Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Fotogeniek Belgie = beste fotoblog van het jaar!/?

with 41 comments

Het was al een hele verrassing wanneer ik na 1 week vernam dat mijn amper 2-jarige blog van Fotogeniek België in de tussenstand bij drie hoogst genoteerden stond. Verbazing alom echter wanneer ik gisteren tijdens de ‘site van het jaar’ prijsuitreiking in Gent de eerste prijs voor de categorie fotoblogs in ontvangst mocht nemen!

Toegegeven, ik stond aanvankelijk wat sceptisch tegenover deze wedstrijd omdat ik er heilig van overtuigd was dat je slechts een serieuze kans maakte wanneer je heel je netwerk zou aansporen om een stem uit te brengen. Dat heb ik voor 0,00% gedaan. Het bleef beperkt tot een bericht  in mijn blog. Stemmen ronselen zal  uiteraard helpen, maar is dus zeker niet noodzakelijk. Wellicht heeft het te maken met het feit dat er maar liefst 77.516 mensen één of meerdere stemmen hebben uitgebracht. Probeer daar maar eens een draai aan te geven 😉

Is Fotogeniek België daarmee nu echt de beste fotoblog van het jaar? Zeker niet! En nee, dit is geen valse bescheidenheid.  Hoeveel criteria zijn er niet waarop een fotoblog beoordeeld kan worden? Kwaliteit van de foto’s, originaliteit, teksten, lay-out, technische uitleg, aantal berichten, enz, enz. Elk van de andere genomineerde blogs scoort op minstens één aspect zeker beter dan mijn blog. Maar omdat vele stemmen afkomstig waren van nieuwe bezoekers die op mijn blog terecht kwamen via de nominatielijst van Clickx ga ik er graag van uit dat die eerst en vooral naar de beelden keken. Misschien was het wel de nieuwe header met een rij koeien, Koekelberg en een aartslelijk appartementsgebouw- kan het nog Belgischer-  die de bezoeker charmeerde? Was het de variatie van natuur, landschap- en straatfotografie die het ‘m deed? Ik weet het niet onmiddellijk, maar als freelance fotograaf hoop je steeds dat de beelden die je maakt zo veel mogelijk mensen kunnen aanspreken. Dan kan ik natuurlijk alleen maar heel gelukkig zijn met deze eerste prijs.

De prijsuitreiking in Gent was best gezellig en niet in het minst dankzij een aangename babbel met steven (Gekiekt), Serge en Monica. Ik was wel even het noorden kwijt was wanneer Lucas Van Den Eynde mij onverwachts de microfoon onder de neus duwde met de vraag “wat maakt Belgie zo fotogeniek ? ” Omdat ik vrees dat mijn antwoord niet geheel duidelijk overkwam, heel kort: Je vindt geen plaats in de wereld met dezelfde oppervlakte als België waar je als fotograaf zo’n grote diversiteit aan steden, landschappen, evenementen en noem maar op kan voorgeschoteld krijgen.

Rest me nog iedereen die een stem heeft uitgebracht  van harte te bedanken. Niet in het minst al mijn vaste trouwe bezoekers want die hebben uiteraard ook een belangrijke steen bijgedragen tot dit onverwachte resultaat.  De commentarenmogelijkheid heb ik terug geopend zodat ik uitgebreid gefeliciteerd kan worden 😉  Heb je overigens een bepaalde mening over deze wedstrijd, zeg het dan. Een opmerking over één van de vorig beelden, ga je gang. Een plaats in de wereld zo groot als België die wél meer te bieden heeft als ons landje, ik ben benieuwd!

De uitslag:

1. Fotogeniek België
2. Wannabes
3. Jimmy Kets
4. Serge Van Cauwenbergh
5. Lisa Van Damme
6. Gekiekt
7. Isabel Pousset
8. Arturian
9. Squeeze The Lime
10. Jens Mollenvanger

Written by Koen

december 15, 2009 bij 2:34 am

Geplaatst in Zonder categorie

41 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Deze verkiezing is totaal aan me voorbij gegaan. Geweldig nieuws Koen en van harte gefeliciteerd met deze eer!

