Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Lissewege

with 20 comments

lissewege-46.jpg

lissewege-16.jpg

lissewege-01.jpg

lissewege-45.jpg

lissewege-22.jpg

lissewege-09.jpg

Nieuw! facebookpagina Fotogeniek Vlaanderen: Klik op ‘dit is leuk’ en blijf op de hoogte van fotogenieke plaatsen en evenementen!

Meer foto’s van Lissewege vind je hier

Hierbij het volgende dorp in de reeks ’15 mooiste dorpen van Vlaanderen’: het West-Vlaamse Lissewege.

Voor de bezoekers die mijn blog nog niet zo lang volgen:  In Augustus werden via een publiekstemming 15 dorpen genomineerd om in mei van volgend jaar mee te dingen naar de titel van het mooiste dorp van Vlaanderen. Voor mij was dit het startschot voor een nieuwe reeks beelden. Ik heb de dorpen allemaal bezocht en onlangs werden de regendagen benut om de foto’s te ordenen en te bewerken indien nodig. Inmiddels zitten we nu aan het zevende dorp.

Er is bijna geen dorp in Vlaanderen waar men nog meer het ‘dorpgevoel’ ervaart als hier in Lissewege, ook bekend als het witte dorp. Prachtige authentieke huisjes, unieke dorpskern, een mastodont van een kerk en een oase van rust (nochtans vlak bij de zeehaven!!).  Ook de omgeving buiten het dorp is prachtig. Uniek is bijvoorbeeld de schuur ‘Ter Doest’ die dateert van 1275 !! en die men elke dag gratis kan bezichtigen. Het is de grootste nog bestaande cisterciënschuur in Europa. Alleen al het bewonderen van de reuzebalken waarmee het dak opgetrokken is loont de moeite! Zoals je wellicht ziet heb ik het dorp zowel in het voorjaar als in het najaar gefotografeerd. Merk ook het onderscheid tussen dit dorp en het Limburgse Kanne van vorige week. Een wereld van verschil!

En zoals beloofd, morgen trekken we de grote stad in: Elsene!

Written by Koen

januari 20, 2008 bij 12:19 am

Geplaatst in Dorpen

Tagged with , , ,

20 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lissewege is een pracht van een dorp. Ik ben er enkele jaren geleden geweest in het voorjaar.
    Rust alom. Geen toeristen, en een zacht strijklicht. Heerlijk

    Martine

    januari 20, 2008 at 12:44 am

  2. lissewege al fietsende door brugse ommeland kwam ik daar ooit eens jaja echt de moeite!

    luisindepels

    januari 20, 2008 at 1:34 am

  3. Nou dat is zeker weer een erg mooi dorp zeg, veel veschillende gebouwen en dat vind ik persoonlijk altijd heel erg gaaf! De 1na laatste en eerste foto vind ik echt heel erg mooi!

    Robbie Veldwijk

    januari 20, 2008 at 1:36 am

  4. een heel bijzonder dorpje, alsof in de middeleeuwen. Slechts de fietser op de 1e foto ‘verraadt’ de tegenwoordige tijd

    Margrietgeniet

    januari 20, 2008 at 9:45 am

  5. prachtig Koen
    als ik ’s morgens ga lopen passeer ik altijd langs stuivekenskerke(ook één vd 15 op 3km van mijn huis) soms kan er hier een enorme mist over de velden hangen en prikt de zon er net doorheen en kan je net het silhouet vangen van Stuivekenskerke, dat is echt iets voor jou koen, mss moet je ns een paar dagen langskomen met je gezin, vlakbij Stuivekenskerke is een super B&B (TerVate) en dan ontmoeten we elkaar ‘ns

    nyklyn

    januari 20, 2008 at 10:13 am

  6. @ Nyklyn: Stuivekenskerke is inderdaad een uniek dorp. Ik heb voor mijn reeks van de ’15’ het dorp gefotografeerd ergens in oktober en effectief… ’s morgens een dichte mist en in de loop van de dag klaarde het mooi op . Eén van de volgende dagen toon ik de beelden. Bedankt voor de tip van Tervate. Je woont daar prachtig, Nyk!!! Heel die hoek, Diksmuide, Veurne, Nieuwpoort…man, man, man, wat is het daar mooi!

