Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Antwerpen (2)

with 22 comments

Edit 30/11/2017: meer info over de allernieuwste uitgave: ‘Fotogeniek Vlaanderen, 125 toplocaties voor de natuur-en landschapsfotograaf’: Hier klikken

Fotogeniek Vlaanderen_boek 3D

De eerste test was al geslaagd te noemen, maar het vorig portret kan je in principe ook wel met een gewonen kitlens nemen. Ik was vooral benieuwd naar de mogelijkheden in een donkere kerk en dus bezocht ik voor de eerste keer in mijn leven de O.-l.-Vrouwekathedraal.

Ha, weeral een ‘madonna met kind’. Ditmaal nog een stukje ouder dan de beroemde versie van Michelangelo Het beeld is bijna 700 jaar oud van een…anonieme kunstenaar gemaakt van carrarisch marmer

De kathedraal is bekend om een aantal werken van Rubens: hier het schilderij ‘De kruisafneming’

 

 

Bepaald indrukwekkend is het koorgestoelte!

 

 

Ingangsticket is 4 euro… (aan de voorkant is een zeer klein gedeelte gratis toegankelijk voor kerkgangers)

Ik heb daar toch wel m’n bedenkingen over. Stel, je loopt met uw gezinnetje in Antwerpen rond en wil eens een stukje patrimonium zien. Dat is dan 4 euro x zoveel. Om een kerk te bezoeken! Zelfs al hangen daar enkele kunstwerken, het zou toch voor minder moeten kunnen. Want niet alleen daar moet je betalen…

Enfin, in ieder geval viel het gebruik van die nieuwe lens reuze mee in de kathedraal

 

 

 

 

 

 

 

 

Written by Koen

mei 22, 2008 bij 7:29 pm

Geplaatst in Bezienswaardigheden, Steden

22 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Beste Koen, de koorgestoelte-foto is machtig qua DOF. Keep up the good work !

    Ann

    mei 22, 2008 at 7:50 pm

  2. Ziet er mooi uit en goed gelukt.
    Ben regelmatig in Antwerpen geweest, maar nooit in de kerk ;-(
    Zeker de moeite waard, idd dat je er pp nog € 4 voor moet betalen, is best wel veel.
    Je foto zijn zeker de moeite waard, vaak moeilijk met het licht.
    Groetjes

    Tiny

    mei 22, 2008 at 7:56 pm

  3. “Antwerpen” beloofd een boeiende reeks te worden, dit vertellen alvast deze prachtige foto’s!

    MJ

    mei 22, 2008 at 8:09 pm

  4. Koen wat een mooie foto´s van het koorgestoelte.
    Komt er nog meer van Antwerpen? Want dat is voor mij maar een urtje rijden.

    Houdoe

    Het wordt een klein reekske

    Jacky

    mei 22, 2008 at 9:16 pm

  5. Ja, prachtig hé. Ik moet ook nog eens terug naar de kathedraal nu ik nieuw speelgoed heb. Ondertussen al gaan oefenen tijdens een wandeling in Antwerpen. Madonna’s genoeg.

    nana

    mei 22, 2008 at 9:28 pm

  6. Nou dat gaat dus helemaal goed komen zo te zien!
    Mooi licht en goeie kleuren hoor!

    Robbie Veldwijk

    mei 22, 2008 at 9:40 pm

  7. Ik denk dat je lensje z’n test goed heeft doorstaan. Ik ben helemaal geen kerkganger, maar betalen om een kerk binnen te gaan? Een reden voor me om er zeker buiten te blijven.

    fotomart

    mei 23, 2008 at 12:01 am

  8. Dat koorgestoelte is inderdaad redelijk indrukwekkend.
    4 euro is inderdaad veel voor een kerkbezoek.
    De nieuwe lens kwijt zich heel goed van haar taak 🙂

    pieterbie

    mei 23, 2008 at 5:07 am

  9. betalen voor kunst te zien , moeten we spijtig altijd doen
    maar ja een kerk zou gratis moeten zijn!
    pracjtige foto van je madonna en je koorgestoelte is inderdaad indrukwekkend

    Een heel klein gedeelte aan de voorkant is gratis (tekst is inmiddels aangepast)

    callemie

    mei 23, 2008 at 5:23 am

  10. de kerk die munt slaat uit iets wat er te zien is,
    koen het zal de eerste keer niet zijn en ik kan mij daar erg aan storen,
    het huis van god met een kassa:-(
    slechte ontwikkeling zeg ik,

    maar je foto’s zijn prachtig om te zien
    fijn weekend gewenst
    klaproos

    klaproos

    mei 23, 2008 at 7:57 am

  11. Verleden jaar bezocht ik voor de eerste maal de kathedraal en stond er ook versteld van dat je er zoveel voor moest betalen. Het Rubenshuis daarentegen was die dag gratis 🙂
    Zoals steeds: mooie foto’s!

    moekemicheline

    mei 23, 2008 at 8:53 am

  12. Voor de geestelijkheid is het misschien niet veel , maar ik vind het overdreven , met 4 betaal je 16 €, waar zijn ze mee bezig. en dan ben je nog maar een kerk binnengeweest.
    Wel prachtfoto’s, en de nieuwe lens zal je denkelijk wel bevallen, zo te zien.

    roy

    mei 23, 2008 at 10:07 am

  13. Prachtige foto’s van een prachtig interieur! Zijn die koorbanken nou grijs van het stof of is het de lichtval die dat doet lijken?
    Dat entreegeld is denk ik bewust zo hoog, dat maakt dat niet iedereen er zo maar even binnenwandelt maar dat alleen de echte liefhebbers komen, zo te zien is het er al druk genoeg, ik weet niet of de kerk nog in gebruik is? Bovendien is het heel kostbaar om een kerk als deze in goede conditie te houden.

