Wat moet het mooi zijn om er een foto van te kunnen nemen, alhoewel ik best ook een beetje bang zou zijn.

    maaike

    maart 28, 2010 at 6:48 pm

  12. Koen wees gerust, je staat niet alleen. Ook ik heb nog nooit een everzwijn van dichtbij gezien. Wel een keer een groep van grote afstand die in de vroege morgen op weg waren naar hun schuilplaats in de bergen. Eerst dacht ik nog dat het een groep honden was want ze hadden er behoorlijk de vaart in, om de zoveel tijd stonden ze doodstil en dan gingen ze weer full speed. Je hebt weer prachtige foto’s gemaakt. Groet, Wout

    Wout Groeneveld

    maart 30, 2010 at 12:05 am


Geef een reactie

