Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Hydraulische scheepsliften van het historisch centrumkanaal (5, slot)

with 16 comments

Tenslotte twee zomerbeelden van de laatste lift (nr4: Thieu) en een archiefbeeld van de gigantische scheepslift van Strépy-Thieu die met een hoogteverschil van maar liefst 74 meter de vier oude liften en twee sluizen vervangt. Mooi is het niet, maar indrukwekkend des te meer!

scheepslift-04-2

scheepslift-04-1

strepy-thieu1

De hele streek is een absolute aanrader!  Al word je wel regelmatig geconfronteerd met ‘vervallen’ toestanden die zo eigen zijn aan de provincie Henegouwen. Wat uiteraard weer fotografische mogelijkheden biedt…

Meer foto’s van het centrumkanaal: hier!

Nieuw! facebookpagina Fotogeniek Vlaanderen: Klik op ‘dit is leuk’ en blijf op de hoogte van fotogenieke plaatsen en evenementen!

Written by Koen

december 7, 2008 bij 6:36 pm

16 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Oh ja, een prachtige, en voor mij ook boeiende reeks over de scheepsliften.
    Ik geniet ervan, zoals gisterenavond tussen pot en pint. Toffe gezelligheid troef.

    kris luckermans

    december 7, 2008 at 6:40 pm

  2. is dat die scheepslift die in het centraal massief staat?
    😉

    @Stephanie: jaja, een inside joke voor Leuvense bloggers dus…

    Stephanie

    december 7, 2008 at 6:50 pm

  3. Heel knap terug, ook die subtiele weerspiegeling in de eerste foto.
    De borinage vertoont inderdaad heel veel tekenen van verval, maar zoals je zegt: dat heeft fotografisch gezien ook zijn waarde.

    pieterbie

    december 7, 2008 at 8:29 pm

  4. Ah ja, het centraal massief! Ik ga die woorden nooit meer kunnen uitspreken zonder aan jou te denken. Ik bedenk zonet dat een schipper geen hoogtevrees mag hebben, wil hij/zij het bootje heelhuids ergens naar toe varen!

    fotomart

    december 8, 2008 at 12:50 am

  5. Heel imposant en fotogeniek en hoe vervallener hoe mooier op de foto! De lift in de eerste
    twee foto’s vind ik mooier om te zien dat de moderne lift in de laatste foto. Wat lijkt
    dat ‘bootje’ klein in verhouding met die enorme lift!

    MoniqueSamui

    december 8, 2008 at 5:36 am

  6. … het is een prachtige reeks geworden!

    MJ

    december 8, 2008 at 8:58 am

  7. Even ben ik niet echt aanwezig geweest in blogland en ik mis weer heel veel bij jou. Ik vind bijna elke plaat van deze serie zeer mooi. De spiegelingen, de kleuren, het onderwerp zowiezo. Echt genieten hier.
    Hopelijk ga ik in de herkansing nog eens kunnen bijpraten met jou. Heel jammer dat ik er zaterdag niet kon zijn. Maar jullie hebben een leuke avond gehad dat zie ik wel en dat is het belangrijkste!!

    Caro

    december 8, 2008 at 5:31 pm

  8. jaja heb er ook een logje aan besteed maar jij had wel beter weer hihihihi

    Ik, beter weer?? Het was vrij koud en het regende nog net niet… De foto’s van dit logje zijn wel eerder in de zomer genomen en toen viel het nog redelijk mee

    CALLEMIE

    december 8, 2008 at 5:41 pm

  9. Blijft knappe documentaire fotografie van de bovenste plank!
    Wàs een heel leerrijke reeks over het Centraal Massief, euh…

    Erik O,

    december 8, 2008 at 5:59 pm

  10. dag koen.

    doe mij de ijzeren versie maar lekker nostalgisch plaatje:-)
    mooi om te zien 🙂

    klaproos

    december 8, 2008 at 8:27 pm

  11. Hele moooie reeks hoor !

    Marhilde

    december 8, 2008 at 10:53 pm

  12. Mooie fotoreeks. Ik kom er nog zoals eerder geschreven. Misschien wel met jouw begeleidende foto’s als gids.

    ambigirl

    december 9, 2008 at 9:40 pm

  13. Een mooie reeks om naar te kijken. Ik woon er niet zo heel erg ver vanaf en ben er nog nooit geepasseerd. Volgende lente of zomer probeer ik eens met de fiets een tochtje te maken.

    Serge

    december 10, 2008 at 6:17 pm

  14. Interessante serie foto’s van die bijzondere scheepsliften! Henegouwen lijkt me sowieso een aanrader, misschien iets voor een vakantie…

    Ria

    december 10, 2008 at 10:58 pm

  15. PRACHTIGE foto!
    Ik hou van zo’n beelden, die kleurenpracht…

    tania

    december 12, 2008 at 8:22 pm

  16. knap hoor
    sta op dit moment aan dat spel
    gigantisch groot
    knappe foto’s gemaaakt
    grtn

    johan

    juli 24, 2009 at 6:32 pm


Geef een reactie

