Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Hydraulische scheepsliften van het historisch centrumkanaal

with 18 comments

Edit 30/11/2017: meer info over de allernieuwste uitgave: ‘Fotogeniek Vlaanderen, 125 toplocaties voor de natuur-en landschapsfotograaf’: Hier klikken

Fotogeniek Vlaanderen_boek 3D

 

Het beeld in het vorig logje was een detail van één van de vier hydraulische scheepsliften (lift nr 3) op het historisch Centrumkanaal in Henegouwen.

Hier zie je een bovenaanzicht

kdl_lift3_19

En hier een archiefbeeld van het 17 meter lager gedeelte

04

Tenslotte een zicht vanuit scheepslift nr 2. In de verte zie je lift nr.3 . Spectaculair zijn de hoogteverschillen van telkens 17 meter! De  4 liften zijn door Unesco  erkend als werelderfgoed. Meer dan terecht!

scheepslift-02-bis

Enkele weken geleden heb ik met de fiets het hele traject afgelegd (een absolute aanrader!!) In de volgende logjes neem ik jullie mee van lift 2 tot bij lift 4 (de eerste is in renovatie)

Written by Koen

november 30, 2008 bij 12:22 pm

18 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Leuk om hier eens foto’s van deze liften te zien. Ik heb nog een wandeling liggen die langs deze liften gaat en nu zie ik dat het zeker de moeite zal lonen.

    Ambigirl

    november 30, 2008 at 3:07 pm

  2. Laat die beelden maar komen. Misschien zet het me dan aan om toch eens die kant op te gaan, hetgeen ik mezelf jaren geleden al beloofd heb!

    fotomart

    november 30, 2008 at 3:30 pm

  3. hey Koen,
    op zich zijn dit natuurlijk geen sléchte beelden, maar er zijn dingen waarvan ik vind dat je er beter in bent. Natuur, beestjes (groot en klein),… Ik weet niet wat ik hier mis, maar er is iets dat me niet zo echt kan bekoren – ik weet écht oprécht niet waarom…
    Ze zijn echter wel strak gekadreerd, dat vind ik wel knap!

    Hey strenge Stephanie 😉
    Dit zijn, wat ik soms noem, registratiebeelden. Een beetje ter verduidelijking van het beeld dat ik het vorig logje getoond heb. In mijn blog toon ik niet altijd op zichzelf staande beelden, maar ook af en toe reeksen over een bepaalde streek in Belgie. Als ik dus één van die fameuze liften op z’n geheel wil tonen, dan kan dat moeilijk op een originele manier. Dat geldt zeker voor de eerste twee foto’s. De derde was heel wat moeilijker omdat ik hier op de lift moest kruipen (wat sowieso verboden is… ) opdat ik de twee liften tegelijkertijd in één beeld zou krijgen voor een optimaal dieptegevoel. Het lijkt een evidente foto, maar dat is het dus niet. Daarenboven is voor landschapsreportages het aanwezige licht én de hoek van waaruit het zonlicht komt van wezelijk belang en die bewuste dag werd ik helaas niet verwend…
    De volgende dagen toon ik nog heel wat beelden van het Centrumkanaal en sommigen zullen origineler zijn en anderen dan weer niet, maar aan het einde van de reeks moet de bezoeker een goed beeld hebben van wat er te zien is. Bedankt voor je commentaar (als je vindt dat ik normaal gezien beelden toon van een hoger niveau, dan is dat een mooi compliment 😉 )

    Stephanie

    november 30, 2008 at 5:15 pm

  4. Ik vind het drie heel knappe beelden, maar de derde s mijn favoriet. Je kan ook zien dat je er een beetje stout voor bent geweest. Zoiets geeft direct een meerwaarde 😉
    Ik vind het ook leuk dat je deze dingen in je blog opnieemt. Ik vind dit juist echt iets dat bij Fotogeniek Belgie hoort. Dat is het karakter en de historie van een landschap.

    Caro

    november 30, 2008 at 6:42 pm

  5. met die herfstkleuren krijgt dit industieel geval een prachtig kader

    MJ

    november 30, 2008 at 6:58 pm

  6. Wat een prachtige staaltjes van techniek. Je zou denken dat ze, met al dat water, bij ons ook te vinden moeten zijn, maar ik heb er nog nooit van gehoord.

    @Harry: er zijn dan ook geen ‘bergen’ bij jullie 😉 het gaat hier om hoogteverschillen van 17 meter per lift!

    Harry de Rooij

    november 30, 2008 at 7:07 pm

  7. Zoals jij ze op beeld zet zal het
    plezand zijn om te komen kijken !
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    november 30, 2008 at 7:45 pm

  8. Staat al zo lang op mijn verlanglijstje maar ik geraak er maar niet. Gelukkig kan ik hier mijn hartje al ophalen.

    nana

    november 30, 2008 at 10:36 pm

  9. Een mooie (registrerende 😉 ) serie! Vind vooral de eerste erg mooi vanwege de weerspiegeling in het water en de rode kleuren links en rechts in beeld.

    MoniqueSamui

    december 1, 2008 at 5:18 am

  10. Bedankt voor de fietstip!
    Niet dat ik zo veel aan fietstoerisme doe, maar ooit zal ik dat misschien wel eens beginnen doen. Inderdaad verdiend werelderfgoed dit en jij hebt het mooi vastgelegd.
    De reflectie in de eerste foto zorgt voor iets extra.

    pieterbie

    december 1, 2008 at 6:04 am

  11. wat een nieveauverschil!, schitterend vastgelegd in die tweede foto

    Karim

    december 1, 2008 at 7:54 am

  12. Heel duidelijke beelden, de reflecties zijn prachtig en als je de derde foto goed bekijkt kun je goed zien hoeveel hoogteversil er is, na lift 3 ga je de diepte in! Knap staaltje fotografie. Ik houd van reportages doe dat zelf ook graag zodat de bezoeker zich een goed beeld kan vormen van het geheel.

    Ank

    december 1, 2008 at 9:39 am

  13. Wij hebben drie jaar geleden in zo’n bootje die liften gedaan. Superleuk al regende het toen pijpenstelen 🙂

    moekemicheline

    december 1, 2008 at 2:04 pm

  14. Ik vermoed dat dit indrukwekkende constructies zijn en dat je dat pas kan inschatten als je er zelf staat; Knap op de foto gezet !

    tati

    december 1, 2008 at 2:51 pm

  15. Zonder meer een mooie reeks, maar het licht was niet bijzonder “fotografisch” Toch zijn er kleuraccenten uit de onmiddellijke omgeving in je beelden opgenomen, ook mooie reflecties en doordachte standpunten…

    gr

    Lamp

    lamp

    december 1, 2008 at 4:38 pm

  16. Hallucinant bouwwerkje eigenlijk

    Frederik

    december 2, 2008 at 12:29 am

  17. Met gevaar voor eigen leven dus …maar ze zijn echt de moeite waard. Een mooie combi van hard en zacht!

    boomkruiper

    december 2, 2008 at 1:11 am

  18. echt leuke reeks! moet ik ook zeker es naartoe! vraag me wel af wat het zou geven in zwartwit of zo

    Pieter

    december 4, 2008 at 11:46 am


Geef een reactie

