Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Gratis sunbounce in Antwerpen (4)

with 39 comments

Blog SB 14

Om eerlijk te zijn… ik heb meer dan 50 foto’s genomen tijdens dat sunbouncekwartiertje vlak bij het station. 30 heb ik er uiteindelijk geselecteerd. Teveel van het goede want het Q-decor bleef uiteraard hetzelfde. Hier zie je dus voorlopig de laatste. Ik heb uiteindelijk daardoor mijn trein gemist. Mooi licht kan veel tijd kosten!

Written by Koen

september 26, 2009 bij 8:17 am

39 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. hier mis j egraag je trein voor toch koen 🙂

    klaproos

    september 26, 2009 at 9:08 am

  2. Er passeert daar ook wel schoon volk moet ik zeggen.

    pieterbie

    september 26, 2009 at 6:47 pm

  3. Grappig om vast te stellen dat een natuurfotograaf op een kwartier tijd 10 straatbeelden neemt van een niveau die sommige straatfotografen nog niet op een maand bijeen sprokkelen. Het zegt wel iets over de moeilijkheidsgraad van dit genre 😉
    Dit is wel de beste van de reeks! Prachtig contrast in verschillende opzichten.

    Yves

    september 26, 2009 at 7:20 pm

    • Ik dacht dat ik op mijn blog me toch niet alleen profileerde als natuurfotograaf mag ik hopen 😉 Ok,’t is misschien wel mijn favoriet onderwerp maar toch probeer ik hier wat diversiteit te brengen.

      Fotogeniek Belgie (Koen)

      september 26, 2009 at 9:51 pm

      • Ik weet overigens helemaal niet wat je bedoelt met ‘moeilijkheidsgraad van het genre’?
        Als je bedoelt dat natuurfotografie moeilijker is dan straatfotografie of welk genre dan ook, dan moet ik je tegenspreken. Ik hou sowieso niet van de term moeilijk. Je kan misschien wel zeggen dat op technisch vlak natuurfotografie heel wat hogere eisen stelt. Je moet hard zoeken naar geschikte onderwerpen en je wordt genadeloos afgestraft bij een gebrekkige scherpte of compositie. Bij wildlifefotografie wordt het al helemaal een karwei. Bij straatfotografie lopen de onderwerpen (mensen) tenminste niet weg 😉 Mogelijkheden bij de vleet en met de groothoek is scherpte zeker geen probleem. Techniek is hier simpel, maar om in de straat een boeiende foto te nemen ben je toch weer even bezig hoor. Je krijgt het niet op een schoteltje aangeboden, maar hier werd ik alvast geholpen door de (licht)omstandigheden.

        Fotogeniek Belgie (Koen)

        september 26, 2009 at 9:59 pm

    • Dat bedoelde ik inderdaad. Ik kan je wel volgen, maar je haalt het zelf toch aan: bedoeling is toch steeds om een boeiende foto te maken en dat zie je zelden bij straatfotografie

      Yves

      september 27, 2009 at 9:28 pm

  4. fijn zo’n goedkope sunbounce.
    Als dat nu eens alle dagen voorkwam, zou handig zijn.

    Harry de Rooij

    september 26, 2009 at 8:46 pm

  5. Ik begrijp het nut niet van dit soort beelden. Dit kan iedereen.
    Ik zie er de kunst niet van in.
    Sorry

    Bert

    september 28, 2009 at 8:25 am

    • Ik wil ook geen kunst brengen hoor 😉
      Het gaat mij hier trouwens ook om het lichteffect (reflecties)en als je daar niet gevoelig voor bent…tja. Je moet de reeks als geheel bekijken. Momentopnames in Antwerpen, meer niet.

      Fotogeniek Belgie (Koen)

      september 28, 2009 at 8:46 am

  6. Ik vind deze serie geweldig, doet me ook sterk denken aan de foto’s van wijlen Ed van der Elsken waar ik groot fan van ben. Het gewone leven op een mooie boeiende wijze in beeld gebracht! En dat je natuurfotograaf genoemd wordt kan ik niet begrijpen want jij fotografeert volgens mij ook alles wat los en vast zit gewoon omdat fotograferen in je bloed zit en je overal een fotografische uitdaging in ziet, of zie ik dat verkeerd?

    Ank

    september 28, 2009 at 10:23 am

    • Bedankt!
      Alles wat los en vast zit… daar kan ik mij in vinden! 😉 Helemaal juist.
      Maar laat het ons zo stellen, als ik mag kiezen tussen een dagje New-York of Yellowstone dan weet ik het wel 😉

      Fotogeniek Belgie (Koen)

      september 28, 2009 at 4:40 pm

      • Wanneer je naar Yellowstone gaat, ik ga zeker mee 🙂

        dmpictures

        september 29, 2009 at 4:42 pm

  7. @ Bert: en ik zie het nut niet in van dergelijke opmerkingen. Natuurlijk kan iedereen dit!
    En dan?

