Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Meer dan 20.000 pageviews per dag!

with 28 comments

Meer dan 20.000 pageviews waarbij bijna 100.000 foto’s worden bekeken…per dag!  Nee, niet op dit blogje maar op de website van Fotogeniek Belgie.

Ik had er aanvankelijk geen flauw vermoeden van, maar vermits de provider vorige maand aan de alarmbel trok met een ‘aangepaste factuur’  heb ik er een Google analytics teller op geplaatst en inderdaad… die duizelingwekkende cijfers werden bevestigd en komen overeen met de webstatteller van de provider. De kaap van tweeduizend bezoekers per dag werd eergisteren zelfs overschreden en volgens analytics  bedraagt het percentage nieuwe bezoekers telkens zo’n 70%. Blijkbaar zijn door een recente oplaaing van ‘mond aan mond’reclame via mails en een daarop volgende kettingreactie de bezoekersaantallen de laatste maanden bijna vertienvoudigd. Mijn factuur bij het hostingbedrijf  helaas ook! Februari= 326.000 pageviews en een veelvoud van hits…

untitled-1-copy

En nu hét probleem. Deze enorme toename van het aantal bezoekers kan ik alleen maar toejuichen, maar het probleem zit’m in het feit dat het een fotosite betreft waarbij door de hoge bestandsformaten per beeld het dataverkeer nu buitensporige proporties aanneemt. Gisteren boven 8 GB op één dag!!!  Aan normale tarieven is dit amper te betalen, maar gelukkig heb ik met de provider een speciale overeenkomst kunnen regelen. Feit is wel dat met een maandelijks dataverkeer van meer dan 200 GB de facturatie steeds aanzienlijk zal blijven…( écht aanzienlijk! curieuzeneuzen mogen mij mailen)

Waarom al deze blabla bla?

 Wel, wie deze mensen zijn die al die mails versturen naar vrienden en kennissen weet ik niet, maar het minste wat ik kan doen is ze van hieruit bedanken. Maar om ergens die extra kosten te kunnen recupereren denk ik toch aan een milde vorm van sponsoring op m’n site. Moeilijk, omdat juist die sobere layout van fotogeniek Belgie een deel van het succes uitmaakt en dit wel het laatste is waar ik ooit aan dacht… we bekijken het nog wel.

’t blijft een fotoblog… hierbij ééntje uit de oude doos. Een ingescande dia van bijna 10 jaar geleden ( en nog steeds in de Hoge Venen!) Het blijft een probleem die scans… kwaliteit is zelden bevredigend, maar ik heb ontdekt dat sommige scans wel goed bruikbaar zijn voor omzetting naar zwart-wit

winter-05-z-w

Written by Koen

maart 5, 2009 bij 1:54 pm

Geplaatst in Varia

28 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hewel, daar verschiet ik nu van! Niet van het aantal, maar wel van het feit dat je moet betalen voor het aantal bezoekers. Is dat altijd zo? Want dan ga ik me toch nog even bedenken vooraleer met een website te staren.

    fotomart

    maart 5, 2009 at 3:28 pm

    • Nee, zeker niet Martine! Je moet nooit extra betalen voor het aantal bezoekers maar voor extra dataverkeer. Het probleem bij fotogeniek Belgie is dat het een fotostocksite is waarop je heel vlug pakweg 100 foto’s kan bekijken. Vermits er nu dagelijks zoveel bezoekers komen kijken worden de servers van de provider onder druk gezet want het data verkeer loopt tegenwoordig op tot meer dan 8 GB per dag!
      Maak maar gerust een site. Tot over twee maanden had ik dagelijks toch ook 1000 pageviews per dag en zat ik ruimschoots onder de ( gratis) 10GB per maand.
      Je kan gemakkelijk een eigen website maken voor minder dan 50 euro per jaar. (Ik betaal helaas een veelvoud)

  2. de vraag dat ik me stelde heef tmartine al gedaan en is al beantwoord
    maar daar begin ik niet mee hoor
    en een 10 jaar oude foto tja was er en mag er nog steeds zijn!

    callemie

    maart 5, 2009 at 4:43 pm

  3. Wat een indrukwekkend aantal zeg. Ik was vandaag dan een van die 20.000.
    Mooie informatieve website trouwens.

    Bedankt Harry! Die 20.000 zijn wel pageviews hé. Bezoekersaantallen liggen momenteel rond de 2000 per dag

    Harry de Rooij

    maart 5, 2009 at 5:46 pm

  4. Door het in je blog te vermelden ga je vrees ik nog meer bezoekers aantrekken. Ik was me alvast niet bewust van je uitgebreide fotosite, ik was waarschijnlijk al teveel in de ban van het moois dat je op je blog plaatst.
    Ben al even gaan kijken maar ga zeker nog eens terug wanneer ik even meer tijd heb. In elk geval vind ik dat de prijs voor dat extra dataverkeer toch niet echt buitensporig mag zijn.

