Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Smaken verschillen…

with 18 comments

Voor we in deze ronde van Belgie zuidwaards naar de Semoistreek trekken wou ik even stilstaan bij dit al eerder getoond winters beeld van La Roche…

la-roche-08bis

Het is één van mijn  favoriete stadslandschappen uit mijn archief en ik weet nog goed dat ikzelf aan een goede klant had aangeraden om dit beeld te gebruiken voor de maand december. Het jaar nadien hing de kalender bij ons thuis aan de muur. Op een goede dag bladerde één van onze aangetrouwde familieleden doorheen het exemplaar en bij de maand december aangekomen ontglipte hem de spontane opmerking dat hij dit beeld maar niets vond…

Slik…

Leuk is dit niet, maar ergens kan ik zo’n spontane reactie wel waarderen. Het doet je namelijk als freelance fotograaf nog maar eens goed beseffen dat je alleen maar kan hopen dat je eigen visie in de smaak valt van zoveel mogelijk mensen en dat je daar dus soms wel eens flink naast kan zitten. Daarmee wil ik wel niet zeggen dat ik nu op mijn blog op dergelijk uitlatingen zit te wachten… integendeel, ik heb uiteindelijk  liever dat men de goede foto’s positief commentarieert en het stilzwijgen behoudt bij mindere beelden. Dan begrijp ik het ook wel 😉  (uitgezonderd technisch commentaar uiteraard)

In die zin is het fotobloggen wel een ideaal medium om een idee te krijgen in welke mate bepaalde beelden in de smaak vallen. Uiteraard ga ik mijn eigen visie nooit verloochenen, maar soms kunnen bepaalde reacties die in positieve zin beïnvloeden. Zo merkte André op dat dit beeld van La Roche hem ergens aan Anton Pieck deed denken… Ik vind dit een prachtige vergelijking! Zo had ik het nog niet bekeken.  Voor nog enkele andere bezoekers was dit hun favoriete beeld uit de Ardennenreeks en zo ben ik weer eens gerustgesteld wat bovenstaand beeld betreft…

Maar het blijft een feit: smaken verschillen en wanneer ik dit beeld aan mijn portfolio zou toevoegen (later meer hierover ) dan moet ik er mij bij neerleggen dat sommigen (hopelijk een minderheid) dit een compleet nietszeggend beeld vinden…jaja, fotografie kan hard zijn.

Het zal wel eigen zijn aan landschapsfotografie. Er gebeurt ook werkelijks niets in dergelijke beelden. De compositie, de kleuren, lichtinval, en vooral het standpunt zijn de bepalende factoren en voor dat laatste heb ik uren zitten zoeken die bewust dag in La Roche…

Written by Koen

februari 9, 2009 bij 9:07 am

Geplaatst in Steden

18 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dit winters landschap kan mij persoonlijk wel boeien.Het standpunt en de beeldopbouw vind ik zeer goed gekozen.Mooi kontrastverschil tussen de kleurrijke huizen en de zw -achtergrond.

    nmr

    februari 9, 2009 at 9:21 am

  2. Wat ik mooi vind aan deze foto is het contrast tussen de lichte en mooi gekleurde voorgrond in tegenstelling tot de grijze achtergrond. Het standpunt is perfect om een goed overzicht van dit stadje te krijgen, ik vind ‘m mooi!

    MoniqueSamui

    februari 9, 2009 at 9:28 am

  3. Ik vind dit wel een mooie sfeervolle foto.
    Kon eerst niet zeggen waarom maar moet zeggen dat André wel een punt heeft.
    En het verschil tussen de kleurrijke voorgrond en de wat grijzige achtergrond maakt dit een mooie overzichtsfoto van dit stadje.

    Houdoe

    Jacky

    februari 9, 2009 at 10:14 am

  4. Dat hij dit beeld maar niets vond,
    vind ik totaal onbegrijpelijk.
    Ik heb er zelfs geen negatieve opmerking op,
    het is een perfecte foto, met alle erop en eraan.
    Hij zal wel een slechte dag hebben gehad zeker?
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    februari 9, 2009 at 10:22 am

  5. Dit heeft toch wel iets. Inderdaad iets ‘getekend’ ook …
    En ja, met zo’n opmerking kom je weer met de voeten op de grond en blijf je realistisch. Niet slecht, anders verval je misschien gemakkelijk in ‘routine’ of loop je vast. Deze opmerkingen houden je ‘waakzaam’.

    Marhilde

    februari 9, 2009 at 10:36 am

  6. Mij viel bij het zien van al dit fraais de term Pitoresk in.
    Ja en er zijn altijd mensen die uw creaties niet zien zitten. Hoort erbij moet je maar denken, anders zou iedereen hetzelfde mooi vinden en dan werd het saai.

