Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Tongeren, nog steeds de oudste van het land!

with 19 comments

Een kleine rechtzetting: ik zie wel degelijk ook graag zwart-wit foto’s!  Alleen bij pure reportagefoto’s zie ik het soms minder graag omdat ik vind dat dergelijke foto’s per definitie de realiteit moeten weergeven en dan vind ik zwart-wit weergave feitelijk een contradictie. En toch, dankzij het bloggen ben ik de nuances gaan inzien en dat verrijkt voor de zoveelste keer mijn inzicht in de fotografie

Tongeren, het Romaanse klooster bij de Onze-Lieve -Vrouwebasiliek

tongerenbis-22.jpg

Written by Koen

februari 19, 2008 bij 9:30 am

19 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. heb zonet je foto van namen bewonderd en heb serieus moeten zoeken naar het verschil hoor
    dat meticuleus werken hoor!
    en je oude man heeft fie nog geen krampen van daar zo lang te staan???

    callemie

    februari 19, 2008 at 10:02 am

  2. Bij dit soort foto’s vind ik zwart/wit toch wat toevoegen, het benadrukt de oude sfeer van het gebouw en het karakter, al zullen de originele kleuren ook niet verkeerd zijn geweest.

    Monique

    februari 19, 2008 at 10:04 am

  3. FF vlug een plakbriefje, wat je zeker niet van mij gewoon bent. Maar wil je nog eens gaan piepen op mijn blog? Was het voornaamste vergeten: eMJeke verjaart!

    gerdaYD

    februari 19, 2008 at 10:11 am

  4. Even wat olie op het vuur gooien 😉 Probeer hier eens een “warme” zwart/wit van te maken (wat spelen met “warming filter” in PS) om het oude karakter nog een tikje meer in de sfeer te zetten.

    s.goovy

    februari 19, 2008 at 10:23 am

  5. @ S.Goovy: ik heb dat even geprobeerd, maar dan zijn er honderden mogelijkheden en feitelijk gaat het dan weer te ver naar mijn smaak. Het pure zwart-wit vind ik nog het mooist in zoverre je dit digitaal kunt bereiken, laat staan op een pc-scherm…

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    februari 19, 2008 at 10:47 am

  6. No prob! Je kan zeer veel nuances in zwart/wit leggen (daarom spreekt het mij persoonlijk ook zo aan) maar alles blijft natuurlijk een kwestie van eigen smaak. Les goûts en les couleurs hein 🙂

    s.goovy

    februari 19, 2008 at 10:53 am

  7. Vind hem zo eigenlijk heel goed.
    Mooie doortekening zowel in de donkere als lichte delen.

    René Wouters

    februari 19, 2008 at 11:34 am

  8. Deze foto kan zo uit een antiek boek komen. Hier past zwart-wit heel erg goed. Die foto hieronder met die zwanen vind ik toch mooier in de originele staat en zo zie je maar weer eens bevestigd, dat smaken nu eenmaal verschillen en dat je dus het beste je eigen smaak kunt volgen

    Margrietgeniet

    februari 19, 2008 at 11:47 am

  9. Koen,
    Ik ga toch meer voor de kleuren foto’s. Zwart-wit vind ik persoonlijk mooi voor portretfoto’s.
    Een kleurenfoto kan naar mijn mening ook goed aangeven de oudheid van een gebouw en het spreekt iest meer. Maar zoveel mensen, zoveel meningen, en dat is maar goed ook.
    gr.
    Ton

    Ton

    februari 19, 2008 at 12:29 pm

  10. Nou in zwart wit vind ik dit weer een erg mooie foto’s, ik denk dat het belangrijk is dat je er achter moet staan wanneer je voor zwart wit kiest. Niet en kleur en zwart wit maar één van de twee.

    Robbie Veldwijk

    februari 19, 2008 at 12:42 pm

  11. @ Robbie, ik kies voor kleur omdat het evident is onder mijn blogthema ‘fotogeniek Belgie’ en uiteraard omdat ik beroepshalve geen zwart-wit beelden kan verkopen. Ik heb nu uit nieuwgierigheid eens in mijn archief gezocht naar beelden die minstens even mooi zijn in het zwart-wit. Ik heb tot mijn verrassing toch enkele foto’s gevonden. Vandaar dit kleine reekske.

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    februari 19, 2008 at 12:53 pm

  12. Blijkbaar ben ik niet de enige die graag met licht speelt! Voor dit soort foto’s loop ik warm.

    Martine

    februari 19, 2008 at 1:28 pm

  13. Ik ben blij dat je eens de uitstap doet naar z/w. Je krijgt hierdoor een heel andere sfeer in de foto. En iedereen die beleeft sfeer op z’n eigen manier hé. Ik vind je omzetting alvast heel geslaagd.
    Nog een technisch vraagje: heb je hier perspectiefcorrectie uitgevoerd? Ik vermoed dat dit als architectuursfotograaf een must is en hier valt me op dat alle lijntjes zo mooi recht staan waar het hoort.

    Xray

    februari 19, 2008 at 1:45 pm

  14. Je zwart/wit reeks mag er zijn.
    Dit is al je tweede parel.
    We zijn benieuwt naar meer.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    februari 19, 2008 at 1:53 pm

  15. Ik vind de foto erg goed gelukt, leuk dat je in het midden bent gaan staan. Alleen de laatste serie pilaren vind ik wat minder door de lichtval.

    serews

    februari 19, 2008 at 2:35 pm

  16. Wist niet dat dat klooster zo mooi was in Tongeren. Ben er vorige week ongeveer gepasseerd, had ik dat maar geweten 🙂

    pieterbie

    februari 19, 2008 at 9:58 pm

  17. Mooi gedan Koen,details komen mooi toto hun recht.
    Zwartwit zal altijd een kwestie van smaak blijven.
    Kleur of zwartwit,beiden hebben ze hun sterktes.

    Jimmy

    februari 20, 2008 at 6:39 pm

  18. @ xray: sorry, bijna vergeten te antwoorden! Ik pas perspectiefcorrecties héél regelmatig toe. Uiteraard bij archtectuurfoto’s, maar ook bij stadsbeelden met hoge gebouwen. Hier was het niet nodig . Ik heb dit beeld genomen met een supergroothoek (12-24)Als je die lens dan mooi waterpas houdt heb je geen problemen met vallende lijnen. Hooguit een beetje kromming aan de uiterste zijden, maar dit is een crop van een iets groter beeld

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    februari 20, 2008 at 7:45 pm

  19. Foto is heel goed. Roept een ‘ridderlijke’ sfeer op.

    vraagje: is dit klooster te bezoeken voor het grote publiek?

    dmpictures

    februari 21, 2008 at 12:25 am


Geef een reactie

