Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Het fascinerende krabspinnetje

with 47 comments

Ik volg al een tijdje het doen en laten van de verschillende soorten krabspinnetjes in mijn tuin. Het heeft mij zelfs geïnspireerd om een reeks te maken rond camouflagetechnieken bij insekten. De resultaten zien je later wel eens als ik wat meer tijd heb.  Hier toch al een mooi voorbeeld van een krabspin op de bloem van een hagewinde

Krabspinnen maken geen vangweb, maar liggen steeds op de loer klaar op toe te slaan…

Nader je met de macrolens, dan lopen ze niet altijd weg… integendeel, met de poten wijd verspreid kijken ze naar de vijand…

Hier hier zie je hoe het spinnetje z’n achterlijf opricht. Wellicht om te imponeren. Al is dat maar een veronderstelling van mij, maar het geeft in ieder geval en heel bizar beeld…

Ik heb ook nog een reeks beelden van het spinnetje met allerlei prooien tussen de kaken, maar ik twijfel… tenslotte zou ik niet willen dat het bezoekersaantal op mijn blog aanzienlijk daalt!

Written by Koen

augustus 3, 2008 bij 8:36 am

47 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Een heel mooie reeks. Al dat wit en prachtig licht.

    Karina

    augustus 3, 2008 at 9:42 am

  2. fascinerend hoe het in die kleine wereld eruit ziet, de soberheid van de softkleuren, de prachtige compositie, de mooie belichting met schaduwen.. de dynamiek van de onderwerpen… Ja daar kan nieks aan toevoegen . KNAP !!!
    Lamp

    http://lampfotografie.blogspot.com/

    lamp

    augustus 3, 2008 at 10:01 am

  3. Vooral die eerste. Een aanduiding aan de achterkant van het bloemblaadje. Spannend.

    Harry de Rooij

    augustus 3, 2008 at 11:21 am

  4. Ik kan er tegen, laat maar komen.
    Inderdaad grappig dat gedrag met het achterlijf.

    pieterbie

    augustus 3, 2008 at 11:33 am

  5. Spinnen blijf ik akelige beesten vinden. Zelfs al zijn ze geel. Al een gele gevonden? Het eerste beeld met de schaduw vind ik bijzonder grappig, die mini-pootje die nog even komen piepen.

    De gele versie heb ik inmiddels ook gevonden én gefotografeerd op een boterbloemetje!! Die houd ik even opzij voor m’n camouflagereeks later op het jaar.

    fotomart

    augustus 3, 2008 at 1:08 pm

  6. Ik merk al dat je helemaal gefascineerd bent van de wondere wereld der insecten! En met prooi lust ik ze ook wel;) Die camouflagetechnieken zijn geweldig, hier zitten bidsprinkhaantjes (nymfen) die zich voordoen als mieren. Het ‘contact’ met die kleine diertjes is geweldig, ze volgen echt de lens als ze tenminste niet schrikken en er vandoor gaan. Sommige zijn verdwenen op het moment dat ze het geluid van de sluiter horen, nadeel van een spiegelreflex.
    Prachtige serie trouwens, hier zitten ze ook en ze zijn ontzettend klein, wat je niet kunt opmaken uit de foto’s, dus knap gedaan! Mooie kleuren al dat wit tegen de lichtblauwe achtergrond. Ben benieuwd wat voor moois je nog meer voor de lens hebt gehad.

    MoniqueSamui

    augustus 3, 2008 at 2:50 pm

  7. Gelukkig ben ik absoluut niet bang voor spinnen. Je hebt me heel nieuwsgierig gemaakt naar de andere foto’s 🙂

    Esther

    augustus 3, 2008 at 5:55 pm

  8. Ik zie dat je macrolens,
    meer en meer begint te gebruiken!
    Prachtig vastgelegd dit krabspinnetje.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    augustus 3, 2008 at 7:41 pm

  9. Ha die Koen, helemaal gevangen door de macro!
    Is toch een bizarre wereld, net als bij de grote mensen trouwens….
    Ga lekker door in je tuin, ik wil ook wel eens zien wat daar allemaal aan de hand is!
    Prachtige shots, nog even en ik ga ook in die wereld spitten 😉

    René Wouters

    augustus 3, 2008 at 8:21 pm

  10. Vrijdag 1 augustus 08, kreeg ik van Franky Aelbrecht een blogaward. Ben er wel wat fier over. Zoals ik in mijn reactie aan Franky al weergaf is het ons vooral om het plezier te doen. Leuke fietstochten rijden, mooie plaatjes schieten en er dan nog wat interessante commentaar rond verzinnen.

