Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Montagne De Bueren(Luik)

with 27 comments

Kennen jullie ‘Montagne De Bueren’ in Luik? Dit is een kaarsrechte trap die je met maar liefst 374 treden van uit het centrum van de stad naar de Citadelle leidt. Beslist een aanrader als je de ‘Vurige Stede’ eens bezoekt.

luik-03.jpg

Alle bewoners van dit ‘straatje’ hebben een behoorlijk conditie!( hoop ik toch voor hen…) Ik weet ook niet of verhuisfirma’s zo happig zijn om hier langs te komen!

luik-11.jpg

Beslist een aanrader voor straatfotografen! Best mogelijk dat ik deze zomer nog eens langs ga om extra beelden te nemen met wisselende lichtomstandigheden.

Meer foto’s van Luik vind je hier

Written by Koen

maart 18, 2008 bij 8:37 am

27 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Je weet hier weer 2 boeiende invalshoeken uit te kiezen. In beide foto’s heb je een sterke dieptewerking. De gebruikers van de trap zijn een echte meerwaarde voor de foto, veel beter dan een lege trap. Ondanks het felle licht weet je ook nu weer schaduw- en hooglichten mooi in balans te houden. Het lijken twee eenvoudige foto’s maar dat zijn ze zeker niet. Sterke fotografie, Koen.

    kevinmollet

    maart 18, 2008 at 9:30 am

  2. Wat een trappen … ik word al moe als ik er alleen al naar kijk! Wat zullen die
    bewoners een goede conditie hebben! Ik zie halverwege een bankje staan, denk dat
    ik daar maar even neerplof om van ’t uitzicht te genieten. Prachtige stukje Luik, dat ik nog nooit heb gezien, heel mooi op de foto gezet.

    @ Monique: er staan een stuk of zes bankjes!

    Monique

    maart 18, 2008 at 9:41 am

  3. Ja, natuurlijk, dat is toch wereldberoemd?
    Toffe kijk er op!

    pieterbie

    maart 18, 2008 at 9:58 am

  4. ziet er geweldig uit
    elke 30 treden een bankje
    met adembenemend uitzicht 🙂
    zal ook heel fraai zijn bij mist 😉

    Seraka

    maart 18, 2008 at 10:37 am

  5. Koen, je weet de plekjes wel te vinden!
    Weer twee prachtige!
    Wat zou je ervan denken, wanneer de leuningen in het midden van de trap worden omgetoverd tot een heuse snelle glijbaan? Weer een attractie erbij.

    René Wouters

    maart 18, 2008 at 10:56 am

  6. Ik hoor veel verhalen over Luik, maar eigenlijk zijn het nooit zulke goede. Het is volgens veel mesnen een saai industriestad waar weinig te zien is. Leuk dus dat je me dit beeld laat zien.

    serews

    maart 18, 2008 at 11:26 am

  7. […] aanleiding van de post van Koen over Montagne De Bueren in Luik, kwam ik op het idee wat te posten over een andere helling. In San […]

  8. Hier heb ik ooit als klein jongetje onbewust één van mijn eerste straatfoto’s gemaakt. Fantastisch om het nog eens te zien. Al die herinneringen… 🙂

    @ Artur: Terugkeren zou ik zeggen. Iemand als jij moet zich daar op een zaterdag geweldig kunnen uitleven!

    Artur

    maart 18, 2008 at 12:54 pm

  9. Wat geweldig is dit zeg (voor toeristen). Ik zou er voor geen goud willen wonen, maar het is wel heel bijzonder. Prachtige foto’s, Koen. Die glijbaan zie ik ook wel zitten maar dan wel met een electronisch kabelbaantje ernaast. Bij nader inzien…zou zonde zijn van dit mooie beeld, dus nee…laat maar

    Margrietgeniet

    maart 18, 2008 at 1:07 pm

  10. Prachtige opname met zijdelingse lichtinval, mooi kleuren en goede scherptediepte, het maakt de foto compleet af.

    Mvg

    Lamp

    lamp

    maart 18, 2008 at 1:14 pm

  11. Ja Koen, ik ken dit.
    Ben er een jaar of vijftien geleden eens tegenop geklommen.
    En ik kan je verzekeren, als je dat traplopen niet gewend
    bent dan voel je je kuiten en bovenbenen ’s avonds.
    Mooi vastgelegd.
    gr.
    Ton

    Ton

    maart 18, 2008 at 1:42 pm

  12. Ik kende dit niet tot ik het eens zag bij http://curieuzeneuzemosterdpot.web-log.nl/
    Je hebt het alvast knap vastgelegd.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    maart 18, 2008 at 2:16 pm

  13. jaja en als je helemaal bovengaat kan je een prachtige foto van luik nemen ( of komt die nog?)
    hartje gaat dan van 60 naar 120!

    @ Callemie: inderdaad, bovenaan nog eventjes wat hogerop naar rechts en je hebt een prachtig uitzicht over Luik. Nee, die foto komt er niet. Ik heb die wel , maar het licht zat niet goed. Hopelijk vind ik de tijd om er dit jaar nog eens heen te gaan.

    callemie

    maart 18, 2008 at 3:59 pm

  14. Amai mijn knietjes! Daar gaat mijne kapotte muniscus ni kontent mee zijn! Ik wist wel dat er in Luik ergens veel trappen zijn, maar ik ben er nog nooit op geweest. Hier heb je wel het voordeel dat je nooit naar een trapke moet zoeken om even uit te rusten.