    Stijn

    september 28, 2009 at 11:37 am

    • Niet slecht bedoeld hoor. Ik denk gewoon dat je met dit soort foto’s weinig wow-reacties gaat uitlokken. We zijn hier meer gewoon. Kijk anders maar eens naar het beeld van 7 augustus. Dàt is Fotografie met de grote F

      Bert

      september 28, 2009 at 4:20 pm

      • Appels en peren, weet je wel?

        Stijn

        september 28, 2009 at 4:48 pm

  8. Zou ik verdorie nog vergeten, schitterende reeks! Je blijft details ontdekken. Vooral de gerichte blikken van zowel de voorbijgangers als de omstaanders, die vallen op!

    Stijn

    september 28, 2009 at 11:42 am

  9. Ja straatfotografie lijkt eenvoudig,
    maar als ik zie hoe jij ermee omspringt
    zal ik nog veel moeten leren!
    Die mensen staan toch ook niet stil!
    Ik geniet van deze reeks Koen!
    Knap hoe je rekening houd met het licht!
    Daarvoor mag je wel je trein missen!
    Gr.
    P-TER

    P-TER

    september 28, 2009 at 3:48 pm

  10. heerlijk zo met het licht spelen, leuke reeks !!!

    MJ

    september 28, 2009 at 6:10 pm

  11. Hopelijk miste je de laatste trein niet.Maar ik begrijp de situatie maar al te goed, al dat moois bleef maar aan je ogen kleven. Deze laatste foto brengt een hedendaagse kijk van hoe Antwerpen zich ontwikkeld tot wereldstad.
    Enkel jammer dat Bert zijn blog niet te bekijken valt ;-(

    kris luckermans

    september 28, 2009 at 8:39 pm

  12. De bovenste foto van 22 sept geniet mijn voorkeur als favoriet –> Mooiste standpunt

    kris luckermans

    september 28, 2009 at 8:42 pm

  13. @Ja Koen als je het zo stelt dan ga ik ook voor Yellowstone Parc, je hebt natuurlijk wel een voorkeur ;0)

    Ank

    september 29, 2009 at 6:44 am

  14. @Kris: Ik werk er aan!
    Ik denk dat ik hier verkeerd begrepen word. Ik erger mij soms aan alle compleet nietszeggende straatbeelden die je op het net kan waarnemen. Ik noem die blogs niet per naam en ga ze nooit persoonlijk bekritiseren. Ze doen maar. Ik huiver gewoon van het idee dat anderen (zoals Koen) ook die weg zouden op gaan. Ik kan het gebruik van licht hier wel waarderen, maar blijf het gemakkelijke fotografie noemen.

    Ach wees eerlijk, gewoon met een groothoeklens (soms vanuit de buik !) wat draaien en keren en af en toe op het knopje drukken en dan staat er altijd wel iets zogenaamd interessants op het beeld!
    En dan heb ik het nog niet over de vraag of die mensen het wel leuk vinden!!

    Bert

    september 29, 2009 at 10:10 am

    • Kan ergens wel volgen bij die laatste redenering, Koen (los van de kwaliteit die zeer goed is)

      Yves

      september 29, 2009 at 11:19 am

    • Bert, Eéntje is dan blijkbaar zelfs vanuit de knieën genomen 😉 (kinderkoets)
      Nee serieus, ik weet niet of ik hier verder nog op moet reageren. Maar op je laatste opmerking of de mensen dit wel leuk vinden kan ik het volgende zeggen: ik zorg er echt wel voor dat ik geen beledigende foto’s plaats. Dan is er hoegenaamd geen probleem. Met koppels moet je ook voorzichtig zijn. Ik heb toen op dat kruispunt een dijk van een plaat genomen die ik helaas om die reden niet durf te plaatsen. Jammer!

      Fotogeniek Belgie (Koen)

      september 29, 2009 at 2:13 pm

      • Al wat ik wil zeggen is dat iedereen goed moet beseffen dat fotografie, of toch tenminste de toepassing ervan, een zeer simpel medium is geworden. Iedereen kan het! En dat komt het best tot uiting bij dit soort straatbeelden. Je zegt dat je wel 30 beelden geselecteerd hebt op amper een kwartiertje? Dit zou vroeger niet mogelijk geweest zijn! Daarom dat Yves’s opmerking “het zegt wel iets over de moeilijkheidsgraad van het genre” zo raak is. Ik wist wel wat hij bedoelde. Voor straatfotografie hoef je niet kunnen fotograferen, Koen. Het is wat spelen met de camera en ok Stijn, misschien een beetje goed uitkijken. Meer niet. Waarom denk je dat het crisis is bij de persfotografie? Bekijk de foto’s in de kranten eens kritisch.
        Het is geen rechtstreeks aanval op jou, Koen! Ik ben fan van de meeste beelden die je hier toont omdat ze zeer doordacht zijn.
        Het zijn gewoon algemene bedenkingen, maar ik laat je nu met rust.

        Bert

        september 30, 2009 at 10:34 am

  15. ‘Draaien en keren en af en toe op het knopje drukken’
    Als het al zo zou zijn, dan herhaal ik mijn vraag: en dan?
    Kijken is de boodschap bij fotografie, Bert!