    Nu wacht mij de moeilijke taak ook 7 awards uit te delen. Als eerste award denk ik onmiddelijk aan Fotogeniek Belgie prachtige foto’s voorzien van leuke en vooral interessante beschrijvingen. Ik vind hier veel inspiratie. In dezelfde lijn volg ik met plezier A photowalk through my life . Als fietsgek kan ik de wielersite van An Wauters zeer aprecieren,het heeft iets ontwapenends eerlijk. Als lange afstandsloper neus ik dan weer rond op  joggings.be, je vindt er veel informatie over lopen, uitslagen en forums over alles wat met lopen te maken heeft. Coach Paul – Achter de schermen zet de deur van de keuken waar topprestaties worden voorbereid op een kier. Photofacts brengt elke dag fotonieuws, een hardwarefreak als ik kik op de links naar reviews van de laatste fotografie-spullen. Ten slotte vind ik de opzet van Pajotseparels goed gevonden, leuk om er geregeld eens naartoe te surfen en te genieten van al het moois dat het pajottenland te bieden heeft. Het pajottenland is zowat mijn roots en ligt me dan ook nauw aan het hart. Nu is het aan hen om de blogaward 7 maal uit te reiken.

    Bedankt voor de eer, Stef! Als ik je wil blijven inspireren moet ik dringend eens stoppen met m’n macrofoto’s. Maar geen nood! Momenteel werk ik dankzij een grote opdracht aan een zeer interessante nieuwe reeks over tal van landschappen en bezienswaardigheden over heel Belgie. Ik kan er nog niet veel over kwijt, maar het zal zeker en vast de moeite lonen. Pas na nieuwjaar kan en zal ik de foto’s tonen in een nieuwe rubriek. Tot die periode wordt het hier een mix van diverse fotografie. Nogmaals bedankt !!

    stefsontheroad

    augustus 3, 2008 at 9:01 pm

  11. Prachtige foto’s. Mooi belicht ook want met al dat wit is dit zeker geen sinecure.
    Deze week dus ook m’n macrolens ontvangen maar moet ze nog wat onder de knie krijgen. Ik kijk alvast verwonderd naar Uw beelden en ga zeker nog maar door met de culinaire spinnenfoto’s.

    Xray

    augustus 3, 2008 at 9:45 pm

  12. heel mooi en schoon wit (daar houd ik van 😉 )… laat maar komen Koen!

    MJ

    augustus 4, 2008 at 6:24 am

  13. moet “heel mooi” zijn (leuk dat ik het door de tikfout nog eens kan zeggen 😉

    MJ

    augustus 4, 2008 at 6:26 am

  14. Wat een prachtige foto’s hoewel ik je moet tegenspreken voor wat betreft de bloem waar dit spinnetje op zit, dat is zeker geen Margriet want die heeft smalle bloemblaadjes. Wat is de macrowereld mooi hè, leuk om te zien dat het jou ook helemaal in zijn greep krijgt. Wat mij opvalt is dat op de laatste foto het lijf zo donker lijkt is dat belichting of is het een ander spinnetje? Enne…..kom maar op met die vraatzuchtige foto’s hoor, wij zijn wel wat gewend!

    Oei,oei wat een flater!! verstrooid tot en met… ze zitten vooral op de margrieten, vandaar de verwarring. Op deze beelden zit het krabspinnetje op de bloem van een hagewinde (inmiddels heb ik de tekst gewijzigd) Bedankt voor je opmerking!!
    Het lijfje is inderdaad op de laatste foto heel donker door de belichting. Vind ik zelfs wat storend (nochtans via fotoshop wat opgelicht) Die vraatzuchtige foto’s komen er niet hoor! Misschien later…

