Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Elsene (epiloog) & enkele bedenkingen…

with 14 comments

dsc_0040.jpg

dsc_0031.jpg

Zoals ik al zei ben ik dinsdag nog even langs geweest in Elsene omdat ik per sé de reeks wou afsluiten met beelden uit de ‘galerij van Elsene’ waar het krioelt van de Afrikaanse kapperszaken en pruikenwinkels. Eerst en vooral was ik teleurgesteld dat er zo weinig sfeer hing, maar na een rondvraag bleek dat je daar voornamelijk moet langsgaan in het weekend. Ik wou enkele  foto’s nemen van een druk bezette kapperszaak vol  met kleurrijke Afrikaanse vrouwen die hun kapsel lieten aanpassen ( heel fotogeniek!) Echter, na aanvraag werd mij dat beleefd maar kordaat geweigerd. Op een ander moment wou ik de voorgevel van een kapperszaak fotograferen, maar werd ik met een onaangename blik bekeken. In zo’n geval vraag ik het maar en weer werd het geweigerd. HAD IK NOG NOOIT MEEGEMAAKT. Tenslotte ging ik aan de overkant van de galerij een pruikenwinkel binnen en aangenaam verrast over zoveel aanbod vroeg ik aan de zaakvoerder of ik foto’s mocht nemen en …weer een weigering! Hij was wel van het vriendelijke type, dus vroeg ik hem waarom het zo moeilijk was om foto’s te nemen in de buurt en hij kwam met een verhelderend antwoord. De laatse tijd waren namelijk diverse artikels verschenen over de Matongewijk die de buurt in een slecht daglicht stelden. Iedereen bleek dus argwanend te staan tegenover persfotografen (ben ik dus niet, maar dat staat helaas niet op op mij hoofd geschreven) . Uiteindelijk mocht ik dankzij mijn liefste snoet toch enkele foto’s nemen van de zaak… (echter niet meer dan drie!!)

De enigen die zich graag lieten fotografen waren de arbeiders op een werkplatform  die momenteel renovatiewerken uitvoeren in de galerij 🙂

Genoeg stadsbeelden. Morgen trekken we terug het platteland in met recente beelden van een dorp uit de fameuze ’15’

Written by Koen

januari 27, 2008 bij 10:38 am

Geplaatst in Mensen, Steden, Straatfotografie

14 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik ben onder de indruk van je “reportage” van Elsene. Ik kom pas kijken bij de laatste, maar heb met veel plezier teruggebladerd. Ik krijg er een goede indruk van. Als ik ooit in de buurt kom zal ik er zeker gaan kijken. Liefst in de zomer als de mensen nog meer op straat zijn. Lijkt me heel kleurrijk.

    Harry de Rooij

    januari 27, 2008 at 11:54 am

  2. Als je dat hoort/leest is het te begrijpen dat men (pers)fotografen liever niet ziet komen.
    Jammer voor jou (en voor ons!), maar ik kan het in ieder geval wel begrijpen.
    Misschien volgend jaar zomer meer succes. Al met al was het een leuke serie.

    OT: ik heb net de eerste fotocollage geplaatst van de Krimmlere waterval 😉

    Houdoe

    Jacky

    januari 27, 2008 at 12:18 pm

  3. Eerst en vooral bedankt voor de lovende commentaren die je me toebedeeld bij het artikel die Robbie over mij maakte. Het deed me echt veel plezier en ik zal dit zeker meedragen in m’n verdere activiteiten.
    Over de Elsenereeks: ik heb echt genoten. Stadsfotografie is weer eens iets anders. Het vergt een andere aanpak: zowel technisch als op menselijke interactie. Jammer dat je zo weinig medewerking kreeg, anderzijds wel begrijpelijk. Ik kijk al uit naar het vervolg.
    Genegen,
    Xray

    Xray

    januari 27, 2008 at 1:22 pm

  4. Jammer als de mensen weigeren, maar als fotograaf moet je daar begrip voor tonen.
    Die foto van die werklieden vind ik super!

    pieterbie

    januari 27, 2008 at 1:47 pm

  5. Wij gingen eind september de Matongéwijk bezoeken en we mochten in de galerij ook geen foto’s maken. Zelfs niet met mijn eenvoudig toestelletje 🙂 Het werd zelfs verboden door onze gids.
    In het weekend is er heel veel volk op de loop. Zelfs in de kletsende regen 🙂
    Mooie reeks!

    moekemicheline

    januari 27, 2008 at 2:03 pm

  6. Begrijpelijk, maar jammer dat jij daar de prijs voor moet betalen. De foto van de arbeiders is een mooie ‘troost’foto, toch nog mensen die met plezier voor je willen poseren 😉

    Monique

    januari 27, 2008 at 2:36 pm

  7. Ik heb al een tijdje niet gekeken. Wat een schat aan foto’s. Het wordt tijd dat het weder betert en stabieler om dit alles eens te gaan bekijken.

    Mieke

    januari 27, 2008 at 3:01 pm

  8. Dat is pech, maar de foto’s die je wel kon nemen maken alles goed.

    nana

    januari 27, 2008 at 5:05 pm

  9. Al de kleine glasdals boven die wermannen maken er een mooi
    en speels beeld van.
    ps:het is net zo’n negatieve reacties die me wat tegenhouden om foto’s van de man in de straat te nemen

    Jimmy

    januari 27, 2008 at 7:56 pm

  10. Koen, je Elsene reeks heeft me warm gemaakt voor een stukje België waar ik geen benul van had.

    Martine

    januari 27, 2008 at 11:13 pm

  11. Hmm. In de zomer ben ik met een hele groep door matonge wezen wandelen….met de camera natuurlijk. Jammer dat men zo negatief reageert op fotografen. Dat gevoel had ik niet direct in de wijk.

    Vooral de “afrikaans-achtige” kapperszaken lijken me de moeite om nog eens te fotograferen 🙂 ….

    (Mijn foto’s uit matonge zijn eerder kleinschalig: http://timfreh.wordpress.com/2007/11/16/melons/)

    timfreh

    januari 28, 2008 at 12:29 pm

  12. Foto van de haar-bustes vind ik ongewoon knap… en dan nog eens die spiegeling!
    Zoveel te zien op 1 foto…

    Erik O,

    januari 28, 2008 at 2:09 pm

  13. prachtig die poppenkoppen spijtig dat er nergens een echt hoofd komt piepen

    nyklyn

    januari 28, 2008 at 7:23 pm

  14. Koen, jammer van de reacties daar in de wijk. Bekijk het positief, je hebt uiteindelijk toch een knappe reeks gemaakt, zeker die met de pruiken is geweldig. Zoals Erik aanhaalt is er dankzij de spiegel veel te zien in deze foto en dat maakt het boeiend.

    Serge

    januari 29, 2008 at 9:40 am


Geef een reactie