    Stijn Bruggeling

    september 29, 2009 at 10:51 am

  16. Ik denk dat jullie allemaal gelijk hebben. Soms zie ik ook beelden van straatfotografie die totaal geen boodschap aan de kijker overbrengen.

    Daarentegen, bij de getoonde ‘Gratis sunbounce’ foto’s van Koen zit er wel een boodschap in.
    Bij de foto van hierboven zag ik meteen, ah eentje van (bijna) elk ras. (sorry van de uitdrukking 🙂 )

    Ik heb ook mijn persoonelijke favorieten uit de reeks en enkele die mij minder aanspreken. Maar dit is voor iedere kijker eventueel anders. Elk wat wils.

    Groetjes.

    dmpictures

    september 29, 2009 at 4:58 pm

  17. Ik krijg hier zopas een verontrust mailtje binnen met de suggestie om de berichten van Bert te verwijderen. Omdat hij de straatfotografie vernedert.
    Ik heb het zo niet opgenomen, maar sommige uitspraken zijn er volgens mij wel wat over.
    Ik heb nu echt geen tijd om te reageren, maar zet later wel mijn gedacht daaromtrent hier netjes neer

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    september 30, 2009 at 11:35 am

  18. 20 uur later… 😉

    Yves

    oktober 1, 2009 at 7:38 am

  19. Kort dan:
    Bert,
    Als je dan toch een onderscheid wilt maken in gemakkelijke en moeilijke fotografie, dan vraag ik mij vooral af wat het probleem is. Een gemakkelijke foto kan toch een boeiend beeld zijn en een moeilijk foto een prullenmandobject? Mag je dan dat boeiend beeld niet tonen omdat het een ‘gemakkelijk’ beeld is? Het is toch het resultaat dat telt ? Je moet als fotograaf toch niet (steeds) afgerekend worden op de moeilijkheidsgraad en/of toevalsfactor van het beeld?
    Akkoord, het toeval speelt een veel grotere rol bij straatfotografie, maar je kan dat toeval wel opzoeken! Daarvoor moet je wel de straat op én rondkijken. Het heeft m.a.w steeds te maken met de gedrevenheid van de fotograaf. Ok, er wordt (soms) vanuit de buik gefotografeerd, maar daarom is dit niet minder doordacht hoor.
    Je staat gewoon niet open voor straatfotografie en dat is je goed recht. Je argumentatie daarentegen is volgens mij onterecht.

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    oktober 1, 2009 at 8:15 am

  20. Hallo
    Nou de hele serie is TOP hoor.
    Groet
    Fred

    Fred

    oktober 1, 2009 at 8:34 am

  21. Als je aandacht wordt opgeslorpt vergeet je de tijd wel eens. Als het dan voor zo’n mooie foto’s is,is het alvast minder erg. Ik treed je bij dat bij eender welke soort fotografie een technisch andere moeilijkheid met zich meebrengt en straatfotografie vind ik echt niet makellijker dan natuurfotografie hoor.

    Jim

    oktober 1, 2009 at 9:55 am

  22. De moeilijkheid van straatfotografie is … dat iedereen het kan.

    Daardoor wordt het net moeilijker om iets bijzonders te laten zien

    Karel

    oktober 1, 2009 at 1:10 pm

  23. Gemakkelijk of niet… compositie en belichting moeten toch goed zitten. En je hebt bij dit genre heel weinig tijd om daar over na te denken… De sterke contrasten tussen licht en donker maken het er hier zeker niet gemakkelijker op.
    Volgens mij brengt een fotograaf vooral in beeld wat hem raakt. Laat iedereen dus maar zijn ding doen!

    fotomart

    oktober 1, 2009 at 5:38 pm

  24. Het is hier een blog en daar zet je toch zelf op wat je maar wilt, niet? Ik vind ze trouwens heel mooi, vooral de kleuren. En moet het nu altijd even perfect zijn? Ik hoop van niet 🙂

    moekemicheline

    oktober 2, 2009 at 7:32 am

  25. er zijn waarschijnlijk een paar honderd fotografen voorbij die plek gewandeld zonder een beeld te maken en – erger nog – zonder het licht gezien te hebben. Thumbs up voor Koen!

    jurgen

    oktober 4, 2009 at 7:59 pm

  26. Ik ontdek je site via de clickxwedstrijd en heb met grote bewondering deze straatreeks bekeken. Ik woon namelijk vlak bij dat kruispunt en dat licht is me nooit opgevallen.
    Dit is buitengewoon sterke fotografie!
    Had trouwens eerst niet door van waar dat fameuze licht kwam waarover in de reacties gesproken wordt, tot ik de drie eerste reeksen bekeek.
    Dat reflecterend gebouw bekijk ik voortaan met een ander oog. En dat kruispunt ook. Ik ga daar eens op letten!

    Pieter

    november 17, 2009 at 1:20 pm

    • De reeks is genomen rond kwart voor vier in de namiddag (einde schooltijd)in…september.
      Ik ben sinsdien niet meer op dat kruispunt geweest, maar vermoedelijk staat de zon nu te laag voor de bewuste reflektie. Enkele maanden geduld dus 😉

      Koen

      november 19, 2009 at 7:19 pm


Geef een reactie

