Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Deze zomer ergens in de Kempen…

with 28 comments

Aan dit beeld hecht ik veel waarde.  Ik daag namelijk iedereen uit om 5 reeën tegelijkertijd haarscherp te fotograferen. Wat meer is…je kan duidelijk de schuchtere houding herkennen die zo eigen is aan reeën wanneer ze open terrein betreden. Voor mij, als freelance stockfotograaf, zijn dit soort beelden heel belangrijk want ze zijn begeerd voor artikels in magazines, boeken enz.

Hoe fotografeer je dit? Wel, het zal sommigen misschien wat verwonderen, maar ondanks hun opzienbarend schuw karakter kan je reeën besluipen! Mits wat kennis van zaken natuurlijk! Eerst zag ik vanop mijn fiets de twee reeën links op het beeld. Achter een dichterbij gelegen bosje en bijgevolg uit hun zicht stopte ik, nam mijn tweede body met 70-200 mm 2.8 Sigmalens en sloop tot aan de rand van dat bosje. Om dan nog wat dichterbij te komen kon ik niet anders dan in hun gezichts-, geur- en hoorveld verder te sluipen. Onmogelijk denk je dan… echter, dankzij een matige tegenwind kon hun scherpe geurzin mij niet detecteren. Ze horen ook als de besten, maar hier speelde de wind ook in mijn voordeel en was het vooral een kwestie van droge takjes te vermijden. Je moet je als het ware als een luipaard gedragen. Stap voor stap, berekend… Het was vooral een kwestie om niet gezien te worden en gelukkig is hun gezichtsvermogen niet al te best. Sta je stokstijf stil aan de rand van een bosje dan zullen ze je niet zien als een gevaar. Echter, onnatuurlijke bewegingen herkennen ze als de besten!! Het was dus kwestie van stil te blijven staan telkens ze in mijn richting keken, desnoods met het been al opgericht voor de volgend stap… en dat zo’n twintig keer voor ik dicht genoeg genaderd was voor de eerste…. en bijgevolg laatste foto!!! Want ja helaas is de klik, het klappen van de spiegel in de body, steevast het signaal voor de vlucht. Een onnatuurlijker geluid is er niet.

De kunst is dus om die uiteindelijke foto zo lang mogelijk uit te stellen. Gelukkig kon ik mij in deze situatie lang genoeg beheersen en werd mijn geduld beloond met drie extra reeën die opeens vanuit het tweede bosje dat je links in beeld ziet het terrein kwamen verkennen. Dat ze dat deden is geen toeval want als het graan pas gemaaid is worden ze aangetrokken tot het jonge groen gewas dat enkele dagen later uit de grond schiet!

Oef, wat een uitleg!

Written by Koen

november 26, 2008 bij 8:00 am

28 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Amai, wat een deskundigheid, je had roofdier moeten zijn 🙂
    Ik zou dat nooit kunnen.
    Inderdaad prachtige en unieke foto.

    pieterbie

    november 26, 2008 at 8:11 am

  2. Eeen pracht shot! Heel knap gedaan!

    Bedankt voor de interessante uitleg, het maakt deze foto nog mooier.

    MJ

    november 26, 2008 at 8:24 am

  3. Koen,
    dit is een uitleg die ik graag lees hoor.
    De foto is prachtig, ik kan en wil niet anders zeggen.

    Houdoe

    Jacky

    november 26, 2008 at 8:38 am

  4. OK, jouw gesluip had ik wel willen zien 😉
    Properkes vastgelegd in ieder geval en ja, vijf op één beeld in een open veld, dat zullen er niet veel je nadoen

    s.goovy

    november 26, 2008 at 8:59 am

  5. geweldig koen,

    ohhhh wat is dit een mooi plaatje, en dara kom je nou pas mee:-))
    een eindeloos geduld moet jij hebben dat kan niet anders,
    wauw zeg…

    mijn complimenten, en je uitleg erbij is ook super, want veel mensen weten dat niet …

    groetjes
    klaproos

    klaproos

    november 26, 2008 at 9:06 am

  6. Ik zie al helemaal voor me hoe je daar vijf minuten stokstijf staat met een geheven been :))) Tja, van die sluiter zijn zelfs insecten niet gecharmeerd, maar een kans krijgen is wel heel magertjes! Tis wel een pracht natuurfoto geworden, geen wonder dat daar veel vraag naar is.

    MoniqueSamui

    november 26, 2008 at 9:10 am

  7. Prachtig Koen…
    je zelfbeheersing en je zelfvertrouwen om tot een UNIEKE foto te komen !

    Wie zo’n foto bekijkt is er zich ‘meestal helemaal niet van bewust, wat een heksetoeren een fotograaf moet maken … om een UNIEKE foto aan zijn verzameling toe te voegen…

    Ik heb ooit voor het maken een sneeuwfoto in CH een standpunt gezocht, waarbij ik onverwachts tot aan mijn kin in de sneeuw gezakt was…
    en kon op dat moment nog net mijn camera boven de sneeuw houden…
    ik had de foto… maar wist dus niet dat daar een twee meter diepe gracht was.
    Gelukkig heb ik hulp gekregen van een voorbijganger om uit die natte situatie te geraken…

