Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Baarle-Hertog

with 25 comments

Nieuw! facebookpagina Fotogeniek Vlaanderen: Klik op ‘dit is leuk’ en blijf op de hoogte van fotogenieke plaatsen en evenementen!

In de reeks ‘ De 15 mooiste dorpen van Vlaanderen’ is dit dorp een beetje een vreemde eend in de bijt: Baarle-Hertog. Ik heb deze plaats bezocht op een mooie hersftdag.

Op zich is het niet echt een mooi dorp (ook niet lelijk natuurlijk!), maar omwille van z’n unieke enclave geschiedenis is het dorp écht wel een bezoek waard.  Het bestaat uit 22 enclaves die geheel omgeven zijn door Nederlands grondgebied. tijdens een wandeling doorheen het dorp loop je dus letterlijk voortdurend over de grens die soms gewoon door een huis loopt (zie foto  2 & 3)

baarle-hertog-26.jpg

baarle-hertog-42bis.jpg

baarle-hertog-50.jpg

 

 

 

Aan allerlei details zie je dat je wel degelijk in Belgie bent…

baarle-hertog-05.jpg

baarle-hertog-04bis.jpg

baarle-hertog-37.jpg

Een oriëtatietafel in het centrum kan verheldering brengen …

baarle-hertog-28.jpg

baarle-hertog-44vierkant.jpg

Bezoek ook eens het kerkdorp Zondereigen. Behoort ook tot Baarle-Hertog, maar om het allemaal ingewikkeld te maken ligt dit gehucht binnen de Belgische grens. Het grensoverschrijdend landschap ten noordoosten van dat dorp is zeer mooi!

baarle-hertog-50.jpg

baarle-hertog-24bis.jpg

Meer foto’s van Baarle-Hertog vind je hier

Written by Koen

maart 4, 2008 bij 8:05 am

Geplaatst in Dorpen

25 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dit is een hele mooie serie ! Geeft toch een mooie indruk van het dorp. Knap werk.

    fbaert

    maart 4, 2008 at 9:06 am

  2. Is dat niet ontzettend ingewikkeld zo’n rare grenzen? Ik denk b.v. aan belastingplicht e.d. Heel mooie serie trouwens, zeker op zo’n prachtige dag als jij daar was. Het dorp ziet er niet verkeerd uit, maar ik val helemaal voor je laatste foto’s van de prachtige, landelijk omgeving!

    Monique

    maart 4, 2008 at 9:31 am

  3. Het is daar toch zeker wel mooi vind ik. Ook al was het daar niet mooi we weten toch dat jij terug komt met mooie foto’s die de sfeer van het stadje mooi laten zien. Volgens mij ben ik daar wel eens geweest lang geleden.

    Robbie Veldwijk

    maart 4, 2008 at 10:41 am

  4. Dag Koen,
    Baarle Nassau en Baarle Hertog zijn bekende plaatsen voor mij. Ik ben er verschillende keren geweest.
    Het blijft leuk dat toeristische plaatsje te bezoeken met de kris-kras door het dorp lopende landsgrenzen.
    Het kerkdorp Zondereigen ken ik weer niet. Toch eens een keertje gaan bezoeken.
    gr.
    Ton

    Ton

    maart 4, 2008 at 10:45 am

  5. baarle-hertog daar rustte in de winter ons bootje!
    stond een beetje achter zie ik
    prachtige foto van jou? hondje !!!!
    knappe reeks en ja we zijn in belgië en zouden we daar niet fier op zijn??????

    callemie

    maart 4, 2008 at 12:26 pm

  6. Het is jammer dat je de lijn van de grens niet laat zien, dit vind ik erg leuk aan dit leuke Belgisch-Nederlandse dorp

    serews

    maart 4, 2008 at 12:50 pm

  7. ohhhhhhhhhhhhh koen:-0
    dat ziet er wel heel mooi uit om eens te gaan wandelen,
    ik ben er wel eens doorheen gereden…maar daar schiet je niks mee op hé,
    dat paadje met die koeien daar wooooooooww,
    hou me vast want daar ben ik uuuuren zoet:-))

    groetjes
    klaproos

    klaproos

    maart 4, 2008 at 2:22 pm

  8. Wewer zo’n geweldige serie. Jij weet op een prima wijze met een aantal foto’s een indruk te geven van een plaatsje.

    Harry de Rooij

    maart 4, 2008 at 3:29 pm

  9. ‘k Ben er nog nooit geweest. Het lijkt me toch een bezoekje waard. De twee laatste foto’s zijn heel mooi belicht.

    Martine

    maart 4, 2008 at 4:22 pm

  10. Vaak geweest maar ik zie zo’n dorp (of stadje) toch heel anders dan jij!
    Waarschijnlijk kijk ik niet genoeg uit mijn doppen…😉
    Schitterende serie weer!

