Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Terug naar m’n eerste liefde en een dilemma!

with 24 comments

Het kan soms wel eens verkeren in ’t leven. Sinds enkele jaren fotografeer ik nu in opdracht voor diverse interieur- en architectenbureaus en lever ik vrij werk aan enkele uitgeverijen. Echter, toen ik bijna 20 jaar geleden begon te fotograferen was er maar één onderwerp dat mij echt interesseerde: natuurfotografie! Ik heb tegenwoordig een bredere interesse binnen in de fotografie, maar het zijn nog steeds natuurbeelden en dan vooral  de Supernatuurbeelden die me mateloos kunnen boeien. 

Niets brengt mij meer voldoening als een ontmoeting met bv. een ree en zeker als ik het dan nog kan fotograferen ook! Het is dan eventje ‘wij twee’ helemaal alleen op de wereld… Dit beeld werd genomen in de bossen achter onze tuin!

dieren-66.jpg

En nu het dilemma! Tot nu toe gebruikte ik voor dergelijk opnames een 70-300mm zoomlens, maar nu wil ik mij toch een vaste telelens aanschaffen. De 300mm 2.8 van Nikon ligt boven m’n budget want ik heb hem op professioneel vlak niet veel nodig, maar de Sigmaversie is met z’n kostprijs van 1800 euro (zonder btw) een stuk schappelijker van prijs. Zou die echter even goed zijn als de Nikon?  Nikon heeft ook een 300mm 4.0 van amper 1000 euro (zonder btw). Weliswaar een kleinere opening, maar zou dat zo erg zijn? Vroeger deed ik het met 5.6 ! Hij is een stuk goedkoper, heel wat lichter (1,5 kg) en toch zwaar genoeg :-). Het is de bedoeling om de lens voornamelijk zonder statief te gebruiken. Toevallige ‘ontmoetingen’ in de natuur vastleggen en dan is zo’n lichtsterke, maar loodzware Sigmajaap van 2,5 kg misschien toch niet zo handig? Wat zou ik graag beide lenzen eerst uitgebreid testen, dan was ik meteen van mijn dilemma verlost! Kan natuurlijk niet! Dan heb je goede raad nodig, maar wie heeft er in godsnaam ervaring met beide lenzen, niemand toch?

Written by Koen

februari 17, 2008 bij 11:30 am

24 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Koen, mooi die ree. En zeker voor reeën heb je vaak een telelens nodig, omdat ze meestal te ver weg zijn om er iets van te kunnen maken. Ik heb op mijn Canon een Sigma 70-300 mm 1:4-5.6dg.
    Deze lens heeft tevens een macro-functie. Deze lens is al vrij zwaar, maar ik heb hem er standaard op zitten, omdat ik – net als jij – in de natuur meteen wil kunnen schieten als zich iets voordoet. Deze is dan eigenlijk al te zwaar om geen bewegingsonscherpte te krijgen. Ik probeer dus als het even kan een steunpuntje te vinden en anders maak ik een aantal opnames achter elkaar. Bij bewegende voorwerpen stel ik dan de sportstand in.
    Nou ja…..ik weet niet of dit het is wat je zoekt. Ik denk het niet, want die lens heb ik (in een promotie-aanbieding) voor 150 euro gekocht. Wat ik je alleen mee wil geven… let op het gewicht

    Margrietgeniet

    februari 17, 2008 at 1:31 pm

  2. Ha leuk om je oude liefde weer eens aan te pakke
    Ivm de objectieven waarover je het hebt kan ik je geen advies geven. Maar lichtsterke lens kan toch een troef zijn in natuurfotografie zoals deze die je toont. Maar ja die wegen zwaar, en dat kan inderdaad een groot nadeel zijn tijdens de trektochten, en als je dan nog een statief moet meesleuren… benieuwd wat je keuze wordt!

    MJ

    februari 17, 2008 at 2:24 pm

  3. Dit ree heb je prachtig geschoten (met je camera).
    Ik zit ook in twijfel voor een telelens, maar ik denk als je zonder statief die zware neemt je er moeilijk scherpe foto’s zal kunnen maken.
    En dan nog met die kilo’s die aan je nek laten hangen, gaan wandelen in de bossen lijkt me ook niet zo ideaal.
    Sorry maar ik doe je nog meer twijfelen. Mocht je eruit geraakt zijn laat het even weten. Dank.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    februari 17, 2008 at 5:10 pm

  4. Mooie ree. Echt grote telelenzen zijn denk ik wel nodig. Ik houd me niet zo bezig met natuurfotoghrafie en heb me dus nog nooit verdiept in die echt grote telelenzen, maar op allerlei forums is daar natuurlijk veel over te vinden. Hier b.v. (http://www.birdpix.nl/portal.php)

