Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Hoe nam ik de foto van het ree?

with 4 comments

Nieuw! facebookpagina Fotogeniek Vlaanderen: Klik op ‘dit is leuk’ en blijf op de hoogte van fotogenieke plaatsen en evenementen!

Ik heb en zal nooit het geduld hebben van een echte natuurfotograaf. Ik reken op toevallige ontmoetingen in de natuur. Alhoewel toevallig niet het juiste woord is. Als je de interessante plaatsen kent en je gaat héél vroeg op stap, dan is zo’n ontmoeting helemaal niet toevallig en eerder een regel. Zeker in de omgeving van Leuven.  Reeën zijn echter onwaarschijnlijk schuw en bijgevolg steeds op hun hoede. Hun achillespees is  hun gezichtsvermogen en daar moet je van profiteren! Zolang je tegen de wind in loopt en zo weinig mogelijk lawaai maakt heb je een redelijke kans op een ontmoeting.  Het ree op de vorige foto kwam van rechts aangelopen (vermoedelijk op de vlucht voor een andere wandelaar) en hielt halt op zo’n 50 meter voor mij. Daar bleef ie een tijdje voor zich uit staren niet vermoedend dat ik pal achter haar stond.  Ik nam een eerste foto en toen keek het dier onmiddellijk in mijn richting (want horen doen ze opperbest) Zoals reeds gezegd zien reeën heel slecht, maar kunnen ze daarentegen onnatuurlijke bewegingen heel goed detecteren. Zolang ik dus stil bleef staan bleef het ree ook ter plaatse weliswaar met alle aandacht in mijn richting kijkend. Lang moet je natuurlijk niet wachten. Ik nam een tweede foto en weg was ie!

Hieronder nog een povere scanversie van een ree in Egenhovenbos vlak naast de E40. Gewoon ter illustratie van het gegeven dat die dieren overal zitten en niemand ze ziet. Wat ben ik overigens blij dat we niet meer moeten scannen. De originele dia is stukken beter…

dieren-04.jpg

Nog reeën ? Zie hier

Written by Koen

februari 18, 2008 bij 3:17 pm

Geplaatst in Dieren

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Soms moet je het heb van deze toevallige ontmoetingen, want als ik af en toe lees wat natuurfotografen allemaal moeten doen voor hun foto’s … maar dan heb je wel wat! Als er zo heel af en toe iets onverwachts opduikt, weet ik niet eens meer mijn ontspanknop te vinden, dus je moet wel een helder hoofd hebben en dat had jij toen je dit ree onmoette😉

    Monique

    februari 18, 2008 at 3:42 pm

  2. Met ingescande dia’s heb ik het ook moeilijk. Slechts heel zelden ben ik tevreden over de kleuren. Zeker als er veel groen in zit is het een ramp.
    Af en toe ben ik in Mollendaalbos en Meerdaalwoud wel eens een reetje tegengekomen. Maar ik zag ze pas op het moment dat ze wegschoten. Ook een vossenfamilie met jongen kruiste mijn pad ooit.

    Martine

    februari 18, 2008 at 8:31 pm

  3. Martine,een vossenfamilie met jongen! Dat moet prachtig geweest zijn!! Nooit gezien en nochtans al veel gewandeld🙂
    In het Meerdaalwoud ben ik wel ooit eens een groep van 12 reeën tegengekomen! Ook leuk

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    februari 18, 2008 at 10:30 pm

  4. Nou goed gedaan dan toch, met dit soort fotografie ben ik niet bezig maar ik kan mij goed voorstellen dat het knap lastigt is. Niet simpel even naar het bos gaan en denken ik kom thuis met een plaatje van een ree. Het heeft gewoon met heel erg veel aspecten te maken en dat vertel jij hiero ok.

    Robbie Veldwijk

    februari 19, 2008 at 12:20 pm


Geef een reactie