    René

    maart 4, 2008 at 6:59 pm

  11. Ben er tig jaar geleden ook wel eens doorheen geweest.
    Het heeft wel wat vind ik🙂
    Mooie serie foto’s, zeker die van het kerkendorpje Zondereigen.
    Heerlijk landelijk om daar te wandelen.
    En je had de zon en dan komen de kleuren allemaal zo mooi uit….de belgisch bonbons zijn een aanrader🙂
    Groetjes en gezellige avond.

    Tiny

    maart 4, 2008 at 7:00 pm

  12. Koen,

    Een vreemde eend in de bijt of niet, het dorp is alleszins mooier dan waar ik woon🙂

    Serge

    maart 4, 2008 at 8:05 pm

  13. Je weet intussen wel al dat ik een grote fan ben van deze reeks.
    Alweer weet je dit dorp mooi in het zonnetje te zetten.
    Je wisselt mooi dorpsgezichten, natuurlandschappen, details en bezienswaardigheden af. Telkens weer een boeiende reportage.

    Xray

    maart 4, 2008 at 8:16 pm

  14. De laatste is fantastisch. Ik ben er ooit eens geweest, ik herinner me die maquette nog. Was er zo geen knopje aan dat, als je erop drukte alle Belgische huizen naar boven kwamen. Of zoiets?

    Hippopotamos

    maart 4, 2008 at 8:46 pm

  15. Oooh…die foto van die koeien in het plaatsje Zondereigen. Mooi die lijn/diagonaal en die lichtval en natuurlijk die leuke koeie-meisjes. Maar ja..ik ben nu eenmaal gek op koeien.
    Trouwens.. ik vind het ook leuk dat je steeds een voorbijkomende fietser op één van de foto’s hebt staan. Hou ik wel van.
    Groet,
    TruusW

    TruusW

    maart 4, 2008 at 10:17 pm

  16. ik blijf je reeks van mooiste dorpen erg mooi en telkens “ster” vinden!

    MJ

    maart 5, 2008 at 8:41 am

  17. Ook deze reeks is weer top, en nog een geschiedenisles er gratis bij😉

    tdn

    maart 5, 2008 at 6:34 pm

  18. Dankzij jouw foto’s zie ik wel duidelijk wat de aantrekkingskracht van dit dorpje is!
    Dat glasraam boven die deur is subliem!

    pieterbie

    maart 6, 2008 at 8:54 am

  19. Weer prachtig weergegeven! De tweedelaatste vind ik enig; mooie diepte door de slingerbeweging van het wegje! Leuke eerste kennismaking, voor eind mei hebben we een WE-tje in de buurt geboekt!

    Erik O,

    maart 7, 2008 at 9:19 pm

  20. Mooie weergave van een stukje België in Nederland.
    Het is een mooi en apart stukje geschiedenis.

    Houdoe

    Jacky

    maart 9, 2008 at 10:50 am

  21. […]  Baarle-Hertog ( Antwerpen) […]

  22. […] en O.l.V. Lombeek (Vlaams-Brabant).  Deze week wedijveren St-Amands, Kasterlee en Baarle-Hertog voor een plaatsje bij de laatste vijf. Je kan stemmen op deze site van Vlaanderen vakantieland: […]

  23. Laat ons nu eens eerlijk zijn. Baarle Hertog is gewoon niet het mooiste dorp van Antwerpen, laat staan Vlaanderen of België.
    Het is, om historische redenen, enkel het meest unieke dorp van België of misschien wel heel Europa. Ik zal Baarle nooit een lelijk dorp noemen, maar om het nu meteen als mooiste dorp te bestempelen omwillen van een bizarre grenssitatie dat gaat echt wel té ver als je het objectief bekijkt. Zelfdzaamheid is nu eenmaal niet per definitie schoonheid.
    Toch weet je het typische karakter van dit dorp mooi op beeld te leggen, wat je overigens ook gelukt is met de andere gemeenten. Als je enkel hier al gaat vergelijken zie je grote verschillen tussen dit dorp en de andere dorpen.

    Bedankt voor uw reactie, Tom. Baarle-Hertog zal volgens mij zeker ook niet winnen hoor. Alhoewel… het is het publiek dat bepaalt. Dus het dorp met de meeste actievelingen, promotiemiddelen, enz haalt het mogelijk. Mijn favoriet voor Antwerpen is zonder meer St-Amands

    Tom

    mei 3, 2008 at 11:35 pm

  24. mooie beelden en aangenaam om het commentaar te lezen

    aldus een inwoner van baarle hertog…

    adalex

    januari 14, 2010 at 5:49 pm

  25. Een mysterieus dorp, of moet ik dorpen schrijven, waar het goed eten en drinken is. Het bezit een uniek huis met twee huisnummers van zowel Baarle-Hertog als die van Baarle-Nassau. De bewoners hadden keuze of men Belgische of Nederlandse faciliteiten wilden hebben. Ze hebben voor België gekozen. Ben er enige keren geweest.

    Marius

    januari 11, 2011 at 5:27 pm


Geef een reactie

