Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Antwerpen (4)

with 24 comments

 

Toch wat uitleg over het vorige portret…

 

 

 

 

 

 

Normaal gezien trek ik de stad in om overzichtsfoto’s te nemen van monumenten, pleinen, gezellige straatjes, enz… kortom, commerciële platen voor diverse uitgeverijen. Om de nieuwe lens uitgebreid te testen had ik dit keer zin in wat straatportretten.  Dit ruige trio kwam ik tegen op de Groenplaats en ik vond dat ze allemaal gezegend waren met fotogenieke koppen. Na een kennismaking kreeg ik te horen dat het straatmuzikanten zijn. De kerel links is een Schot, de middelste een Belg en de kerel rechts komt uit Finland. (ik begin hier precies met een mop 😉 ) Foto’s maken was geen probleem voor hen, integendeel! Hieronder zie je een portretje van elk lid

Written by Koen

mei 26, 2008 bij 7:22 am

24 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hele mooie portretten van allemaal. Leuk ook dat dat goed werkt om even een praatje met de mensen te maken. Soms moet je een drempel over hiervoor vind ik wel eens. Maar de resultaten kunen beter zijn als ze niet al te geposeerd gaan doen. Maar dat is hier helemaal niet het geval en dat maakt het heel spontaan. Welke lens heb je gekocht of heb ik dat misschien eerder gemist in je berichten?

    Zie Antwerpen (1) Nikon 17-55mm 2.8

    Caro

    mei 26, 2008 at 8:35 am

  2. Karakteristieke koppen hebben die mannen en het komt nog beter tot zijn recht door de zwart/wit-uitvoering. Krijgen ze een afdruk als dank?!

    MoniqueSamui

    mei 26, 2008 at 9:06 am

  3. Geweldige platen Koen, ook de kleuruitvoering vind ik zeer geslaagd.
    Je moet wel zulke koppen hebben om dit geslaagde resultaat te behalen.

    roy

    mei 26, 2008 at 9:09 am

  4. Ik vind je straatportretten nog steeds indrukwekkend Koen. Ik heb er nog steeds wat moeite mee om over die drempel te gaan. Over de toegang van de Kathedraal moet ik je gelijk geven. Ik en m’n vrouw hebben in het verleden al andere Kathedralen bezocht (oa Reims) en de toegang is dan meestal ook gewoon gratis.
    Over die straatfotografie. Hoe benader jij of spreek jij de mensen dan aan?
    Groetjes.

    Jimmy, in principe is het vrij simpel. Je fotografeert de personen en dan krijg je meteen vragende blikken. Je legt dan uit waarom je foto’s neemt en van het één volgt (soms) het andere. Het is natuurlijk op voorhand inschatten of die personen er open voor staan of niet…
    Of, ik kijk eerst even de kat uit de boom en ga vervolgens enkele andere onderwerpen fotograferen, maar wel duidelijk in hun gezichtsveld. Als het wat meezit krijg je soms een opmerking in de trend van “hé, zou je niet beter ons fotograferen in plaats van die stomme gebouwen!” Moeten ze tegen mij niet zeggen natuurlijk 😉 . Je wordt in ieder geval steeds bekeken want als fotograaf (zeker met een joekel van toestel en lens) val je altijd op. Na een vriendelijk over en weer geknik kom je dikwijls spontaan tot een babbel want velen zijn nieuwsgierig naar de reden van je fotografische activiteiten.

    Jimmy

    mei 26, 2008 at 9:11 am

  5. Ja hoor, misschien niet echt commercieel interessant maar geloof me, het gaat je heel goed af. En het levert boeiende foto’s op. Leuk dat je op de blog toch even het economisch aspect terzijde schuift om je andere talenten te tonen.

    Xray

    mei 26, 2008 at 10:24 am

  6. Zo’n koppen vragen er gewoon om! Ze staan er alledrie heel spontaan op. Ik denk wel dat ze het gewoon zijn om gekiekt te worden.

    fotomart

    mei 26, 2008 at 10:41 am

  7. Mooie portretten zijn het maar deze koppen lenen zich er ook echt voor. Ik durf het zelf niet zo goed, stolen portraits, verder kom ik nog niet!