    Ank

    augustus 4, 2008 at 8:31 am

  15. Schitterend en idd fascinerend. Ik kijk uit naar meer van dat!

    nana

    augustus 4, 2008 at 9:44 am

  16. Prachtige serie !!
    Heb deze spin hier nog niet gezien en ben ook zeer benieuwd naar de foto’s met prooi.

    Gr. Frans

    Frans

    augustus 4, 2008 at 11:41 am

  17. Van Stef kreeg je een Award, bij mij een vermelding. Twee Awards zou wat veel van het goede zijn! Kom je even je stokje halen op mijn skynetblog? Hopelijk heb je tijd om je het stokje door te geven!

    fotomart

    augustus 4, 2008 at 12:52 pm

  18. Grappig die laatste foto met dat opgeheven achterwerk. Och, misschien deed de spin je wel een aanzoek 🙂 Wie weet.
    En die foto’s met die prooien hou ik me voor aanbevolen!

    TruusW

    augustus 4, 2008 at 4:25 pm

  19. Zijn kop lijkt wel op een doodshoofd op die laatste foto. Allee, als ik toch goed voor heb dat het zijn kop is. Heel leuke foto’s en ook benieuwd naar meer.

    ambigirl

    augustus 4, 2008 at 8:07 pm

  20. Met macro gaat er een heel andere wereld open. Mooi deze witte plaatjes !
    (PS : Een tip : vanuit een luchtballon je fotogenieke plekjes verkennnen 😉 🙂 Moet je echt eens overwegen ! Een héél toffe ervaring !! )

    tati

    augustus 4, 2008 at 9:28 pm

  21. Eigenaardige poses neemt het diertje aan, niettegenstaande ik het als vreselijke creaturen van de natuur ervaar. En natuurlijk weer de hand van de meester, mooi.

    roy

    augustus 4, 2008 at 11:47 pm

  22. Hoi Koen,
    Het aanschaffen van de macro-lens is een goede zet van je geweest.
    Ik zie dat je er steeds meer mee gaat werken. Je kunt er de meest mooie
    dingen van de wondere wereld van de natuur mee vastleggen. En je hebt hiervan
    met deze foto’s een prachtig voorbeeld gegeven.
    Prachtig!
    Fijne dag.
    gr.
    Ton

    Ton

    augustus 5, 2008 at 8:40 am

  23. Leuke spinnen dat zeker ik heb ze nog nooit gezien in het echt maar je moet er waarschijnlijk ook naar zoeken of niet?

    Robbie Veldwijk

    augustus 5, 2008 at 10:01 am

  24. Ik heb een grondige hekel aan spinnen , maar naar deze kan ik blijven kijken.
    Knappe reeks … hou je zeker niet in om nog meer van dit te tonen !

    sofievandam

    augustus 5, 2008 at 10:48 am

  25. laten zien die prooien,…

    nyklyn

    augustus 5, 2008 at 4:14 pm

  26. Wat een mooi spinnetje, heb hem nooit gezien alleen op foto’s.
    Wel apart en de foto’s met prooi kan je best laten zien hoor, zie het hier ook, een spin met een juffers ofzo.
    Ze hebben geen schijn van kans meer, wel triest maar goed het is de natuur.
    Hij is wel zo slim om op een witte bloem te gaan zitten denk ik.
    Gezellige avond en groeten.

    Tiny

    augustus 5, 2008 at 6:48 pm

  27. Tja Koen, foto 3 is een goede foto van een wel akelig beestje.
    Echt niks voor mij hoor zulke lelijkerds, bbbrrrrrr.
    Kwa belichting en uitsnit zitten deze foto’s wel goed, dat wel.

    Kris

    augustus 5, 2008 at 8:32 pm

  28. Wat een supermooie serie: een wit spinnetje op een witte bloem. Dat geloof je toch niet! Ik vond spinnen ook altijd akelige beesten totdat ik me met macrofotografie ging bezig houden. Nu vind ik ze hartstikke leuk. Kijk maar eens in de group Spiderlove op Flickr, dan wordt je helemaal enthousiast. Jij wist dat natuurlijk al, maar dat zeg ik eigenlijk tegen de andere reageerders.

