Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Namen

with 20 comments

Ik ben een pure kleurenfotograaf.

Niet dat ik zwart-wit foto’s afkeur, zeker niet! Ik ben echter steeds benieuwd naar de kleuren bij het bekijken van een zwart-wit beeld. Ik vraag mij steeds af waarom ik de kleuren niet mag zien. Kleuren zijn toch prachtig? Waarom worden ze mij als toeschouwer ontzegd? (update 20:00 zie ook een extra bericht in de reacties)

Daarom een weekje zwart-wit 🙂

De Maas, met op de achtergrond de imposante citadel van Namen (Namur)

namen-01.jpg

Volgens MJ en later Martine en Tiny mocht er iets meer contrast in het beeld en dan doen we dat natuurlijk 🙂 Ik heb geen voorkeur. Ik werk met twee verschillende schermen, een vast scherm waarop ik werk en de portable voor internet en probeer een compromis te vinden voor beide schermen zodat de foto’s acceptabel zijn voor de meeste kijkers. Regelmatig bekijk ik mijn site bij andere mensen en ben soms echt verwonderd hoeveel verschillen er zijn…

namen-10.jpg

Written by Koen

februari 18, 2008 bij 4:33 pm

Geplaatst in Steden, Zwart-wit

Tagged with , , , , , ,

20 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nou nou, ik vind dit niet eens slecht in zwart wit. Ik houd ook erg van zwart wit, maar toch heeft kleur toch ook bij mij een streepje voor. Alleen op dit soort platen is het inderdaad erg mooi.

    serews

    februari 18, 2008 at 4:57 pm

  2. Ik deel jouw mening, zelden doe ik conversies naar wit/zwart.
    Deze hier vind ik wel wreed geslaagd!
    Had de citadel van Namur subiet herkend.

    pieterbie

    februari 18, 2008 at 5:24 pm

  3. Ik hou héél veel van z/w, deze foto vind ik geslaagd, al had er een ietske meer contrast gemogen.

    Maar hoefde ze foto wel in z/w? Dat is immers een keuze die men maakt omwille van het beeld dat men wilt tonen, soms zijn kleuren belangrijk, soms leiden ze af… ik kan hier uren over doorgaan, ik bespaar je dit want ’t is eerder iets om in real time te bespreken dan op een blog. In elk geval kan ik jou kleurenfoto’s wel smaken…!

    MJ

    februari 18, 2008 at 6:47 pm

  4. prachtig koen,
    sommige platen lenen zich voro zwart wit en dit is er precies zo een,
    erg mooi gedaan
    groetjes
    klaproos

    klaproos

    februari 18, 2008 at 7:33 pm

  5. sommige foto’s zijn geknipt om om te zetten naar zwart/wit, het gaat denk ik vooral om de sfeer en het gevoel, zoals deze foto die ik erg mooi vindt in zwart/wit

    peter

    februari 18, 2008 at 8:23 pm

  6. @ MJ, ik overdrijf natuurlijk een beetje in mijn intro 🙂
    Ik heb het trouwens ‘leren’ appreciëren de zwart-wit fotografie. Misschien omdat ik oorspronkelijk alleen aan natuurfotografie deed. Echte zwart-wit fotografen zien waarschijnlijk het beeld al in zwart-wit alvorens de foto te nemen. Ik neem aan dat jij trouwens ook dikwijls in zwart-wit ‘denkt’ Ik kan er alleen maar waardering voor hebben
    Bij pure reportagefoto’s heb ik het wat moeilijker. Die foto’s zie ik liever in kleur en dan nog…zoals je zegt, uren kan je daarover doorgaan.
    Ik toon nu gewoon een reeks foto’s uit mijn archief waarvan ik vond dat de kleuren geen meerwaarde gaven aan de foto en het beeld op zich sterk genoeg is. Voor mij is dit een primeur want ik heb foto’s ontdekt die inderdaad beter werden daardoor. Update 21:00: tweede versie toegevoegd met iets meer contrast en inderdaad, op het scherm waar ik nu naar kijk is het beter. (werk op twee schermen)

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    februari 18, 2008 at 8:27 pm

  7. Of je kiest voor z-w of kleur hangt van het onderwerp af en de betekenis die je er aan wil geven. Normaal ben ik ook een kleur-mens, maar soms vind ik het beter in z-w. Ook als er in het kleurbeeld amper kleur zit dan kan z-w de uitkomst zijn. Deze foto is zeker geslaagd, maar het zwart zou voor mij wat dieper mogen.

    Martine

    februari 18, 2008 at 8:39 pm

  8. Ik vind het bij deze hele mooi, idd iets meer contrast had misschien mooier geweest.
    Ik houd wel van zw/wit, maar niet iedere foto word er mooier door.
    Ik ben dan ook altijd benieuwd hoe het in kleur eruit zag.
    Maar soms geeft een zw/foto juist rust en dat kan heel sfeervol zijn.
    Ben ooit in Namen geweest lang geleden, dus denk de kleuren er ff bij 🙂
    Ben benieuwd wat je ons nog meer laat zien deze week.
    gezellige avodn nog en groetjes.

    Tiny

    februari 18, 2008 at 9:24 pm

  9. De keus zw of kleur is dikwijls niet zo gemakkelijk te maken. Ook ik hou van (soms felle) kleuren in mijn beelden maar af en toe grijp ik naar zw omdat het veel beter past en de aandacht brengt naar waar ik dat wil. ‘k Heb dus zeker geen voorkeur en bepaal dat eerst wanneer ik de beelden op mijn scherm zie.
    Jouw foto leent zich zeker (al dan niet meer iets meer contrast) voor een zw weergave. Ik vind het een schitterende plaat!