    Harry de Rooij

    februari 17, 2008 at 6:48 pm

  5. Prachtfoto !!! Als ik wist dat ze zo dichtbij zaten, kocht ik zeker een lens en zou er vaak heen gaan.
    Is toch super als je zoiets ziet en nog blijft staan en kijkt van “sta ik er goed op”
    Ik kan je geen advies geven over lenzen, ik zou rekening houden met het gewicht,mag net te zwaar zijn…want als je de natuurlijk in wil, is het toch vaak veel lopen.
    Succes met je keuze.
    groetjes

    Tiny

    februari 17, 2008 at 8:31 pm

  6. Koen, ik heb je vraag doorgestuurd naar iemand van onze fotoclub. Ze is heel veel bezig met natuurfotografie, kent er veel van en heeft ervaring met materiaal. Misschien kan ze je helpen.
    Meer over Elfried vind je hier:
    http://www.bvnf.be/portfolio/p_ledocte.htm

    Martine

    februari 17, 2008 at 8:32 pm

  7. Misschien eens je licht opsteken op http://forum.belgiumdigtial.com onder de rubriek objectieven.
    Ikzelf kan je helaas niet helpen. Wat ik wel kan zeggen is dat dit een prachtige foto is.

    Xray

    februari 17, 2008 at 9:06 pm

  8. Tof shot. Ik heb in mijn BD-tijd een paar natuurfotografen gekend. Canonians. Die gebruikten de 500mm L lens, die kostte dan 6000 euro. Degoutant, niet?

    pieterbie

    februari 17, 2008 at 11:28 pm

  9. Ik heb geen idee of een van beide lensen IS (imagestab.) heeft en welke het lichtsterkst is, want dat maakt de keuze misschien makkelijker.
    Kan je helaas niet helpen, maar mag je dit soort lenzen niet in een fotozaak uitproberen (als ze die al voorhanden hebben), want het is toch niet niks
    zoveel eurootjes! Het ree staat er trouwens prachtig op!

    Monique

    februari 18, 2008 at 7:17 am

  10. Uit de reacties tot nu toe blijkt, dat je vraag terecht is. Ook ik zou zo mijn twijfels hebben wat te doen en ook ik kan je hierbij niet van dienst zijn omdat ik hiermee totaal geen ervaring heb. Ben ook benieuwd naar het resultaat van je keuze t.z.t..

    René

    februari 18, 2008 at 9:24 am

  11. Dag Koen,
    De ree heb je erg mooi “vastgelegd”.
    Over de lensen kan ik je helaas niet helpen.
    Maar wie weetzijn er mensen die je weblog bezoeken en je verder kunnen helpen.
    gr.
    Ton

    Ton

    februari 18, 2008 at 9:24 am

  12. Hier zou ik je echt niet mee kunnen helpen Koen.
    Ik moet zelf m’n tweede lens nog aanschaffen en binnen enkele
    weken ben ik jarig dus..
    Alvast een mooie foto en ontmoeting tussen jou en het diertje.

    Jimmy

    februari 18, 2008 at 9:55 am

  13. Hmmm, altijd moeilijk zo’n keuze, en ’t probleem is dat je toch altijd zelf de knoop zult moeten doorhakken ;-). Ik heb weinig ervaring met niet-Nikon objectieven, dus daar kan ik niet veel over zeggen. Nu, als je het vroeger deed met 5.6 én je hebt het professioneel niet nodig, waarom dan niet voor de Nikon 4.0 gaan? Langs de andere kant kan ik me inbeelden dat het frustrerend is als je een unieke kans zou missen omwille van een compromis in lenskeuze…

    s.goovy

    februari 18, 2008 at 11:38 am

  14. Dit is een fantastische foto. En dat vlak achter je huis. Ik vind het mooi dat het hert even omkijk naar jou, alsof hij wil zeggen ‘ik heb je in de gaten’.
    Met de lenzen kan ik je niet adviseren helaas. Heb je al op de website van photozone gekeken want daar wordt die goedkopere lens die je wilt hebben wel besproken. De duurdere niet helaas. Maar volgens mij heeft die duurdere lens vibration reduction en dat kan bij zo’n zwaar objectief wel heel belangrijk zijn als jij uit de hand wilt fotograferen. Misschien moet je kijken of je tweede hands iets kunt vinden. Misschien dat er toch mensen zijn die zo’n bijzondere lens achteraf minder gebruiken dan ze hadden verwacht en hem te koop zetten.