    Felicitaties met je prachtig resultaat
    Groeten

    Lamp

    lamp

    november 26, 2008 at 10:10 am

  8. Na zo een sluippartij is dit toch een prachtige beloning!!

    Gr. Frans

    Frans

    november 26, 2008 at 11:37 am

  9. Geduld is een mooie deugd. Unieke foto heb je daardoor gekregen.

    nana

    november 26, 2008 at 12:45 pm

  10. petje af voor het vakmanschap, uitermate boeiend verhaal en dito foto. ‘k Voel me niet geroepen om dit ook te proberen, maar je weet maar nooit ….

    jurgen

    november 26, 2008 at 3:24 pm

  11. Het is net zoal mijn groene specht, die moet
    je uiterst voorzichtig naderen,
    met tussenpozen, zo over win je aanwezigheid.
    Zoals je zegt met veel geduld en tijd voor de eerste klik.
    Bij jou eerste klik maak je er onmiddelijk een fantastische foto van !
    Knap Koen !
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    november 26, 2008 at 5:58 pm

  12. effectief ne gansen boterham maar ja als ons dit kan helpen je uitdaging aan te gaan
    hihi
    heb er ooit ééntje kunnen strikken maar sindsdien heb ik er geen meer gezien!
    dus zoeken is de boodschap en geduld
    vooral veel geduld!

    CALLEMIE

    november 26, 2008 at 7:20 pm

  13. Een heel boeiende uitleg, amai ni. En de foto mag er ook wezen. Het bewijs dat geduld toch de moeite loont. Bij natuurfoto’s denken we meestal niet na, hoeveel moeite het kost om ze te maken. Respect !

    Dirk

    november 26, 2008 at 8:25 pm

  14. Prachtig.
    Ik ben altijd te laat. Laatst zagen we nog een heel stel reeen maar toen reden we op de snelweg en konden niet zo gauw stoppen En een paar weken daarvoor een schitterend plaatje met 2 reeen voor een mistbank.
    Tegen de tijd dat ik mijn camara gepakt had wandelden ze rustig weg de mist in en weg waren ze.

    els

    november 27, 2008 at 10:18 am

  15. Treffende beschrijving, ik zie het zo voor me. Spannend toch wel want je weet niet of het zal lukken. Je mag trots zijn op deze foto!

    An

    november 27, 2008 at 10:51 am

  16. J, oef..wat een uitleg. Koen, de schitterende foto ten spijt, moet ik bekennen dat ik jouw verhaal veel spannender vond. Ik zag het helemaal voor me.

    Margrietgeniet

    november 27, 2008 at 1:36 pm

  17. Zo veel geluk heb je helaas niet elke dag. Af en toe heb ik ik Heverlee bos en Meerdaalbos wel eens een reetje gezien. Maar 5 tegelijk! Prachtig werk, Koen!

    fotomart

    november 27, 2008 at 4:06 pm

  18. Dan moet je toch wel heel stil geweest zijn. Geduld is een schone zaak, dat blijkt maar weer eens. Als ik dieren probeer te benaderen lijken ze dat op kilometers afstand al door te hebben en gaan ze er vandoor. Dus alle bewondering voor deze foto.

    Harry de Rooij

    november 27, 2008 at 6:03 pm

  19. Ja een fotograaf moet geduld hebben. Je hebt dit schitterend afgewerkt. Chapeau ! Mooie plaat !!

    tati

    november 27, 2008 at 11:36 pm

  20. Prachtig shot Koen. Als ik je uitleg lees zakt de moed me in de schoenen. Ik heb nl niet veel geduld, en dat is wat je moet hebben om in de natuur mooie opnames te kunnen maken. Maar anderzijds stimuleren jouw foto’s me toch om de natuur in te trekken en misschien, op een of andere “lucky day”, die ene geweldige foto te maken :-))

    Guido

    november 28, 2008 at 6:46 pm

  21. Vijf op een rij, prachtshot,de stempel van de kenner.
    Ook de kleur van de achtergrond is mooi, waardoor ze zo helder in beeld komen.
    Denk dat een momentshot van uzelf op die dag ook een aanvaarbaar plaatje zou opleveren 😉

    roy

    november 29, 2008 at 3:17 pm

  22. Nou wat een mooie foto! En wat een heerlijk verhaal erbij geschreven. Doet me denken aan zo’n kinderspel op het schoolplein van vroeger dat je ook stil moest staan in de houding die je op dat moment had

    boomkruiper

    november 29, 2008 at 4:42 pm

  23. Straf gedaan. Heel uitzonderlijk beeld en technisch perfect want het is vaak net op zo’n moment dat er iets mis zou durven gaan.

    Xray

    november 30, 2008 at 12:01 pm

  24. Hele mooie foto, en leuk je uitleg erbij.

    groetjes Karin

    K@rin

    november 30, 2008 at 11:18 pm

  25. […] Nog reeën ? Zie hier […]

  26. Fijn, die uitleg erbij Koen! En wat een grandioos resultaat!

    Ria

    december 10, 2008 at 10:51 pm

  27. […] standpunt.  Misschien val je voor leuke  ontmoetingen zoals hier en hier en hier en hier en hier en hier en hier en…ben je er nog steeds ? Dan ben je fan!  Ga misschien toch een […]

  28. […] Je kan reeën onder bepaalde omstandigheden besluipen. Daarover had ik het hier […]


Geef een reactie

