Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Elsene (6)

with 13 comments

Gemiste kans !!!!!!

duiven-02.jpg

We komen aan op het Fernand Cocqplein waar het mij opviel dat het krioelt van de duiven die regelmatig gevoederd worden. Het bovenste beeld is een gemiste kans! Waarom liep het kind niet sneller ? (gooide net z’n bal in de groep duiven…) Waarom stond ik niet meer naar links? Waarom vlogen die twee duiven rechts op het beeld juist daar? Enfin, niet langer getreurd. Er waren ook tal van horecazaken en die zijn ook leuk om te fotograferen.

EDIT: voor alle duidelijkheid (sommigen hadden het niet gezien): met ‘gemiste kans’ bedoel ik dus dat het jongetje dat zich nu rechts achter de duiven bevindt beter in het midden had gelopen…

extra-beeld.jpg

horeca-02.jpg

beter-zwartt.jpg

Toen ik van op het plein één van de tavernes fotografeerde (2de foto) kwam er na een tijdje iemand naar buiten om beleefd, maar kordaat te vragen wat mijn bedoeling was. Na enige uitleg ging ik mee naar binnen (snakte toch naar een koffie) en had een gezellige babbel met de persoon op de derde foto. Hij werkte in die taverne als kok. Tijdens het babbeltje viel mij de mooie lichtweerkaatsing van het Hoegaardenglas op zijn aangezicht op. Dit beeld werd gemaakt met een 12-24mm lens die ik veel  gebruik voor architectuurfoto’s, maar ook voor dergelijke portretten. Het beeld kan technisch misschien wel nog wat verbeterd worden.

Written by Koen

januari 25, 2008 bij 6:55 am

Geplaatst in Mensen, Steden, Straatfotografie

13 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. De lichtval in de laatste foto viel me meteen op, die is prachtig! Wat zal hij blij zijn geweest met dit portret, want zo worden ze niet dagelijks van je gemaakt! Hij drinkt zijn bier toch zeker niet met een rietje …!!!!!;) Jammer dat de duiven net voor ’t kereltje opvlogen, volgende keer beter! 😉

    Monique

    januari 25, 2008 at 8:00 am

  2. Mmmmmm… waar werkt die gast? 😉
    Heel mooi licht inderdaad. Rechterkant is een beetje storend. Ik had ‘m vertikaal, met een stukje toog op de voorgrond, genomen (gefotografeerd 🙂 ).

    Karina

    januari 25, 2008 at 9:35 am

  3. Heel kleurrijk dorp/gemeente,keurrrijke winkels en mooi versierde gevels met bloemen.
    Eventuele negatieve reacties van mensen is toch wat mij afremd om zo de man in de straat
    vast te leggen. Maar toch hebben die beelden iets.
    @Karina,jij laat ook niets aan de verbeelding over,hahaha.

    Jimmy

    januari 25, 2008 at 11:20 am

  4. Ik ken het gevoel van de gemiste kans maar ik zeg steeds: “als je er uit kunt leren is het geen gemiste kans maar net een heel leerrijke ervaring geweest”.
    De laatste foto vind ik subliem. Mooi portret van de man. De vrouw die in de achtergrond wegloopt is gewoon de finishing touch. Ongetwijfeld toeval maar net dat maakt het zo’n sterk beeld.

    Xray

    januari 25, 2008 at 1:05 pm

  5. Waarom drinken ze in Belgie bier met een riet, zonde van de Hoegaarden. Wel mooie foto’s

    serews

    januari 25, 2008 at 1:21 pm

  6. Hahahaaaa…dat commentaar bij die eerste foto had van mij kunnen zijn, maar …wat een ander al zegt, ik leer d’r dan maar weer van. Die laatste foto is geweldig, maar ook de manier waarop die tot stand is gekomen. Ik heb dat ook meegemaakt, uiterst wantrouwige mensen, die juist daardoor mijn wantrouwen oproepen (wat heeft u te verbergen meneer ?)

    Margrietgeniet

    januari 25, 2008 at 1:30 pm

  7. @ Serews en Monique: Hij dronk geen bier, maar ice the 🙂
    @ Karina: ik heb de man ook vertikaal genomen (gefotografeerd) maar dan ging alle aandacht naar de elleboog die door groothoekgebruik te grote proporties aanneemt. Door een horizontale uitsnede kon ik een stuk van de elleboog afsnijden. Bovendien geeft de vrouw aan de rechterkant volgens mij juist een meerwaarde aan het beeld. Maar zoals Jimmy zegt, uw verbeelding = 🙂

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 25, 2008 at 2:19 pm

  8. Koen wat een prachtige serie. De portretfoto hier direct boven is prachtig met die lichtval.
    En van de duiven jammer dat ze net zo wegvlogen. Op de vorige serie vond ik vooral de pittoreske straatjes en de steile steenstraat heel erg geslaagd.

    Houdoe

    Jacky

    januari 25, 2008 at 3:30 pm

  9. Mooie serie ben je hier aan het neerzetten, bij deze springen vooral de eerste en de laatste er voor mij uit.

    Sorry van mijn foutje :p

    Robbie Veldwijk

    januari 25, 2008 at 3:48 pm

  10. Ik heb al eens gezegd, hier of elders, maar een verhaal bij een foto (in dit geval het portret) is net zo leuk om te lezen! Knap hoor!

    Een vraagje: lukt het om een 12-24 voor architectuur te gebruiken? Je zal in Photoshop (of een ander programma) toch wat moeten corrigeren neem ik aan?

    Serge

    januari 25, 2008 at 6:20 pm

  11. duiven die opvliegen is toch ook niet mis???
    en die taverne kan je ook lekker eten
    wij gaan daar ’s middags soms een hapje eten

    callemie

    januari 25, 2008 at 6:51 pm

  12. @ Callemie: die duiven die opvliegen zijn inderdaad juist leuk. Ik bedoelde met die gemiste kans dat het beeld pas perfect zou geweest zijn indien het jongetje (die je nu amper ziet)zich juist in de opening zou bevinden. Kijk nog maar eens…ik heb ook niets verkeerd gedaan. gewoon dikke pech en indien het gelukt was, ja dan had ik geluk 🙂

    @ Serge: lukt heel goed om met die lens architectuurfoto’s te nemen, maar ik moet bij foto’s die op de grootste hoek zijn getrokken inderdaad soms correcties doorvoeren. Ik trek wel niet met een full-frame camera! Ik gebruik de overal gelauwerde 12-24 Tokinalens waarvan de vertekening ongelofelijk meevalt.

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 25, 2008 at 7:24 pm

  13. Tja, soms moet je sjans hebben hé, vooral met kind modellen 🙂
    Leuk verhaal van die kerel!

    pieterbie

    januari 26, 2008 at 9:06 am


Geef een reactie

