Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek

with 22 comments

Nieuw! facebookpagina Fotogeniek Vlaanderen: Klik op ‘dit is leuk’ en blijf op de hoogte van fotogenieke plaatsen en evenementen!

In de reeks ‘de 15 mooiste dorpen van Vlaanderen’ zie je hier een aantal beelden van het Vlaams-Brabantse Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek. Het ligt ten westen van Brussel midden in het heuvellandschap van het mooie Pajottenland.

lombeek23.jpg

 

Even buiten de dorpskern vind je de bekende Hertboommolen. Op zich misschien geen bijzondere molen ware het niet dat deze molen beter bekend staat als…de Zepposmolen! Inderdaad de molen van de overbekende serie ‘Kapitein Zeppos’ uit de jaren ’60

lombeek-08.jpg

Van het Pajottenland naar het Brabantse trekpaard is maar een stap…

lombeek-04.jpg

Een interessante deur voor mijn interessante deurenreeks…

lombeek-22.jpg

Of misschien moet ik eens denken aan een lantaarnreeks

dsc_0055.jpg

042.jpg

Ik heb de meeste dorpen meestal in de week bezocht. Dan is het soms echt zoeken naar een levende ziel!

lombeek-41.jpg

De typische Vlaamse betonnen platen. Ik erger er mij soms dood aan, maar hier vond ik ze feitelijk nog een beetje fotogeniek. het hoort gewoon bij het Vlaamse landschap!

lombeek21.jpg

Meer foto’s van Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek vind je hier

 

Written by Koen

maart 17, 2008 bij 9:49 am

22 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Je weet het hé Koen. Dit is en blijft toch wel m’n favoriete reeks. En alweer een topreportage.
    Hele mooie en afwisselende beelden. Een prima overzicht van het dorp zelf en z’n typische bewoners.
    Je hebt er trouwens goed aan gedaan die betonnen platen in de laatste foto mee te nemen. Ze vormen een sterke lijn in de foto en zijn gewoon karakteristiek voor het Vlaamse landschap.

    Xray

    maart 17, 2008 at 9:56 am

  2. Wat heeft dit plaatsje een mooie naam, alleen die al geeft de sfeer weer die jij ook zo mooi in je foto’s hebt weten te treffen … landelijk, dromerig, stil … ik kan bijna het gezoem van de bijtjes horen op deze prachtige zomerdag. Die betonplaten zijn me eigenlijk nooit opgevallen in Belgie, maar al die leuke dorpjes wel al hebben we te weinig gebruik gemaakt van het feit dat we op een steenworp afstand van de grens zaten. Jammer, maar dat haal ik nu weer op jouw log in.

    Monique

    maart 17, 2008 at 10:27 am

  3. Alweer mooie beelden waarmee je het typische Vlaamse Pajottenland-karakter perfect weergeeft.

    s.goovy

    maart 17, 2008 at 11:01 am

  4. Mooi! Vooral die laatste is een schitterend plaatje.

    centrocampista

    maart 17, 2008 at 11:23 am

  5. Hoe je die kerk brengt, laat zo echt het gevoel van een “kerk ten velde”.
    Hoog “Little house in the prairy”-gehalte.
    Die deur met het glaspartij erboven is gewoon super!

    pieterbie

    maart 17, 2008 at 11:23 am

  6. ’t Is gewoon weer even genieten…
    Groetjes

    Jimmy

    maart 17, 2008 at 11:39 am

  7. Bedankt om in je buienradar-bericht een link naar mijn blog te vermelden. Dat leverde me vrijdag een bezoekerspiek op. Da’s altijd leuk natuurlijk.
    Weer mooie foto’s hier!

    An

    maart 17, 2008 at 12:30 pm

  8. Die platen zijn inderdaad erg hinderlijk soms, ook in Nederland. De deur past helemaal in jou straatje, erg mooi.

    serews

    maart 17, 2008 at 2:34 pm

  9. super heb je er ook van het zepposmuseum?

    @Nyk: Nee. Wist zelfs niet dat er een Zepposmuseum bestaat in O.L.V.Lombeek

    nyklyn

    maart 17, 2008 at 3:09 pm

  10. Nou Koen, die betonplaten zijn helemaal geen storend element. In tegendeel! Het gebeurt soms dat ik ook van een storend element het hoofdonderwerp van mijn foto maak. M.a.w. van de nood een deugd maken. Het is een hele pittoreske reeks geworden. Ook dat deurtje is om vingers en duimen van af te likken.