    An

    maart 5, 2009 at 7:57 pm

  5. De mond aan mond (of mail via mail) reclame doet het dus nog altijd goed. ¨Proficiat met al hetgeen je al hebt gerealiseerd en geen twijfel mogelijk dat je heel gemotiveerd bent om verder te doen.

    Christel

    maart 5, 2009 at 11:09 pm

  6. Dat zijn serieuze getallen, Koen! Dat moet wel een kick geven. Proficiat!

    moekemicheline

    maart 6, 2009 at 8:32 am

  7. Je verdient dan ook al die belangstelling absoluut zeker weten, je maakt prachtige foto’s en ze enthousiasmeren om de gebieden te gaan bezoeken. Nu nog zorgen dat je niet aan eigen succes ten onder gaat maar dat zal vast wel lukken als ik dit zo lees.

    Ank

    maart 6, 2009 at 8:44 am

  8. Hey Koen,

    Je verdient die belangstelling zeker en vast. Ik volg je nu ook bijna dagelijks. Ik kan je een hint geven: ga eens kijken op smugmug. Voor een klein bedrag per jaar heb je al een site die je kan doorlinken vanop je eigen domeinnaam. Zij zetten geen limieten op up-of download. Als je de power user neemt kan je ook de layout aanpassen!

    Ik zou zeggen: zeker verder blijven doen!!

    J

    maart 6, 2009 at 2:22 pm

  9. Al aan de truken van Flickr gedacht?

    Steven

    maart 6, 2009 at 4:33 pm

  10. Dat zijn idd duizelingwekkende bezoekersaantallen!

    En net zoals mijn naamgenoot hierboven schreef: waarom je foto’s niet hosten op Flickr, kost slechts een 20-tal euro/jaar en je hebt dan onbeperkt mogelijkheden qua trafiek …

    Steven

    maart 6, 2009 at 7:16 pm

  11. Proficiat hoor!
    En ik ken de problematiek van bandbreedte en providers.
    Op mijn fotosite waar mijn badmintonfoto’s staan heb ik steeds het probleem wanneer ik er foto’s van een BK of VK of zo zet.
    Ben ook verplicht geweest om het zwaarste professioneel account te nemen dat te kopen was.

    pieterbie

    maart 6, 2009 at 10:29 pm

  12. da’s wel de moeite… maar ik sta er niet van verwonderd. Een sjieke fotosite als de jouwe trekt volk en die willen ‘plaatjes kijken’.
    Bijgevolg staat het volume aan bandbreedte helemaal scheef op de verkoop. Een amerikaanse kennis van mij die ook een natuurfotografie website heeft, schat dat hij gemiddeld 1 licentie verkoopt per 5 Gb traffiek, jouw geval is dus echt niet uitzonderlijk.

    Groetjes,
    Geert

    fijnefotografie

    maart 7, 2009 at 12:37 am

  13. eerst en vooral proficiat met het succes van je site, en terecht, ’t is hier altijd wel de moeite waard! Ik ben dan ook blij om een van je zovele bezoekers te mogen zijn!
    Doe zo verder!

    MJ

    maart 7, 2009 at 10:50 am

  14. Ja Koen, das even slikken zeg! Dat is dan de andere kant van de medaille. Slachtoffer van zijn succes zeggen ze dan hé. Dat komt er van als je zo mooie foto’s maakt he man, ik zou er maar vlug wat rommel tussen gooien als ik jouw was :-0 (grapje natuurlijk!) Ik seffens toch je dataverkeer nog een beetje aanzwengelen 😉

    Guido

    maart 7, 2009 at 5:00 pm

  15. Bedankt voor de tips tot dusver! Sommigen hebben ook gemaild en alternatieve mogelijkheden doorgegeven. Ik bekijk het even.
    Flickr zou inderdaad een oplossing kunnen zijn ware het niet dat er dan weer gigantisch extra werk in zou kruipen. Momenteel staan er al meer dan 4000 foto’s op de site en een hele reeks in de wachtrij…

  16. Kijkcijfers op je blog zullen wellicht ook gestegen zijn zeker? Er staat toch een link op de homepage. Kempische heide is prachtig! Neem dat maar in je ronde van België mee…

    @Yves: valt nog mee…dagelijks komen er een 100-tal extra hits vanuit de website naar hier (voorheen een 10-tal)

    Yves

    maart 7, 2009 at 6:35 pm

  17. Proficiat met je site ! Het is toch wel een waardemeter. Mocht de kwaliteit van je foto’s niet zo goed zijn, zou je bezoekersaantallen snel dalen. Maar heel stom dat je dit dan weer voelt aan je factuur…. Hopelijk vind je snel een oplossing.