    Monique

    december 15, 2009 at 7:24 am

  2. Dit verdient zeker een dikke proficiat! We gunnen het je vanharte.

    moekemicheline

    december 15, 2009 at 7:43 am

  3. Toch van harte gefeliciteerd! Ik ben nu al verliefd op je header.

    Ingelise

    december 15, 2009 at 8:28 am

  4. Nogmaals gefeliciteerd.
    Intussen ook je winnende foto voor de argus-wedstrijd gezien. Wat een foto! Wederom een terechte winnaar!

    gekiekt

    december 15, 2009 at 8:35 am

  5. Proficiat. Well done!
    Lijkt me wel een kick te geven als je zoiets wint. Wordt uiteindelijk door peers verkozen en dan is de voldoening des te groter, vermoed ik. Nee?
    Wel jammer dat je de commentaarfunctie had uitgezet… Snap nog steeds niet goed waarom 😦
    S.

    Stephanie

    december 15, 2009 at 9:13 am

  6. Wow Koen gefeliciteerd, alweer een prijs, je weet het jaar wat de fotografie betreft wel goed af te sluiten!

    Ank

    december 15, 2009 at 9:18 am

  7. Ze hebben goed gekozen! Proficiat!!!

    Karina

    december 15, 2009 at 9:39 am

  8. P R O F I C I A T een welverdiede prijs! Geniet ervan en nog heel veel SUCCES!

    MJ

    december 15, 2009 at 9:49 am

  9. Aha, reacties terug open! 🙂
    Dikke proficiat, zowel met deze award als met je Argus-prijs!

    s.goovy

    december 15, 2009 at 10:38 am

  10. Dikke proficiat, ik volg je blog al een tijd en is zeker verdiend!

    Fotoblog Herman Horsten

    december 15, 2009 at 11:12 am

  11. Proficiat. Je mag gtrots zijn.

    Harry de Rooij

    december 15, 2009 at 11:31 am

  12. Dikke proficiat Koen.
    Ook met je eerste prijs op de Argus wedstrijd. Dik vediend.

    dmpictures

    december 15, 2009 at 11:34 am

  13. Gefeliciteerd Koen. Je hebt het dik verdiend want je hebt echt een fantastische blog. Geniet van deze opsteker!!

    Caro

    december 15, 2009 at 12:04 pm

  14. Na zo’n campagnefoto voor ons, was deze prijs dik verdiend. Hopelijk blijf je betaalbaar 😉

    Steven V

    december 15, 2009 at 1:19 pm

  15. Proficiat Koen,

    ’t Is dus wel een eerlijke wedstrijd.

    Mieke

    gaby lcocq

    december 15, 2009 at 4:42 pm

  16. Yes, yes, yes, youhou Koen, ik wist ’t (bijna althans) dat er een dikke kans in zat dat je dit goed zou beëindigen. Maar de eerste stek, dat had ik nu ook niet echt in mijn pronostiek staan, alwaar… Natuurlijk heb ‘k nu zitten: dit grapje kost mij een serieuze pint. Deze pint werd beloofd indien je binnen de 7 uitverkorenen zou terecht komen. En verdient hoor !!! Dus bij de eerst volgende ontmoeting …..

    kris luckermans

    december 15, 2009 at 6:22 pm

  17. Dubbel en dik verdiend, proficiat!

    An

    december 15, 2009 at 7:18 pm

  18. Koen, ook hier nog eens mijn felicitaties. En bedankt voor de leuke babbel voor en na de uitreiking.

    Serge Van Cauwenbergh

    december 15, 2009 at 8:16 pm

  19. Hoi Koen,

    Ook een dikke proficiat van mij. Je weet al wel dat ik van de eerste dag dat ik op jou blog terecht kwam verliefd was op fotogeniek Belgie. De naam alleen al vind ik prachtig gevonden en jou foto’s, tja, daar heb ik gewoon géén woorden voor.
    Dus die eerste plaats heb je, volgens mijn bescheiden mening, dubbel en dik verdiend!!!
    Ben trots dat ik met fotogeniekmalle.be je virtuele kleine zusje mag zijn… 🙂

    groetjes,
    Martine.

