Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Pech in Hakendover (én voor mij…)!

with 13 comments

Gisteren was ik om 10:30 nog in het Hallerbos (nee niet voor de boshyacinten, al heb ik er wel al gezien) toen ik plots aan de jaarlijks beroemde paardenprocessie op Paasmaandag in Hakendover dacht. Het hoogtepunt is de spectaculaire paardengalop over de graanvelden op de Tiense berg met meer dan 300 paarden tegelijkertijd!! Net op tijd aangekomen kreeg ik een koude douche: wegens de weeromstandigheden en de bodemgesteldheid werd de processie ingekort en ging de paardengalop niet door…

Als je de velden bekeek kan ik de beslissing goed begrijpen…

hakendover-110.jpg

De paarden zagen er opperbest uit , maar de sfeer kon uiteraard beter. Wegens de hevige sneeuwbuien kon je amper foto’s nemen en bijgevolg keerde ik al snel huiswaards terug. Afspraak volgend jaar!

hakendover-111.jpg

Foto’s van het dorp en omgeving zie je hier

Written by Koen

maart 25, 2008 bij 8:06 am

13 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dat wordt meer ploegen dan galopperen op zo’n modderveld! Lijkt me een prachtig gezicht om die enorme paarden en dan 300 tegelijk te zien ronddenderen. Jammer, hopelijk volgend jaar meer geluk, zodat we van actiefoto’s kunnen genieten. Machtig gezicht die laatste foto, een van mijn lievelingsrassen wat paarden betreft.

    MoniqueSamui

    maart 25, 2008 at 8:39 am

  2. Toen ik gisterenavond in het nieuws de reportage zag dacht ik meteen aan U. Dat is nog eens een fotogeniek evenement en typisch Vlaamse traditie. Je was er dus blijkbaar aanwezig. Jammer dat het weer spelbreker was. Ik ging aanvankelijk naar de vissershulde gaan in Oostende (ook zo’n traditie) maar met het weertype ben ik niet eens aangezet. Volgend jaar beter.

    Xray

    maart 25, 2008 at 9:36 am

  3. Ohhh ja wat zonde. Kun je je al zo op verheugen op zo’n spektakel. Ik heb door afgelasting de paasvuren gemist 😦

    boomkruiper

    maart 25, 2008 at 10:58 am

  4. Wat jammer zeg. Die paardengalop moet heel spectaculair zijn denk ik.

    Harry de Rooij

    maart 25, 2008 at 11:02 am

  5. Net als hier rotweder, maar jij gaat er toch naartoe,staf manneke, en hebt toch nog enkele mooie foto’s.
    Ik ben zelfs niet tot voorbij de voordeur geweest, een flauw afkooksel van jou dus 😉

    roy

    maart 25, 2008 at 11:03 am

  6. Je verhaal doet mij een beetje denken aan de ballon meeting in Eeklo vorig jaar.
    Daar gingen we met een uitgebreide HFC-delegatie naar toe, de balons werden even gevuld, of toch sommige, en dan werd de meeting afgeblazen door het weer.
    Jammer, maar een Belgisch fenomeen, denk ik.

    pieterbie

    maart 25, 2008 at 11:22 am

  7. Jammer, de paardengalop is anders heel spectaculair. Met veel stof dat opwaait en in tegenlicht geeft dat een wazige gouden gloed.
    Tja, Paasmaandag! Ik ben gewoon niet buiten gekomen!

    fotomart

    maart 25, 2008 at 1:53 pm

  8. Je hebt tenminste de mooiste paarden kunnen fotograferen. Prachtig hé? Zulke prachtdieren. Heb je ook de twee pekzwarte friese paarden gezien? Schijnt ook iets speciaal te zijn. Volgend jaar gaan we zeker terug.

    Mieke

    maart 25, 2008 at 7:27 pm

  9. Tsja als het weer niet meezit is het moeilijk om goeie foto’s te maken, maar je sfeerbeelden tellen toch mee hoor !

    fbaert

    maart 25, 2008 at 8:57 pm

  10. […] Een reeks over Hakendover zonder foto’s van de jaarlijkse paardenprocessie lijkt absurt, maar ik heb een excuus […]

  11. Ja die sneeuw heeft zo zijn voor en nadelen hé… In dit geval tegen je, maar vorige serie was erg sterk dus geen probleem dacht ik zo.

    Robbie Veldwijk

    maart 28, 2008 at 12:55 am

  12. Ik ben blij dat de grote meerderheid begrip heeft voor onze beslissing ‘niet de Tiense berg op te gaan’ waardoor de paardengalop niet kon doorgaan. Ondanks het noodscenario dat we helaas moesten toepassen was er heel veel volk in ons dorp. Ook de ruiters te paard en de aangespannen paarden waren talrijk vertegenwoordigd niettegenstaande er op hakendover.be ten onrechte vermeld stond dat de ruiters afgebeld werden. Integendeel, zij werden massaal aangemoedigd toch te komen en wij zijn hen erg dankbaar voor hun aanwezigheid. Wij kijken al hoopvol uit naar een zonnige paasmaandag in 2009.

    Bedankt voor je reactie, Mia! Ik kijk eveneens erg uit naar de editie 2009 !!

    Mia

    april 5, 2008 at 12:44 pm

  13. […] Fotogeniek Belgie (Koen) 0 Reacties Categories: Zonder categorie Wat een verschil met verleden jaar toen de fameuze paardengalop op de Tiense berg door weersomstandigheden niet kon doorgaan. Gezegend […]


Geef een reactie

