Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Fotoshoot David Vandyck

with 21 comments

Deze shoot ging door op een bijzondere lokatie, namelijk de interieurwinkel van Geoffroy Vanhulle te Maldegem. Model van dienst was zanger David Vandyck die naast z’n zangtalent blijkbaar beschikt over een geweldige natuurlijke flair voor de camera.

Opdracht was geheel vrij qua uitgangspunt en visie. David wou vooral veel variatie in het uiteindelijke resultaat zodat de beelden voor diverse doeleinden konden gebruikt worden. Het gebruikte materiaal bleef beperkt tot twee speedlightflitsers van Nikon en een reflectiescherm die vlot werd gehanteerd door Isabelle (waarvoor dank!). Waar het kon werd nog een streepje binnenkomend daglicht benut. Edit 28/02: meer technische info, zie reacties.

Af en toe gooiden we het over een totaal andere boeg

En tenslotte nog een voorbeeldje van een doorgedreven bewerking en de tweede flitser wat meer intens in beeld

Written by Koen

februari 26, 2010 bij 8:11 pm

Geplaatst in Portretten

21 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Uitstraling heeft hij in elk geval!
    Het is een mooie reeks geworden. De zwart-witten hebben iets ingetogen.

    fotomart

    februari 26, 2010 at 9:09 pm

  2. Yep, deze zanger had model kunnen zijn.
    En jij hebt er heel mooi werk van gemaakt, hoor!
    Ben eens naar zijn site gaan zien, die banners zijn subliem!

    pieterbie

    februari 27, 2010 at 9:24 am

  3. De spontaniteit springt ervan af. Fraaie ongedwongen serie.

    Harry de Rooij

    februari 27, 2010 at 11:46 am

  4. Wat een prachtige reeks in alle opzichten! Subtiel gebruik van flitslicht.
    Ik heb een voorkeur voor de zwart-wit beelden. Kunstzinnige foto’s met als favoriet de laatste!
    Die witte puntjes zijn veronderstel ik opgelichte stofdeeltjes?

    Stijn

    februari 27, 2010 at 12:32 pm

    • Helemaal juist. Het is er nochtans kraaknet hoor😉 Het is hetzelfde typische fenomeen van oplichtend stof dat je soms ziet bij invallend zonlicht in een kamer. Ik kon het verwijderen met photoshop, maar ik vind de witte puntjes in feite bijdragen tot de sfeer. Kwestie van smaak…

      Koen

      februari 27, 2010 at 3:17 pm

      • Zoals regen en rook zijn ook stofdeeltjes te zien op een foto wanneer ze langs achter belicht worden, en inderdaad, ik zou die zeker niet wegretoucheren.

        Jürgen Doom

        februari 28, 2010 at 1:17 pm

  5. Artistiek en kwalitatief prachtig fotowerk Koen, ook de opmaak van je blog vind ik erg mooi. Misschien ligt het aan mij maar ik kan nergens een feed vinden om me te abonneren op je blog.
    Groet, Wout

    Wout Groeneveld

    februari 27, 2010 at 2:19 pm

  6. Ik ben er stil van. Mooie jongen, sympathieke, enthousiaste uitstraling en niemand kan die shoot beter doen dan jij, Koen. Echt gemeend. Prachtig belicht en schitterende standpunten. Pfoeoeoeoeiiiiiii

    Margrietgeniet

    februari 27, 2010 at 3:06 pm

  7. Schitterend werk! De laatste 4 zijn prachtig en origineel. De kleurenfoto’s kunnen zo in één of ander glossy magazine. Wat een charisma heeft die kerel!
    Voor deze reeks had ik graag de exifgegevens gezien. Of de flistopstellingen?

    Geert

    februari 27, 2010 at 5:43 pm

  8. Zeer mooie reeks portretten, prachtig uitgelicht; proficiat

    Gerrit

    februari 27, 2010 at 6:17 pm

  9. Wat een geweldige portrettenreeks! Persoonlijk spreken de kleurenfoto’s me het meeste aan omdat dat volgens mij het beste past bij zijn persoonlijkheid, het lijkt me een vrolijke open jongenman. Maar de zwart/wit foto’s zijn ook heel mooi echter wat duidelijker geposeerd, een kwestie van smaak. De uitsnedes van de foto’s die op zijn site zijn gebruikt zijn echt prachtig, ik ben heel benieuwd naar de rest van de serie.

    Ank

    februari 27, 2010 at 8:05 pm

  10. @ Geert:
    De interieurwinkel is vrij donker, dus belichtingstijden van 1/20 tot zelfs 1/10 waren noodzakelijk om het interieur ook mooi in beeld te krijgen. Dus alle foto’s op statief.
    Flitsopstellingen: Hoofdflitser werd meestal op 45° naar links gebounced op een refelectiescherm. Tweede flitser werd naar gevoel en inspiratie her en der geplaatst. Achter, links of rechts van David. Soms gewoon op de vloer zoals bij de eerste twee zwart-wit foto’s, maar meestal schuin links achter David zoals je op het laatse beeld duidelijk kan zien. Wanneer daglicht werd benut gebruikte ik de tweede flitser niet, behalve die laatste dan

    Koen

    februari 28, 2010 at 11:41 am

  11. Je had mij er over gesproken en inderdaad… prachtig werk, Koen.
    Je mag dan al een model met veel flair voor de lens krijgen, je moet dit als fotograaf nog altijd weten weer te geven en daar slaag je wonderwel in. Zo zie je maar… je bent duidelijk van alle markten thuis.

    Xray

    februari 28, 2010 at 10:09 pm

  12. Nou top zeg! Erg mooi ook deze beelden, hier mag je dan ook heel erg trots op zijn!

    Robbie Veldwijk

    februari 28, 2010 at 10:59 pm

  13. Heel mooie reeks en wat leuk dat hij op die website ook is gebruikt. Je ziet dat met eenvoudige middelen heel knappe foto’s te maken zijn….als je tenminste een goede fotograaf bent natuurlijk

    Caro

    maart 1, 2010 at 12:07 pm

  14. Schitterende reeks. De foto’s zijn allemaal van hoge kwaliteit. De website van David Vandyck ziet er gelijk een heel stuk professioneler uit. Iets om trots op te zijn.

    Dynaries

    maart 4, 2010 at 9:08 pm

  15. Wat ben je toch veelzijdig!

    Heerlijk die dansende stofjes.

    boomkruiper

    maart 5, 2010 at 3:22 pm

  16. Prachtige reeks Koen! Vooral de zwart-wit foto’s kunnen me bekoren maar ook de kleurenversies zijn prachtig. Fijn dat je ook een tipje van de sluier ligt zodat we ook eens kunnen experimenteren. Ik kom hier graag kijken want je weet ons steeds weer te verrassen.

    Guido

    maart 6, 2010 at 12:24 pm

  17. Het model is niet enkel mooi van buiten maar ook van binnen. Mooie pics, lijkt me een fijne samenwerking te zijn geweest.

    Carine

    januari 14, 2011 at 2:58 pm

  18. heeft weinig commentaar nodig dan een leuke shoot en een dankbaar model
    mich

    mich

    februari 5, 2011 at 12:43 pm


Geef een reactie