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 20, 2008 at 10:29 am

  7. Mooie reeks en precies een echt rustiek dorpje.
    Foto 3 vind ik een prachtige foto,de wolken,die witte huisjes en de beek die het afmaakt.
    Groetjes

    Jimmy

    januari 20, 2008 at 11:23 am

  8. Ga ook het meest voor foto 3, de wolkenlucht doet het ‘em! Prachtige sfeer door de kleuren in harmonie (lucht-huizen-beek), plus mooi perspectief!

    Erik O,

    januari 20, 2008 at 11:57 am

  9. Ik had reeds enkele foto’s van Lissewege gezien op je site. Prachtige site trouwens en een aanrader aan alle blogbezoekers !!!!
    Mooi weer hoe je telkens het beeld weet op te bouwen. Steeds heb je wat groen mee in beeld, sterke lijnen en je kiest boeiende tijdstippen qua belichting (en dus weertype) uit. Ook de aandacht voor de typische bewoners van zo’n dorp is een meerwaarde aan de reeks.
    Man, man, man ik ben jaloers op jouw werk. Ik hoop je ooit eens in real life te ontmoeten om je te zeggen hoe veel ik van je werk leer en hou.

    Xray

    januari 20, 2008 at 1:16 pm

  10. Ik hou echt wel van je stijl, ze hebben 1 voor 1 een heel rustige sfeer en ze zijn zo “echt”. Wat ik zo goed vind is het realiteits gevoel van jouw reportage werk. Ik zie de echte mooie puurheid van wat je vastlegd. Heel estetish maar toch heb ik niet het gevoel dat je het verbloemde. Proficiat je het een heel mooie kijk op de zaken. Doe zeker zo verder, ’t is heel aangenaam om naar je werk te kijken. Blijf zo fotograferen en jezelf verbeteren. Ik kom zeker af en toe es kijken naar het vervolg op je werk.

    Inge De Lissnyder

    januari 20, 2008 at 3:44 pm

  11. Ik vind de schuur vooral erg mooi. Voorde rest lijkt me ook dit weer een erg mooi dorp.

    serews

    januari 20, 2008 at 5:13 pm

  12. Sfeervolle foto’s,meer dan het bezoeken waard.Kom zeker nog terug om een blikje te werpen.Link geplaatst.

    Nmr

    januari 20, 2008 at 6:01 pm

  13. Wow, dat is inderdaad een heel mooi dorp!
    Bedankt voor het delen met ons Koen🙂

    tdn

    januari 20, 2008 at 6:52 pm

  14. Dat ziet er echt een mooi dorpje uit, ik had er nog nooit van gehoord….

    Serge

    januari 20, 2008 at 10:45 pm

  15. Lissewege… ben er afgelopen zomer nog maar eens naar toe getrokken, want dit mooie dorp verveelt nooit. Net zoals jouw knappe reportages.
    PS: merciekes voor je reactie, een compliment dat van jou komt is me héél wat waard!

    gerdaYD

    januari 21, 2008 at 7:24 am

  16. Brugse ommeland, de Kust, de Westhoek… zelfs als rasechte Antwerpenaar, ben ik verslaafd aan al het authentieke moois van West-Vlaanderen.
    Je hebt het karakter van Lissewege prachtig weergegeven Koen, net als bij de andere “15”. En bedankt Nyklyn voor de B&B-tip… als hier veel bloggers passeren, gaan die mensen van TerVate straks nog een opmerkelijke stijging in hun jaaromzet mogen noteren🙂

    s.goovy

    januari 21, 2008 at 4:36 pm

  17. Wat een prachtige serie van dit dorp heb je gemaakt. Vooral de 3e en de laatste 2 foto’s vind ik heel erg mooi.
    Ga snel verder kijken naar de serie van Elsene.

    Houdoe

    Jacky

    januari 23, 2008 at 7:52 am

  18. Ik ben beschaamd.
    Dit is voor mij zo dicht bij huis, en ik ken het eigenlijk niet.
    Ja, toen ik een jaar of 20 was had ik daar een vriendin wonen. We ontmoetten elkaar meestal in Brugge en dan zette ik haar thuis af op de weg naar Oostende.
    Een echte schande, ik moet er dringend eens op bezoek.
    In het dorp, bedoel ik, die vriendin is intussen al een paar keer getrouwd🙂

    pieterbie

    januari 24, 2008 at 9:08 am

  19. […] Een boek dat je kan winnen indien je een stem uitbrengt op deze site   Momenteel strijden Lissewege, De Haan en stuivekenskerke voor de titel mooiste dorp van West-Vlaanderen. Er zijn ook […]


Geef een reactie

