Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Nijvel (Nivelles)

with 19 comments

De Collegiale Sint Gertrude in Nijvel. Ik kan je verzekeren dat je er uren kan naar staren in volle bewondering. Deze kerk kent z’n gelijke niet in Belgie! Kijk eens goed naar het monumentale voorgebouw! Het monument heeft 1250 jaar archtectuur zien voorbijtrekken, maar is één van de weinige romaanse kerken die haar stijl heeft kunnen handhaven. Meer foto’s van Belgische steden vind je hier: www.fotogeniekbelgie.be

nivelles04.jpg

Written by Koen

februari 12, 2008 bij 8:25 am

Geplaatst in Steden

19 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dag Koen,
    Inderdaad een geweldig mooie kerk, zeker het voorgebouw. In vergelijking met de andee gebouwen moet dit wel een hoog gebouw zijn. Het “torent” boven als uit. Echt mooi!
    gr.
    Ton

    Ton

    februari 12, 2008 at 8:57 am

  2. Het eerste wat me te binnenschoot is de Bende van Nijvel en meer weet ik helemaal
    niet van Nijvel! Gelukkig komt daar nu dus een eind aan met jouw serie. Inderdaad
    een plaatje van kerk, prachtige architectuur en hij ligt zo mooi vrij. Ben benieuwd
    of we het interieur ook nog te zien krijgen.

    Monique

    februari 12, 2008 at 9:32 am

  3. Ik ken die kerk Koen en inderdaad je kan er bljven naar kijken, je hebt hier een erg mooi standpunt gekozen, het doet de kerk alle eer aan!

    MJ

    februari 12, 2008 at 9:32 am

  4. Mooie beelden, met een prachtig vergezicht en azuurblauwe hemel.
    Ook deze kerk,zeker het voorgedeelte, die je niet zo direct in België zou situeren,is een pareltje.

    roy

    februari 12, 2008 at 9:33 am

  5. @ Monique, tot mijn grote spijt moet ik al meteen zeggen dat ik er niet binnen ben geweest (wel in het kloosterpand ernaast) Staat wel nog op mijn verlanglijstje , want het loont écht de moeite:de grootste romaans crypte van ons land, een archeologische kelderverdieping,het romaans-gotisch claustrum, de romaanse klokketoren,…

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    februari 12, 2008 at 9:46 am

  6. schitterend maar ik weet uit ervaring dat belgie enorm veel mooie kerken en bailieken heeft,

    ik kan er enorm van genieten

    groetjes
    klaproos

    klaproos

    februari 12, 2008 at 10:27 am

  7. sneeuw was niet zo lang geleden hoor
    in duitsland hadden wij sneeuw!
    elk jaar heb je in Nijvel de Sint Gertrudis Ommegang een karnavalstoet, de grootse in Waals Brabant ingeleid door de reuzen van Nijvel

    callemie

    februari 12, 2008 at 11:23 am

  8. Dit is zeker een hele mooie kerk! De kleuren zijn mooi van de foto, het doet ook wat met de sfeer van het kerkje! Goed gedaan!

    Robbie Veldwijk

    februari 12, 2008 at 11:54 am

  9. waanzinnig mooi, Koen. Het nodigt uit om meteen in de auto te stappen om dit met eigen ogen te gaan aanschouwen.

    Margrietgeniet

    februari 12, 2008 at 3:40 pm

  10. Hey Koen, dit is alweer een echte postkaart. Je zou inderdaad mensen aanzetten om vrij te nemen, zeker met dit mooie weer 🙂
    De mistfoto van Stuyvenskerke is ook al zo mooi !

    Ann

    februari 12, 2008 at 4:15 pm

  11. Je laat ons alweer meegenieten! Prachtig.

    René

    februari 12, 2008 at 5:00 pm

  12. Al jààààren ben ik aan het denken dat ik toch eens naar Nijvel zou moeten gaan. Ben er nog nooit geweest, dat terwijl ik zo gek ben op Romaanse bouwkunst. En het is zo dichtbij. Misschien is jouw foto het zetje dat ik nog nodig had.
    Voor de kruidtuin moet je echt niet te lang meer wachten. De krokussen staan al een tijdje open en aan alles komt een eind…

    Martine

    februari 12, 2008 at 5:54 pm

  13. Ik vind het erg op een kerk lijken uit Italie. Is hij daar ook naar ontworpen.

    serews

    februari 12, 2008 at 8:59 pm

  14. Sorry voor mijn stomme vraag, ik had de tekst nog niet gelezen.

    serews

    februari 12, 2008 at 9:00 pm

  15. Fraaie kerk. Klopt het dat er gotische elementen in mn het voorgebouw zitten?
    Het lijkt erop dat dat deel van een latere datum is. Ook als ik naar de kleuren kijk. Heel fraai.

    André

    februari 13, 2008 at 12:00 am

  16. @ Andre, jij bedoelt het bruine gedeelte vooraan rechts? Lijkt me inderdaad duidelijk later gebouwd.

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    februari 13, 2008 at 7:25 am

  17. Een goed gekozen standpunt! Ik heb er ook es rondgelopen, maar heb het toen zo niet gezien. Waarschijnlijk te veel op zoek naar de nietige mens.

    Karina

    februari 13, 2008 at 10:08 am

  18. Net als de overzichten van Doornik is dit ook weer een plaatje van jewelste.

    Jacky

    februari 15, 2008 at 6:28 am

  19. Prachtig, kende ik helemaal niet.
    Ik moet bekennen dat ik in Nijvel nog niet verder geraakt ben dan de golf.
    Neen, ik speel niet hoor, ben daar nog te jong voor, ik ben er ooit eens op workshop geweest.
    Deze naar “centraal” neigende compositie laat het gebouw eigenlijk heel goed uitkomen, toont zo een beetje de “grandeur”.

    pieterbie

    februari 15, 2008 at 5:15 pm


Geef een reactie