    Marhilde

    maart 7, 2009 at 11:11 pm

  18. Ik was me ook niet bewust dat ik een extra rekening zou kunnen krijgen als je veel mensen op je site krijgt. Geweldig voor jou natuurlijk, maar ook raar dat je dat nu extra geld gaat kosten. Wel goed dat je dit soort info doorgeeft, want je ziet er komen al weer tal van oplossingen langs die interessant zijn.

    Caro

    maart 7, 2009 at 11:51 pm

  19. Koen, dat zijn alvast mooie cijfers waarbij ik duizel! Zoals enkele anderen al aangeven, Flickr is een goed alternatief, ik host mijn foto’s daar ook, niet allemaal maar toch de meesten, en dat scheelt in dataverkeer.

    Serge Van Cauwenbergh

    maart 8, 2009 at 1:03 pm

  20. Altijd maar klagen: eerst te weinig bezoekers op je webblog, en dan nu te veel bezoekers op je eigen site… Wat wil je nog allemaal… Bij je site wordt je beroofd van je foto’s en moet je er nog voor bijbetalen… De oplossing… Er geld mee verdienen natuurlijk… en dan zet je beter al je foto’s bij Getty of iets dergelijks…
    Alle gekheid op een stokje, maar noteer vandaag alvast je 2001ste bezoeker.

    kris luckermans

    maart 8, 2009 at 4:03 pm

    • @Kris: ik klaag allerminst hoor! 😉 Getty? Zeker niet! Ik houd graag alles in eigen beheer. Je zou natuurlijk kunnen zeggen, het is je job dus die meerprijs neem je erbij. Wel, hou je vast aan de takken van de bomen want met een een maandelijks dataverkeer van meer dan 250GB kwam ik aan een prijskaartje van 2500 euro op jaarbasis!! Gelukkig ben ik tot een gunstiger overeenkomst gekomen met de provider, maar of ik de toch nog aanzielijke meerkost kan recupereren met extra verkoop valt nog af te wachten…

  21. Oei ik zal wat minder moeten gaan kijken?
    Maar ik weet niet of dit gaat lukken!
    Gr.
    P-TER

    P-TER

    maart 10, 2009 at 6:35 pm

  22. Koen, dat zijn serieuse bedragen zeg… Maar met zo’n hoog dataverkeer moet je opletten dat Flickr je niet op de vingers tikt of je account stopzet, want meestal staat er daarover wel iets vermeld in de kleine lettertjes.

    Serge Van Cauwenbergh

    maart 11, 2009 at 5:36 pm

  23. Koen,

    dit zijn geweldige cijfers voor je website.
    En ik denk dat het niet meer dan normaal is dat je sponsoring toelaat op je website.
    Het moet natuurlijk wel betaalbaar voor je blijven.
    Ik zal er in ieder geval wel doorheen kijken.

    Houdoe

    Jacky

    maart 12, 2009 at 8:42 am

  24. Ook bij providers die zogenaamd geen limieten toepassen op het dataverkeer zul je boven een bepaalde hoeveelheid datatraffic toch moet bijbetalen of je wordt er buitengeknikkerd. Geen enkele provider kan namelijk onbeperkt dataverkeer geven (tenzij hij verhuur van website space kan compenseren door advertentie inkomsten op de websites van zijn klanten), want elke provider hangt weer geschakeld bij andere providers die op hun beurt aan hem het dataverkeer aanrekenen. Een mogelijkheid voor Koen zou inderdaad zijn om bijvoorbeeld kleine advertenties op zijn site te plaatsen via het systeem van Google Adsense. Afhankelijk van Koen’s teksten plaatst Google dan relevante advertenties en Koen krijgt dan een paar centjes per klik reactie van Google betaald. Veel kliks betekent veel centjes, en samen maken die het mogelijk dat Koen zijn dataverkeer kan blijven betalen. Veel success Koen! Hubert

  25. Wow! Dat zijn getallen om wel heel erg trots op te zijn! Daar kan ik enkel van dromen!

    Daisy

    maart 18, 2009 at 1:41 pm

  26. Hallo,

    Ik zoek nieuwe linkpartners voor mijn webiste wilt er iemand een link ruilen met mijn webiste laat het me dan even weten alvast vriendelijke groeten.
    http://promotiethuiswerklinks.startje.be
    superveelbezoekers@hotmail.com

    mariella

    februari 10, 2010 at 3:50 pm


Geef een reactie