    Martine

    december 15, 2009 at 10:03 pm

  20. He, he, eindelijk. We kunnen weer commentaar geven. ’t Werd tijd. Prachtige beelden voorbij zien komen en niets erover kunnen zeggen…. 😉

    Zonder gekheid. Van harte gelukgewenst. Voor mij is ie verdiend. Prachtige beelden met prachtig commentaar. Ik kom graag ff langs.

    André

    december 15, 2009 at 11:27 pm

  21. Koen ik volg je Fotogeniek België al een hele tijd en kan niet anders zeggen dat het zonder meer verdiend is.
    Een hele dikke en verdiende proficiat dus vanuit Noord-Brabant.

    Houdoe,
    Jacky

    Jacky

    december 16, 2009 at 8:33 am

  22. Ferm!

    jef beirinckx

    december 16, 2009 at 9:57 am

  23. Proficiat met deze eerste prijs. Een enorme waardering toch! Doe zo verder!!! Was dit in de Handelsbeurs? Wij zaten maandagavond in restaurant Ha en zagen Lucas van den Eynde daar.

    Een trouwe bezoeker

    Ambigirl

    december 16, 2009 at 11:02 am

    • Jazeker, de handelsbeurs. Dat moet zeker en vast dezelfde Lucas Van Den Eynde geweest zijn 😉

      Koen

      december 16, 2009 at 5:22 pm

      • Allee, jammer dat we elkaar niet ontmoet hebben.

        Ambigirl

        december 16, 2009 at 6:31 pm

  24. tuurlijk zou dat lukken, Koen! die eerste prijs!
    het is voor mij bij jou die unieke combinatie van je estetisch op en top kwaliteitsvol aanbod, je diversiteit in onderwerpen, je steeds weer terugkerende originaliteit (en standpunten) van zovele plekken die al reeds zovele malen platgefotograafd zijn.. je zin voor perfectie! je nog …zoveel meer!
    DOE ZO VOORT dus…

    erik O,

    december 16, 2009 at 11:07 am

  25. Proficiat Koen, je “boert” goed vooruit.
    Ik sta met mijn blog op een laag pitje, omdat zoveel andere dingen de voorkeur krijgen op dit ogenblik, zoals oa academie en tentoonstellingen.
    groeten
    Manu

    Manu

    december 16, 2009 at 11:12 am

  26. Een dikke proficiat Koen! Twee maal bingo dit jaar, dat kan al niet meer stuk hé! Ben blij dat we weer commentaar kunnen leveren op je prachtige foto’s. Je blog is een bron van inspiratie voor mij. De kwaliteit en originaliteit van je foto’s benaderen is evenwel nog wat anders 😦 .
    Groetjes
    Guido

    Guido

    december 16, 2009 at 5:45 pm

  27. ” van harte gefeliciteerd ” koen,
    ik denk dat het een welverdiende prijs is:-)

    en ik sta der hélemaal achter:-)

    een héél erg bijzondere ervaring denk ik, en ik ben erg héél erg blij dat je de reactiemogelijkheid weer hebt open gezet,want het was maar een kale bedoening zo zonder reacties vond ik:-)
    maar ik begrijp je reden wel hoor:-)

    ga je je overwinning uitgebreid vieren:-)

    * flesje bubbels opentrek*

    “kling kling ” op jouw succes

    klaproos

    december 16, 2009 at 8:55 pm

  28. Ik stel me soms de vraag hoeveel uren per week jij fotografeert. Maar wat het ook moge zijn, het levert heel mooi werk op en een terechte waardering. Het is mooi om te zien hoe jij de zaken en plaatsen die wij door ons hectische leven gewoon voorbij lopen, voor ons zo mooi in beeld brengt. Jij doet ons eens stilstaan en dat doet een mens verschrikkelijk veel deugd!