    Ank

    mei 26, 2008 at 11:03 am

  8. whahaha da’s een goeie mop die héél succesvol afloopt voor jou koen, want het zijn inderdad mooie koppen:-)

    groetjes
    klaproos

    klaproos

    mei 26, 2008 at 11:35 am

  9. De belg ziet er het bescheidends uit, of heb ik het mis.
    Drie prachtige portretten.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    mei 26, 2008 at 11:46 am

  10. Zalig zo’n gasten tegenkomen.

    pieterbie

    mei 26, 2008 at 12:32 pm

  11. Dag Koen,
    Mooie portretten van deze mannen.
    Stoere kerels met waarschijnlijk ieder zijn
    eigen verhaal. Geweldig.
    gr.
    Ton

    Ton

    mei 26, 2008 at 12:36 pm

  12. Sterke karakterkoppen, die je mooi in beeld hebt gebracht!

    fbaert

    mei 26, 2008 at 12:47 pm

  13. Even wat postjes tesamen nemen, want het was een drukke week voor mij. De befaamde Nikon 17-55 bewijst zijn kwaliteiten! Die 2.8-objectieven staan nu toch helemaal bovenaan de verlanglijst, ik had ze zaterdag goed kunnen gebruiken (huwelijk in aartsdonkere kerk). De zwart/wit-kopjes hierboven mogen naar mijn smaak zelfs nog wat meer pit hebben, de groepsopname kan dan weer haast als platenhoes dienen 😉

    s.goovy

    mei 26, 2008 at 3:01 pm

  14. Ik zou er nog wat meer contrast in steken, ze doen mij nu nog wat grijzig aan.

    Tja Hippo…ieder z’n contrast/stijl zeker? Ik hou nu éénmaal niet van doordreven contrasten. Ik hou het liever op ‘pure’ portretten en da’s zelfs de reden waarom ik ook zelden in zwart-wit omzet. Geef mij dus maar het vorig (kleuren)portret van die Schot. Recht toe recht aan, zonder bewerkingen…Nogmaals, contrasten en belichting is een kwestie van smaak én scherminstellingen

    Hippopotamos

    mei 26, 2008 at 5:01 pm

  15. Zo heeft ieder persoon weer een hele andere achtergrond dan je zou verwachten.
    Deze foto’s zien er goed uit, vooral weer die van die schot!

    Robbie Veldwijk

    mei 26, 2008 at 5:34 pm

  16. Over karakterkoppen gesproken… Zulke spontane straatopnames bevallen me eigenlijk nog meer dan vele studio-opnamen. Je hebt er wat aan en … je doet er ook wat mee (bv op je blog plaatsen)

    kris luckermans

    mei 26, 2008 at 7:30 pm

  17. Prachtige portretten en die blauwe ogen van de Schot!!!

    boomkruiper

    mei 26, 2008 at 11:18 pm

  18. Leuk dat ze alle drie voor je klaar stonden. Maar hoe zijn deze mannen elkaar tegen gekomen??

    Heb ik niet gevraagd, maar in die branche zijn er geen grenzen 😉

    Jeroen

    mei 27, 2008 at 3:53 am

  19. Erg leuk het verhaal bij de “koppen” en inderdaad erg fotogeniek en als “mop” kan het ook tellen, rekening houdend dat ik de linkse Schotse kop als echte Antwerpse kop beschouwde… 😉

    MJ

    mei 27, 2008 at 5:50 am

  20. Bedankt voor deze portretten! Je hebt wel lef en goede contactvaardigheden nodig om dit soort foto’s te kunnen maken. De Fin ziet er niet als Fin uit, zo zie je maar nooit op vooroordelen afgaan, de middelste ziet er ook niet uit als een Belg, meer een Waal zou ik zeggen (mop 🙂 Prachtig werk, ik hoop dta je het nog veel laat zien!

    illuci

    mei 28, 2008 at 10:54 am

  21. he bedankt deze 2 vrienden nog eens te zien het was al 2 jaar geleden(zeer toevallig)

    nic

    juni 20, 2008 at 10:59 pm

  22. Blijf ik interresant vinden. Ben er steeds naar op zoek ook. In Kortrijk vindt ik momenteel mijn gading. Mensen wijzen me de juiste plekjes. Mogelijk is het je opgevallen ook dat ik ze ongemerkt maak mijn foto’s. Vanuit de heup, zoals ze dat noemen. Moet ook wel. Sommigen azen naar mijn fototoestel net of het hun het geld oplevert voor de volgende shot. Maar met een beetje oefenen lukt dat aardig. De mooiste foto vindt ik de tandloze. Gewoon voor het verhaal wat ik er in meen te zien.

    Salomez Jean Pascal

    juli 2, 2009 at 5:12 am

  23. Helaba den belg; hier die Fin is wel degelijk een Fin zijn naam is Fin The Lonesome Fin (getalenteerde ritme gitarist)
    de schot heet Dave Robertson check Wall Of Swet een band met allure
    en de belg is Oliver Defossez Dea Jean wel degelijk waals bloed maar meer bastaard check
    The Dumpbrothers band met allure

    Defossez

    juni 24, 2011 at 6:13 pm

  24. Bedankt voor de info!!
    Als ik eens wat tijd heb plaats ik misschien een nieuw berichtje op mijn blog (met verbeterde versie van bovenstaande beelden) én met link naar hun website. Leuke muziek!

    Koen

    juni 25, 2011 at 1:13 pm


Geef een reactie