    Ik denk niet dat het stof is, maar het lijkt inderdaad wel zo. Eeens terug gaan en met de vinger over strijken 😉

    Ank

    mei 23, 2008 at 10:56 am

  14. Dag Koen,
    Mooie serie heb je gemaakt.
    De koorstoel vind ik werkelijk fantastisch!
    gr.
    Ton

    Ton

    mei 23, 2008 at 12:28 pm

  15. Ik sta verwonderd over het heldere licht dat je hebt op jou foto’s, is dit dan geen zo’n donkere kerk of licht het puur aan je lens. Nu in die kerk heb ik nog nooit geweest, maar het is iets wat ik regelmatig doe, voor detailfoto’s. Er komen er enkele volgende week.
    Je foto’s zijn allezins het bekijken waard. Knap!!!
    Laat Antwerpen maar komen.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    mei 23, 2008 at 6:48 pm

  16. Ja je laat hier zien dat het fotograferen met lichgevoelige lensjes toch wel heel erg mooi is.Ik ben best wel een beetje jaloers op je met al die mooie lensjes.
    Groet,
    TruusW

    TruusW

    mei 23, 2008 at 7:08 pm

  17. En dan vragen ze onze kinderen om te gaan rondschooien voor lotjes van Domus Dei e.d. Vooral daar erger ik me aan als je weet hoeveel schatten het Vaticaan bevat. Met de verkoop van enkele kunstwerken kunnen ze gerust een groot deel van de wereldarmoede verhelpen. Trouwens in Londen was het 11 euro per persoon om hun kathedralen te bezoeken.
    Nu dit allemaal even terzijde (ik moest het weer eens even kwijt.)
    Blijkbaar heb je iets met Maddona’s om Uw nieuw materiaal te testen.
    Alvast heel knap beeldmateriaal. Eénmaal lichtsterkte gewoon ga je voor niets anders meer (vandaar dat ik nog wat moet doorsparen voor mijn tele).
    Prachtige compo’s en mooi met de dof gewerkt. Heb je bij de foto van het koorgestoelte een steun gebruikt voor de camera, ik vind de scherpte echt verbluffend op het voorste beeld??

    Nee hoor, ik kan mij niet herinneren dat ik een steun gebruikt heb. Héél donker is het ook wel niet in die kathedraal

    Xray

    mei 23, 2008 at 8:15 pm

  18. veel plezier met de nieuwe glasbokaaltjes 😉

    De resultaten zien er alvast goed uit!

    Tom

    tdn

    mei 24, 2008 at 7:20 pm

  19. Nou de foto’s zijn zeker helemaal gelukt met de nieuwe lenzen, maar ik dacht dat jullie Hollanders zo gierig vonden, maar u klink anders ook als een Hollander hoor.

    serews

    mei 26, 2008 at 12:23 am

  20. Heel veel plezier met je nieuwe glaswerk, maar dat heb je zo te zien al want de foto’s zijn heel goed gelukt. De foto van de Madonna en van het koorgestoelte zijn prachtig (je zult dat ding maar iedere dag moeten afstoffen … ;))

    MoniqueSamui

    mei 26, 2008 at 5:28 am

  21. Ws nog niet zo lang gelden in de kathedraal. Heel herkenbaar je foto’s. Ze geven een prachtig overzicht. Prima reportage.

    Harry de Rooij

    mei 27, 2008 at 6:04 pm

  22. Prachtige reportage van prachtige sfeer en kunstwerken. Ik ben een paar keer in Antwerpen geweest en was toen ook erg onder de indruk. Je foto’s zijn voortreffelijk! De kwaliteit van weergave op deze blog is ook erg goed, op Aminus3 is ze minder denk ik. Het is ook goed om toeristen mee te fotograferen: je ziet dan wat voor rol de kunst heeft in deze tijd. In Rubens’ tijd (stel dat er toen fotografie was) liet je het wel uit je hoofd om fotograferend voor zoiets heiligs te gaan staan als een afbeelding van de kruisafname. Ik vind het terecht dat toeristen iets betalen, en dat kerkgangers die dus voor de religie komen gratis toegang hebben, het onderhoud kost erg veel. In veel kerken zie je ook wel bussen staan voor vrijwillige bijdragen, dat is misschien sympathieker. Wat me toen van Antwerpen opviel waren de orthodoxe Joden, in Nederland is het een zeldzaamheid als je iemand zo gekleed ziet gaan. Voor de 2de WO zag je ze in Amsterdam ook veel (diamantindustrie).

    illuci

    mei 28, 2008 at 9:49 am


Geef een reactie