    René

    februari 18, 2008 at 10:13 pm

  10. Ik zie graag kleur, en ik zie ook heel graag zwart-wit, mij maakt het niet altijd uit, als het beeld maar mooi is – en deze zwart/wit is zeker de moeite waard !

    fbaert

    februari 18, 2008 at 11:45 pm

  11. Al dan niet kiezen voor zwart/wit (of monochroom) kan voor mij van verschillende factoren afhangen. Wat is het onderwerp en leent zich dat beter tot zwart/wit of niet? Hoe was de sfeer tijdens de opnames en welke sfeer wil ik weergeven in de foto’s? Is kleur nodig in het beeld, biedt het een meerwaarde? Komt de boodschap of de essentie sterker over in zwart/wit of in kleur? Etcetera…
    Hier heeft de meer contrastrijke versie alvast meer pit, mooi zo.

    s.goovy

    februari 19, 2008 at 10:12 am

  12. Nou ik ben zeker niet tegen zwart wit, je moet het denk ik niet zien als onthouden van de kleuren maar juist meer laten te kijken naar de foto. Zwart wit heeft soms een erg mooi effect op een foto, het laat je er ook heel erg anders naar kijken heb ik het idee altijd. De foto van deze vind ik ook erg sterk zo in het zwart wit, ik denk sterker dan in kleur.

    Ik zie dat je bij foto 2 het contrast wat omhoog geschroeft hebt, maar volgens mij heb je ook wat ‘te’ lichte plekken gemaakt, ik zou bij foto 1 nog een keer het contrast opschroeven maar dan via curves en dan in het begin van die lijn de lijn ietstje naar beneden trekken tot het gewenste resultaat. Dus niet de lichte vlakken lichter maken maar juist de donkdere vlakken donkerder maken.

    Robbie Veldwijk

    februari 19, 2008 at 12:25 pm

  13. @ Robbie: ik heb bij foto 2 aan ‘zonebewerking’ gedaan. Dat is feitelijk nog een stap verder als wat jij voorstelt. Kijk eens goed naar de zwanen, die zijn helemaal niet van helderheid veranderd en de lichte plekken in de lucht zijn zelfs donkerder. Ik had misschien ook de brug en de citadel moet ‘tegenhouden’, maar ik vond dat die wel wat lichter mochten.
    Het water,de voorgrond en het landschap achteraan hebben nu wel een beter contrast (zie vooaral het water en het zand)
    En zo zie je maar, zoals Margriet al zegt onder de post van Tongeren, beter is uw eigen smaak volgen want anders blijf je bezig… 🙂 Trouwens tot in de details kan je eindeloos verder bewerken en dat is niet de bedoeling in een blog. Ik moet het al genoeg doen voor m’n opdrachten 🙂

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    februari 19, 2008 at 12:35 pm

  14. Ik ben met je kleurenmening het voledig eens, maar zwart/wit moet ook eens kunnen.
    De foto met meer contrast vind ik beter. (Wat een zwart/wit foto dikwijls vraagt.)
    In elk geval het is en blijft een pareltje.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    februari 19, 2008 at 1:50 pm

  15. Zelf hou is meer van hoe de ogen het zien, maar daar ook dan de kleuren wegvallen, als het donker wordt, ben ik natuurlijk niet tegen zw, en af en toe mag het wel.
    vb bij een oude kop ofzo, en soms zoals hier.
    Maar wie ben ik…

    roy

    februari 19, 2008 at 4:27 pm

  16. Foto twee is zeker een verbetering. Mooi!

    Karina Brys

    februari 19, 2008 at 4:40 pm

  17. Het maakt niet uit of een foto in kleur is of in zwart-wit, het is immers de compositie die op de eerste plaats komt, niet? Dan gaan we pas naar kleuren kijken. Zwart-wit levert vaak een meer “dramatischer” effect op.

    En wat het contrast betreft, je kan nooit voor iedereen goed doen, daar de mensen allemaal verschillende instellingen gebruiken voor hun beeldschermen.

    Over de foto: Namen is een impressionante stad, vooral als je naast de Maas wandelt en je kijkt op naar de citadel. De zwanen lijken er zich lekker thuis te voelen…

    Jurgen

    februari 19, 2008 at 6:05 pm

  18. Compositie is heel geslaagd. Een knappe foto. En heerlijk in z/w. Zoals de anderen ook al vertelden, een zwart/wit foto kan een foto veel sterker maken. Soms leiden de kleuren in een foto de kijker af en komt de boodschap van de foto niet aan.
    btw: voorkeur voor de tweede.

    ik kijk uit naar je volledige week in zwart/wit

    dmpictures

    februari 21, 2008 at 12:12 am

  19. Dit zijn prachtige foto’s in zwart-wit. Die zwanen op de voorgrond en de mooie lucht die de aandacht trekken en dan het historische middengedeelte. Heel mooi standpunt vind ik. Blijkbaar heb je de foto iets bewerkt maar dat hoort er tegenwoordig bijna bij. In ieder geval is het resultaat heel mooi.

    Caro

    februari 23, 2008 at 6:38 pm

  20. Dit dringt meteen tot me door. Ik werk ook met twee schermen. De verschillen zijn enorm. En vaak ga ik ook opzettelijk elders kijken naar mijn site. Mijn verwondering is ook steeds groot. Alles is gekalibreerd en toch. Maar ik ondervindt geen hinder. Nadeel met moderne beeldschermen is … Bijvoorbeeld tekst en foto’s. Ik heb een tekstscherm en een fotoscherm. Qua afstelling, bedoel ik. Het blijft gissen. Ik moet daar eens wat over zien te schrijven in een item.

    Salomez Jean Pascal

    juni 21, 2009 at 8:54 am


Geef een reactie