    Christel

    december 16, 2009 at 11:25 pm

  29. Koen, je verdient het door dik en dun. Je hebt een prachtige blog met schitterende foto’s!

    Joke

    december 17, 2009 at 8:06 pm

  30. Proficiat met je award Koen! Dubbel en dik verdiend!

    tdn

    december 18, 2009 at 12:22 pm

  31. Gefeliciteerd Koen! En niet alleen fotografeer je schitterend maar met de pen wil het ook al zo goed … 🙂

    boomkruiper

    december 18, 2009 at 9:28 pm

  32. Dik verdiend! Ik geniet enorm van je prachtige beelden.
    Toch wel een opmerkelijk resultaat want de Alexaranking (en dus bezoekersaantallen) van je blog is heel wat lager dan sommige andere genomineerden

    Pieter

    december 18, 2009 at 10:18 pm

  33. @ Pieter:
    Voor alle duidelijkheid:
    De Alexaranking is ALLEEN maar representatief voor pakweg de 100.000 meest bezochte websites ter wereld. Waarom? Heel eenvoudig omdat alleen de bezoekers die een Alexa toolbar gebruiken geteld worden. Ken jij zo iemand? Vooral in Belgie zijn er zéér weinig internetgebruikers die zo’n toolbar hebben geplaatst. In landen zoals Thailand is dat weer anders.

    Anders gezegd, wil je de Alexaranking van je website spectaculair doen stijgen, dan volstaat het om aan een 10-tal kennissen te vragen om de Alexa toolbar te plaatsen en regelmatig je website te bezoeken. Stel dat gemiddeld 1 op de 200 Belgen zo’n toolbar heeft, dan lijkt het voor Alexa dat je website opeens 2000 bezoekers meer heeft… zo nauwkeurig is de Alexaranking dus 😉 en het is algemeen bekend dat er op die manier heel veel websites hun ranking kunstmatig opdrijven.
    Daar bovenop komt nog dat voornamelijk internetfreaks de toolbar gebruiken en dus de grootste groep algemene internetgebruikers zelfs niet in rekening wordt gebracht.
    Vergeet dus die Alexaranking. Alleen voor websites die sowieso dagelijks tienduizenden bezoekers aantrekken werkt het min of meer representatief en dan nog.

    Gefeleciteerd met deze award, Koen!

    Yves

    december 19, 2009 at 9:14 am

  34. Proficiat, verdiend, wat mij betreft!
    Omwille van de diversiteit, het kwalitatieve niveau van de foto’s en de tijd die je er in steekt.
    Ik vind jouw denkpiste heel correct: het is inderdaad niet omdat je een award wint dat je daarom effectief de beste bent.
    Ik vind het wel enorm super dat iemand die 0,0 doet wint, omdat het inderdaad zo is dat vele anderen wellicht hun vrienden en kennissenkring aansporen om te stemmen.
    Dat wijst ergens wel op de overtuigingskracht waarmee voor jouw blog gekozen werd.
    Persoonlijk vind ik dit soort initiatieven niet slecht, hoor. Het is een middel om eens een ongekend blogje te leren kennen en voor de winnaars of de shortlist in het algemeen is het toch een verdiende erkenning.
    Geniet van de roem 🙂

    pieterbie

    december 19, 2009 at 10:57 am

  35. Jij blijft in de prijzen vallen!!! Tof tof tof!!!!!!

    fotomart

    december 19, 2009 at 10:57 pm

  36. Wel, ik ben één van die bezoekers die sinds enkele weken je blog heeft ontdekt via de wedstrijd. En ik ben daar zeer gelukkig mee… 🙂 Je foto’s zijn prachtig om naar te kijken, en inspirerend om zelf terug wat meer te gaan experimenteren en zoeken naar mooie plaatsen. Je blog verdient deze prijs! Proficiat!

    Leen

    december 20, 2009 at 7:38 pm

  37. Dubbel en dik verdiend!! Proficiat.

    Nana

    december 21, 2009 at 8:00 pm

  38. Dikke, proficiat. Ik vind het leuk dat iemand waar ik veel inspiratie haalde met de eerste prijs gaat lopen. Mooi zo.

    stefsontheroad

    december 26, 2009 at 7:10 pm

  39. terecht

    nyklyn

    december 27, 2009 at 12:35 pm


Geef een reactie