    Caro

    februari 18, 2008 at 12:24 pm

  15. ik wou je helpen met het advies van X-Rayken want ik zat met hetzelfde probleem
    ik ken er niet van en heb me laten adviseren en heb me een canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM aangeschaft maar weet begot niet waarvoor al die cijferkes en letterkes jullie waarschijnlijk wel
    tis wel een beetje goedkoper dan den uwe
    maar kijk een op pixmania.fr die zijn goedkoper dan in belgië en mijn ventje werkt in Parijs dus als je eentje gevonden hebt naar je zin willen we je het wel meebrengen

    callemie

    februari 18, 2008 at 12:55 pm

  16. Zo zie je maar hoe zo’n eerste liefde diepgeworteld kan zijn! Prachtige liefde overigens.
    Wat betreft de lenzen; kijk eens bij http://www.hanbouwmeester.nl en informeer eventueel bij hem. Tis mijn buurjongen dus vind hij vast wel goed. Wel even zeggen dat ik je zijn naam heb verteld.
    Groet,
    TruusW

    TruusW

    februari 18, 2008 at 1:54 pm

  17. Bedankt voor de reacties en interessante links!
    Waarschijnlijk wordt het de Nikon 4.0 Volgens test en forums een hoge kwaliteitslens en ‘slechts’ 1,5 kg (is al meer dan genoeg) De Sigma is echt wel te zwaar voor los gebruik tijdens trektochten.
    Waarschijnlijk koop ik ook een 1.4 converter (te gebruiken bij gunstige weersomstandigheden uiteraard, want dan krijg je een 420mm 5.6
    Probleem is evenwel dat die lens al 7 jaar op de markt is en ik vrees/hoop dat er een VR versie op de markt gaat komen! Misschien nog wat wachten…

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    februari 18, 2008 at 2:47 pm

  18. Hallo Koen.
    Ik wil alsnog reageren op je vragen over de telelenzen. Af en toe fotografeer ik no eens ouderwets, met mijn heerlijke Canon A1. Een fantastische camera. Hierbij heb ik ook een Canon FD.300mm f5.6 lens. Zelf met deze lens kun je al prachtige foto’s maken, hoewel dat natuurlijk iets langere sluitertijden geeft. Maar ik ben van mening dat dit voor een echte (rustige) natuurfotograaf niet hinderlijk is, omdat het meestal niet de bedoeling is om snel bewegende opjecten te fotograferen. Nog bedankt voor je bezoek aan mijn Blog. Binnenkort hoor je de oplossing van de Colors for Women.
    Gerard

    Gerard Witte

    februari 18, 2008 at 9:34 pm

  19. Iedereen heeft zijn eigen manier en passie binnen de fotografie, gelukkig wel want anders zouden alle blogs die ik lees er hetzelfde uitzien. Dus ga vooral door met je hobbie want het is natuurlijk belangrijk dat je daar ook mee bezig blijft houden.

    Robbie Veldwijk

    februari 19, 2008 at 12:41 am

  20. Het leukste is natuurlijk als je je zin kan doen, maar dit is niet voor iedereen gegeven,en zelfs gewoon in de natuur zijn is al voldoende voor mij.

    roy

    februari 19, 2008 at 11:02 am

  21. Ook vind ik dat je met een vaste tele, beperkingen hebt, die niet opwegen tegen de meerwaarde.
    Bijzonder als je niet urenlang in een hutje wil zitten wachten tot uw prooi naar de vaste stek komt.Met een vaste lens op wandel, denk ik dat je veel toevallige (wild)ontmoetingen niet in de gewenste proporties zal kunnen ‘schieten’

    roy

    februari 19, 2008 at 11:09 am

  22. @ Roy: Inderdaad, dat is hét grote nadeel. misschien een kwaliteitszoom tot 300mm, maar dan met vibratiereductie om de grotere opening te compenseren. Feit is dat je steeds te vroeg koopt. Als ik de knoop doorhak komt er roch nadien eeen lens op de markt die beter zal zijn…:-(
    Ik weet het nog steeds niet hoor 🙂

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    februari 19, 2008 at 11:15 am

  23. […] Door Fotogeniek Belgie (Koen) Categories: Zonder categorie Volgende op mijn vorige post over mijn oude liefde ‘natuurfotografie’  waaraan ik meer aandacht wil besteden: […]

  24. […] en zo weinig mogelijk lawaai maakt heb je een redelijke kans op een ontmoeting.  Het ree op de vorige foto kwam van rechts aangelopen (vermoedelijk op de vlucht voor een andere wandelaar) en hielt halt op […]


Geef een reactie