    Martine

    maart 17, 2008 at 3:17 pm

  11. Ziet er erg mooi uit daar die omgeving. Wel denk ik dat de eerste en laatste foto net iets meer contrast mochten hebben (klein beetje via de curves denk ik).

    @Robbie: dan verlies ik de charmes van het heiige licht, zeker bij de eerste

    Robbie Veldwijk

    maart 17, 2008 at 3:58 pm

  12. Die laatste! Hmmm betonplaten, ik droom er al jaren van om er ook mijn tuin mee op te fleuren!

    @ Hippo:geef me een seintje, dan kom ik u helpen!

    Hippopotamos

    maart 17, 2008 at 6:40 pm

  13. Je weet dat ik graag met licht speel!

    Martine

    maart 17, 2008 at 7:10 pm

  14. Natuurlijk, ons land NL heeft ook z’n bekoringen maar wat ik af en toe op deze blog tegenkom maakt me razend nieuwsgierig! Ook nu weer prachtige platen die zo in de toeristenfolder dienst kunnen doen. Ga lekker zo door, Koen.

    René

    maart 17, 2008 at 7:51 pm

  15. De betonnen-platen-foto vind ik wel zeer mysterieus. Weet je, hoe langer ik deze foto bekijk, hoe meer mijn 3D-zicht/geheugen me aan het denken zet.
    1. De kerk staat mooi recht.
    2. De voorgrond, alsook de platen duiken de helling af. (bijna toch)
    3. En toch staan de platen horizontaal op de foto afgebeeld
    Ongetwijfelt heeft dit fenomeen alles te maken met het perspectief.
    Maar voor mij blijft dit plaatje een optische “illusie” en een “na”-denkertje.

    @Kris: héél interessant wat je daar vaststelde! Ik weet waarom: alle platen zijn in de loop der jaren in de richting van de voorste weide gekanteld. Moest je dus bovenaan de helling in het verlengde van de platen staan zou je zien dat ze allemaal naar links verzakken. Vandaar het optisch bedrog. Ik had er zelf nog niet bij stil gestaan. Prachtige vaststelling van jou!

    Kris

    maart 17, 2008 at 8:16 pm

  16. Hoe lelijke betonnen platen een foto mooi laten worden? Vraag het aan Koen!
    Ik ben ook helemaal weg van je deurenreeks.

    moekemicheline

    maart 18, 2008 at 7:34 am

  17. Een prachtige reeks, hoe je ze voorsteld en ons toont.
    Die laaste foto was ik ook al aan het bestuderen met die platen, toen las ik de komentaar van Kris en kreeg onmiddelijk de oplossing. Knap gedaan.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    maart 18, 2008 at 1:52 pm

  18. Koen,

    mooi zijn die betonnen platen niet, maar mij stoorde het nooit. Ik vond het altijd wel iets hebben als wij naar mijn tante in Lommel gingen. Er waren er bij die hadden ook nog een motief.
    Al met al weer een mooie reeks.

    Houdoe

    Teo Torriatte

    maart 19, 2008 at 4:26 pm

  19. héérlijke reeks!

    MJ

    maart 20, 2008 at 7:30 am

  20. […]  O.L.V.Lombeek ( Vlaams Brabant) […]

  21. @We hebben sinds een tijdje BVN (een mix van Nederlandse en Belgische t.v.) die we ontvangen via de satelliet … en daar zag ik ‘jouw’ dorp voorbij komen in de gelijknamige t.v.-serie … leuk!

    Ik volg die reeks ook met héél veel aandacht, Monique! Ik herken uiteraard veel!

    MoniqueSamui

    april 28, 2008 at 10:04 am

  22. […] de provincie Antwerpen terecht gekomen. De twee finalisten tot nu toe zijn Oud-rekem (Limburg) en O.l.V. Lombeek (Vlaams-Brabant).  Deze week wedijveren St-Amands, Kasterlee en Baarle-Hertog voor een plaatsje […]


Geef een reactie