    Martine

    maart 18, 2008 at 4:03 pm

  15. De trappen doen me een beetje denken aan Montmartre in Parijs, maar blijkbaar ook in leuk.

    Hippopotamos

    maart 18, 2008 at 6:51 pm

  16. Koen, Als wij naar Luik gaan (mijn vrouwtje = 1/2 Luikse) en dat is dus regelmatig, dan zetten we de wagen steeds op de Citadel op 200m hogerop deze trappen. Daar zijn de parkings nog gratis en het zicht over Luik is panoramisch knap. Dus deze trappen hebben we al 10-tallen maal afgedaald(en gefotografeerd). Maar als we achteraf terug naar boven toe gaan, nemen we niet meer de trappen, maar wel de terassen, met de ingang onderaan links van deze trappen.
    Op zondagmorgen is Labatte een aanrader; = de markt aan de Maas met zijn 100-den nationaliteiten en multicultureel aanzicht. Ik denk dat er rond deze periode de jaarlijkse biënale tentoonstelling loopt, maar ik kan me vergissen.

    @Kris: da’s weer eens een gouden tip van jou! Die markt wil ik wel eens meemikken! Dan zal er ook wel meer volk lopen op die fameuze trappen.

    Kris

    maart 18, 2008 at 8:49 pm

  17. Ja, Koen, ken ze ook, van zo’n jaar of twee geleden!
    Ook leuke foto’s kunnen maken toen!
    Zeker dankbaar als er ook wat (meer) beweging is…
    Ga eens grasduinen in m’n archief!

    Erik O,

    maart 18, 2008 at 8:51 pm

  18. Pfff…ik woon op 30 kilometer van Luik. Echt een fantastische stad, fotografisch zeer mooi. Het rustieke is er nog aanwezig, een soort van ”Brussel zonder binenstad”.

    Voor de mooie plekjes qua industrie moet je veel zuidelijker gaan zitten: Ougrée en Seraing zijn de echte ”urbanwijken” waar je uren in kunt ronddwalen… maar wel met twee personen 😉 . Helaas komen 99% van de Vlaamse bezoekers daar niet. Ze noemen het een ”Vurige Stede”, maar hebben dat overgebleven gedeelte nooit bezocht…

    Ik wil best eens je gids zijn in die stadswijken. Je hebt wel wat geduld nodig, maar je kunt er zeker top straatfoto’s nemen. Het centrum kun je als toetje meepakken 😉 .

    @Jeroen: Niet te vlug oordelen over steden die je niet kent 😉 …

    @ Tim: Luik is een stad die mij aangenaam verrast heeft! Ik ga er zeker en vast nog eens naar toe. ‘k Vond het wel geen simpele stad om zo maar direct een paar geslaagde foto’s van te nemen. Je moet de stad, zoals je zeg,t ‘ontdekken’. Het historisch centrum is feitelijk héél klein. Daar buiten moet er vast en zeker van alles te zien zijn. En voor straatfotografen…wel, die kunnen daar zeker hun vingers aflikken! Maar onbekend is onbemind en nu ben ik zeker gemotiveerd om deze stad eens écht onder handen te nemen 🙂

    timfreh

    maart 18, 2008 at 8:54 pm

  19. Ben wel eens door Luik geweest, heb het dus op afstand gezien.
    Zag idd laatst ook foto’s bij Curieuzeneuzemosterdpot, mar i zou er niet op kunnen hoor, mijn conditie is zo best niet 😦 Mooie foto’s.
    Idd van de zomer eens terug gaan,met zon zal het vast heel mooi zijn.
    Groeten.

    Tiny

    maart 18, 2008 at 10:09 pm

  20. Hallo Koen.
    Ik had al een tijdje niet op je site gekeken, maar ik ben verbluft door het aantal zeer fraaie foto’s van jou mooie Belgie. Fantastisch. Ze doen mij steeds meer besluiten om deze zomer een bezoek aan jou fotogenieke land te brengen.
    Groeten, Gerard

    Gerard Witte

    maart 18, 2008 at 10:12 pm

  21. Neus wijdde er ook al een paar logjes aan, en ik vond het toen al zo bijzonder. Met die knappe nieuwe reeks van jou is mijn hart zeker verkocht! Daar wil ik ook wel eens gaan piepen…
    De trap van steen en wolken hé…

    gerdaYD

    maart 19, 2008 at 7:44 am

  22. Dat is wel een mooie lange trap ja, leuk ook om te zien dat er uitrust punten zijn, (die bankjes :D)

    Robbie Veldwijk

    maart 19, 2008 at 10:49 am

  23. Ik zal zeker nog eens langsgaan. Enkel jammer dat het zo ver is. Maar wat is “ver” in ons kleine België. 🙂

    Artur

    maart 19, 2008 at 12:18 pm

  24. inderdaad die trappen zijn erg fotogeniek en een visitekaartje voor Luik!

    MJ

    maart 20, 2008 at 7:29 am

  25. […] Montagne de Bueren is voorzien van één van de langste trappen van het Europese vasteland: 374 trappen en 70m hebben […]

  26. […] is niet te merken bij Nun’s aan de Impasse des Ursulines. Dit restaurant met terras aan de Montagne de Bueren straalt trendy rust uit. Qua interieur kan je het vergelijken met Popi of […]

  27. Ik woon sinds enkele jaren in Luik, er zijn nog meer trappen in Luik dan enkel de bekende Montagne de Bueren, op het stadplan van de stad staan er verschillende aangegeven. Er is ook de trap St. Walburghe en in de residentiële wijk Cointe, bij rue Pierreuse, enz. Mooi foto overigens.

    Lieve

    december 12, 2008 at 5:53 am


Geef een reactie