    Steffie

    augustus 6, 2008 at 6:43 pm

  29. amai ! mooi … voor een spin :p:p

    pauline grossen

    augustus 6, 2008 at 9:08 pm

  30. hele mooie macro’s
    dus de macrofotografie heeft je “beet” genomen

    callemie

    augustus 7, 2008 at 7:14 am

  31. De middenste vind ik prachtig, wit op wit
    prachtig
    grt
    manu

    manu

    augustus 7, 2008 at 11:21 am

  32. Koen,
    ik ben geen spinnenliefhebber, maar ben toch wel benieuwd naar de reeks met de prooien tussen de kaken van dit kleine roofdiertje.
    Dit is een mooie reeks.
    Is wit niet de kleur van onschuld?

    Houdoe

    Jacky

    augustus 7, 2008 at 12:09 pm

  33. Hele mooie serie. De eerste spreekt me aan omdat het goed de leefwijze van dit spinnetje weergeeft. Het houdt zich verborgen, maar jij zag ‘m zelfs in tegenlicht door het bloemblad. Mooi. Deze spinnetjes hebben vaak ook een prachtige schutkleur, waardoor ze nog moeilijker te ontdekken zijn.
    De tweede en derde foto geven een mooi stukje gedrag weer, waarbij 3 ook nog eens komisch is. Het heeft wel wat weg van een buitenaards wezen, zoals je ze wel eens zit in goedkope SF-films van vroeger.

    André

    augustus 7, 2008 at 10:22 pm

  34. Hola, dacht dat de blog stillag maar ik vind hier weer prachtige beelden terug. Mooie spinnetjes.

    jokdev

    augustus 8, 2008 at 10:33 pm

  35. Dank je wel dat je me gewezen hebt op de foute link naar mijn wordpress blog. Ik heb het al eens gewijzigd en zie het hier in het vakje boven het reactieformulier ook correct staan. Maar blijkbaar gaat er nog steeds ergens iets fout. Ik ga er nogmaal mee aan de slag.

    Steffie

    augustus 9, 2008 at 9:35 am

  36. Ha,even terug van weggeweest. Je hebt weer mooi je best gedaan met je macro lens. Dat beloofd voor wat er nog komen zal. En van mij mag je best die foto’s met de prooi tussen de kaken tonen hoor,dat is eenmaal de natuur hé. Groetjes

    Jimmy

    augustus 9, 2008 at 4:48 pm

  37. Mooooooooi man 🙂 Eerste foto vind ik heerlijk!

    Jens Daems

    augustus 10, 2008 at 7:57 pm

  38. Prachtige belichting.Adembenemende opname.Dat smaakt naar meer….

    nmr

    augustus 11, 2008 at 5:57 pm

  39. waaw! Laat maar komen! ik wil die prooien ook nog wel zien. Meer van dat!

    ysabje

    augustus 11, 2008 at 8:50 pm

  40. Waauw…..wat een indrukwekkende foto’s zijn dit geworden zeg!
    Tja, …en die andere foto’s kun je ook wel laten zien hoor,
    de natuur is wreed, het is eten of gegeten worden.
    maar ik zie dat de macro je helemaal te pakken heeft?

    Groetjes van Marrie

    Marrie

    augustus 12, 2008 at 11:18 am

  41. Wat een beauty! Zelf heb ik er nog nooit één gezien, jammer.

    Janneke

    augustus 13, 2008 at 9:13 am

  42. Via de log van Els bij je gekomen en ik kan maar één ding zeggen: Compliment!

    een Oldtimer

    augustus 14, 2008 at 6:03 pm

  43. […] info Door Fotogeniek Belgie (Koen) Categories: Zonder categorie Dit logje heeft buiten mijn verwachtig veel reacties opgeleverd. De meesten waren wel nieuwsgierig naar een […]

    Blog van Fotogeniek Belgie

    augustus 23, 2008 at 10:40 am

  44. Schaduw is er alleen maar door het licht
    Knap gedaan

    Dries Segers

    augustus 23, 2008 at 3:46 pm

  45. prachtige foto’s
    ennuh…..iedere bezoeker ziet die kaakjes liever om een prooi
    als om zijn teen 😉

    ~~Seraka~~

    september 6, 2008 at 6:59 pm

  46. […] . Het logje waarop de meeste reacties kwamen was overigens misschien wel verrassend… dit bericht.  En ja, die macro’s komen zeker en vast volgend zomer terug. Uiteraard ook veel natuur- en […]


Geef een reactie

