Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

O-V (14) Ronse

with 14 comments

Nieuw! facebookpagina Fotogeniek Vlaanderen: Klik op ‘dit is leuk’ en blijf op de hoogte van fotogenieke plaatsen en evenementen!

Enkele dagen geleden was ik ook even in Ronse. Ik heb nog niet de tijd gehad om de binnenstad te fotografen (het centrum heeft leuke mogelijkheden!), maar ik kreeg wel de kans om met de stadsgids de toren van de St-Hermeskerk te bezoeken om van daar uit enkele overzichtsbeelden te nemen van de stad. Wat onmiddellijk vanuit die hoogte opvalt zijn de tientallen typisch daken van de kleine en grote fabriekjes als stille getuigen van het glorieus textielverleden!

 

Overal om je heen verlaten fabriekjes…

Fotogenieke schouwen…

Maar natuurlijk ook prachtige herenhuizen.

Altijd boeiend om zo’n stadje vanuit de hoogte te bekijken. Ronse is bij uitstek een stad waar je verschillenden Art Nouveau (o.a. Horta!) en Art Deco woningen kan ontdekken. Hopelijk vind ik dit jaar eens de tijd om daaromtrend een reeks te maken. Hieronder zie je nog een bizar torentje van een schoolgebouw.

Meer foto’s van Ronse zie je hier

 

Written by Koen

mei 14, 2008 bij 6:38 am

Geplaatst in Steden

14 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat een veelheid aan bakstenen en dakpannen, dat is het eerste wat me opvalt. Aparte daken dat ook en prachtige art nouveau, dat witte huis in het bijzonder. Intrigerend stadje waar ik ook wel eens rond zou willen suffelen (lees: fotograferen)! Ik ben erg benieuwd naar je andere foto’s!

    Ank

    mei 14, 2008 at 10:08 am

  2. Dag Koen,
    Inderdaad het witte huis is erg bijzonder.
    Mooi stadje lijkt me dat.
    De foto met de oude fabrieksdaken is ook bijzonder.
    gr.
    Ton

    Ton

    mei 14, 2008 at 12:46 pm

  3. Altijd tof om de wereld vanuit vogelperspectief te bekijken, levert altijd originele en leuke beelden op!
    In dat opzicht moet je zeker eens naar de site van Yvan Van Hoorickx surfen, die geweldige foto’s maakt door zijn toestel aan een vlieger te hangen! >>> http://www.birdseye.be/index2.htm

    Bedankt voor de interessante link, Steven! Het is eigenlijk een techniek waar ik mij heel graag eens zou willen op toeleggen, maar ja…dat kost weer tijd! Nogthans iets dat heel goed in het verlengde zou liggen van ‘fotogeniek Belgie’

    s.goovy

    mei 14, 2008 at 1:02 pm

  4. Proficiat met de mooie beelden van mijn stad. Ik wist dat het mooi was vaanop de grond, maar nu blijkt het nog schitterender te zijn vanuit de hoogte…
    Ik ben benieuwd naar de foto’s van morgen.

    Morgen toon ik nog enkele beelden, maar helaas heb ik de stad alleen maar vanuit de toren gefotografeerd. Ik moet zeker nog eens terug gaan!

    Tom

    mei 14, 2008 at 3:40 pm

  5. bijzondere benadering 🙂
    prachtig ook om te zien hoe de Hedera
    tegen de fabriekspijp de hoogte in klautert

    Seraka

    mei 14, 2008 at 7:35 pm

  6. Altijd leuk om rond te wandelen in steden met wat vergane glorie en een groot (industrieel) verleden, heeft toch een unieke sfeer. Mooie reeks!

    centrocampista

    mei 14, 2008 at 7:37 pm

  7. Ja dat ritme in de bovenste foto raakt me. En ben wel benieuwd naar je KITEfoto’s

    boomkruiper

    mei 14, 2008 at 8:47 pm

  8. Je overdondert ons met een veelheid aan prachtige beelden van dat karakteristieke van wat jaartjes geleden. De daken van de verlaten fabrieken zie ik heel voor mij toen ikzelf daaronder als voluntair mijn opdrachten uitvoerde…
    Ronse, weer zo’n plek waar je graag een dag zou willen rondzwerven!

    René

    mei 14, 2008 at 10:05 pm

  9. Mooie reeks alweer.
    Ik volg ook al een tijdje het werk van Yvan Van Hoorickx. Prachtige dingen doet hij met die kite.

    Xray

    mei 14, 2008 at 10:59 pm

  10. Een parel in de Vlaamse Ardennen, Ronse!

    pieterbie

    mei 14, 2008 at 11:17 pm

  11. Mooi die typische daken, vooral de manier hoe de huisjes gemaakt zijn vind ik erg cool.

    Robbie Veldwijk

    mei 15, 2008 at 8:50 am

  12. Een hele mooie serie. Ik vind vooral de fabrieksdaken indrukwerkkend. Een stukje vergane glorie ook. Onderdeel van de historie van een stad. Goed dat ze die niet platgooien en hopelijk een andere bestemming hebben gegeven.

    Ronse heeft de laatste jaren enorme inspanningen geleverd! Vele oude gebouwen hebben reeds een nieuw bestemming gekregen, maar er is nog veel werk. Het aantal toeristen stijgt in ieder geval!

    Caro

    mei 15, 2008 at 9:25 am

  13. Leuk, die tipische ‘textieldaken’ (was voor de lichtinval zowel bij spinnerij als weverij) – hoop dat ze die houden bij herbestemmingen – en voor de niet-Ronsenaars: kom a.u.b. eens al onze art-nouveau-huizen bekijken, we hebben er nogal wat…

    Boontjes

    mei 23, 2008 at 9:01 pm

  14. Echt in orde , prachtige beelden van Ronse op een ‘andere manier’ bekeken ; en van prima kwaliteit, een echte welkome aanvulling voor wie van de architectuur van onze stad houdt .
    Maar ik denk dat het ook archiefbeelden worden , gelukkig dat je die nu gemaakt hebt ; want er is reeds zoveel prachtigs verdwenen en platgegooid , en men doet steeds maar verder ; zo zullen nog veel typische ‘Ronsische hoekjes’ hetzelfde lot ondergaan ; vooraleer alles onder de hamer valt , zul je nog heel vlug prachtige beelden moeten schieten ( bv . de steegjes en beluiken , het oude goederenstation , het OCMW hospitaal, de unieke natuur van het ‘Schavaert’ vooraleer men daar de N60 ‘doorboort’, een hele reeks oude fabrieken waar men lofts, appartementen of ‘culturele centra’ wil van maken ,enz. enz. )Dus : doe zo voort , en leg Ronse vast zoals het nooit meer zal worden of zijn : koningin van de Vlaamse Ardennen !

    Bedankt voor deze reactie en de waardevolle tips!!!

    Marnic

    mei 29, 2008 at 11:04 pm


Geef een reactie