    Harry de Rooij

    februari 9, 2009 at 12:51 pm

  7. Hey Koen,
    mij viel deze foto direct in positieve zin op. Ik vind ‘m prachtig. Zoals al eerder opgemerkt het contrast tussen de kleurrijke voorgrond waar het licht zo mooi opvalt en de grijze achtergrond geeft dit beeld iets driedimensionaal. Ik heb zelf ook al ondervonden dat anderen anders aan kijken tegen foto’s waarvan ik zelf vond dat ze best wel ok waren maar waar praktisch geen reactie opkwam. Heb regelmatig discussie met mijn vrouwke over foto’s die zij maar niks vind en dat ik zelf denk “maar allé meiske, kijk nog eens goed!” :-0. Maar smaken verschillen en daar zullen we ons moeten bij neerleggen hé!

    Guido

    februari 9, 2009 at 3:43 pm

  8. Ja hoor smaken verschillen, maar ik vind hem prachtig, net een sprookje.

    els

    februari 9, 2009 at 4:19 pm

  9. Ja vaak op vakantie geweest in de buurt van La Roche, maar mooit met sneeuw gezien. Heel leuk om het zo ook eens te zien. Dat van Anton Pieck snap ik wel een beetje. Het is het contrast en sfeer denk ik. Ik verbaas me toch altijd hoe jij zoveel contrast in je foto’s krijgt.
    Wat dat bloggen betreft ben ik het ook met je eens. Het is een beetje een graadmeter hoe foto’s in de smaak vallen en dat is erg leuk vind ik. Toch bij jezelf blijven is natuurlijk wel belangrijk. In twee jaar bloggen heb ik toch maar een keer een vervelende reactie gehad en die kun je gewoon verwijderen. De meeste reacties vind ik ontzettend leuk en opbouwend.

    Caro

    februari 9, 2009 at 4:26 pm

  10. ‘DeMensen’ beoordelen beelden niet alleen op hun fotografische kwaliteit.

    De flank waar je op staat ken ik. Er loopt een wandeling verder naar boven…richting dierenpark als ik me niet vergis…?Mooi wandelingske!
    Ik vind het een goede opname.

    Xa4

    xaviervankeirsbulck

    februari 9, 2009 at 6:52 pm

  11. Dit is een mooi beeld. De Anton Pieck-vergelijking komt misschien doordat er veel diepte in het geheel zit.
    Misschien dat sommigen het te ‘druk’ vinden?
    Ik vind het echt mooi!

    zeezicht

    februari 9, 2009 at 7:19 pm

  12. Veel hangt er voor mij van af wie de kritiek geeft. De commentaar van een leek is zelden onderbouwd en heeft een andere waarde dan die van iemand uit het vak. De eersten zien enkel een mooi prentje, de anderen kijken verder. De “mooie prentjes” zijn echter de meest commerciëlen. Voor een beroepsfotograaf is dat natuurlijk belangrijk.

    fotomart

    februari 9, 2009 at 7:24 pm

  13. Nou ik vind het er daar echt prachtig uitzien! Heerlijk die mooie kleuren en de ronding in de weg! Tijdje mijn RSS niet bekeken omdat ik erg druk was en toen werd het maar meer en meer dus ik blader door je foto’s maar zal niet overal een reactie plaatsen.

    Robbie Veldwijk

    februari 9, 2009 at 8:51 pm

  14. Het is misschien een niet zo voor de hand liggende keuze omdat hier het kasteel niet centraal staat en misschien dat er daarom negatief op is gereageerd? Bovenal is het jouw visie op La Roche zou ik zeggen en ik vind het een geweldige foto vanwege de tegenstelling in kleuren, de enorme diepte die er in zit, het standpunt, noem maar op alles klopt, zelfs het water glinstert in de zon! Ik vind het een TOPfoto!

    Ank

    februari 10, 2009 at 8:04 am

  15. Prachtig beeld hoor, super gewoon.
    Ik hou ook heel erg van La Roche.

    pieterbie

    februari 10, 2009 at 11:57 am

  16. p r a c h t i g !!!

    MJ

    februari 10, 2009 at 12:57 pm

  17. mijn mening, dit is een zeer geslaagd winterbeeld!

    Karim

    februari 11, 2009 at 1:35 pm

  18. Tsja eerste indrukken….
    Als je van knallende kleuren houd, krijg hier misschien niet een “hiep hiep hoera”-gevoel van. Ik zelf houd van de ingetogen kleuren, het warme rood tov het koele blauwgrijs. Bovendien is het compositorisch ook een topper. De beide draaiende bewegingen in het beeld (de rivier en de weg) komen bijna op hetzelfde punt uit, op ongeveer 1/3 van het beeld op links. Bovendien valt de scheiding tussen de warme/koude kleuren /voor- en achtergrond ook op ongeveer 1/3 gedeelte van onderen. Dus al met al ook nog eens een zeer sterke compo.

    André

    februari 11, 2009 at 7:33 pm


Geef een reactie

