Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

commerciële foto’s en niet-commerciële foto’s…

with 21 comments

35p.jpg

15p.jpg

31l.jpg

41l.jpg

Naar aanleiding van de talrijke reacties op de zwarte stadskat uit Ieper toon ik hier even enkele oudere beelden van katten. Als freelance fotograaf haal ik een gedeelte van mijn inkomsten uit de publicatierechten van mijn foto’s. Het is dan uiteraard een zaak om zo veel mogelijk verkoopbare beelden in het archief te hebben. Het is echter niet altijd even duidelijk voor een fotograaf om een beeld te evalueren op basis van die commerciële factor want wat bepaalt de graad van die verkoopsfactor??  Hier zie je een drietal beelden die het de afgelopen jaren héél goed gedaan hebben en die nog steeds op mijn website staan. Het zijn foto’s van katten met een zogenaamde hoge aaibaarheidsfactor. Ook de kleuren spelen een belangrijke rol in het succesverhaal van dergelijke beelden vermits ze hoofzakelijk bedoeld zijn voor wenskaarten, kalenders en dergelijke. Het onderste beeld heeft heel wat minder succes en vind ik nochtans ook goed. Commerciële foto’s nemen is niet altijd gemakkelijk en het vergt soms veel tijd en geduld. De drie bovenstaande foto’s zijn beelden die ik al voor ogen had voor ik de foto getrokken had en waarin veel energie werd gestoken. De onderste foto is een toevallig ontmoeting in speciale lichtomstandigheden ( spijtig genoeg is dit een scanversie van matige kwaliteit!! De oorspronkelijke dia is stukken beter) Ook de zwarte kat van gisteren is het resultaat van een toevallig ontmoeting en is niet echt een commercieel beeld, maar misschien daarom per definitie eigenlijk wel origineler.

Bovenstaand beelden zijn al iets ouder en komen rechtstreeks uit mijn commerciële reeks, dus sorry voor het watermerk. ( anders moest ik ze opnieuw comprimeren) Het zijn overigens allemaal ingescande dia’s behalve de tweede.

Written by Koen

januari 11, 2008 bij 7:02 am

Geplaatst in Dieren

21 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Heel boeiend om eens van een professional te leren wat een foto commercieel maakt en wat net niet. Niet dat ikzelf enige ambitie heb om geld te verdienen met foto’s, daarvoor ben ik nog veel te groen achter de oortjes.
    Mijn favo is de eerste gevolgd door de tweede. De laatste is anders (minder geposeerd) maar ook wel knap. Vreemd genoeg kan de derde me gevoelsmatig het minst bekoren, al blijft het van een uitzonderlijk hoog niveau.

    Xray

    januari 11, 2008 at 7:59 am

  2. Kan me voorstellen dat deze in trek zijn! Kittens en puppies doen het altijd goed op kaarten, kalenders e.d. Vind de tweede geweldig, die nieuwsgierige blik in haar oogjes en die laatste is heel mooi van lichtval en leuk zoals die twee totaal verschillende poezen op je toe komen lopen! Moeilijk hoor, dierenfoto’s want dat spul zit nooit stil. Ik moet alle trucen uit de kast halen om mijn hondjes op de foto te zetten en dan nog hangen ze met hun neus aan de lens 😉

    Monique

    januari 11, 2008 at 8:05 am

  3. Het zijn stuk voor stuk beauties en je hebt helemaal gelijk, dat je er commercieel mee omgaat, als je de kans krijgt.

    Margrietgeniet

    januari 11, 2008 at 8:21 am

  4. super he katten ik stel voor dat alle fotobloggers de eerstkomende dagen een reeks katten op zijn blog zet, volgens mij heeft iedereen er zo wel een paar, ik ga alvast even in mijn archief duiken, ben benieuwd.
    en geef mij maar die laatste, precies twee maffiakatten, wat een dreigende blik en stap houden ze er op na, magnifiek

    nyklyn

    januari 11, 2008 at 8:31 am

  5. Het is inderdaad eigenaardig hoe het “grote publiek” reageert op foto’s. Ik ervaar dat ook regelmatig. De laatste foto vind ook ik eigenlijk de knapste uit de reeks… de andere zijn lekker snoezig en ideaal voor kaartjes en kalenders!
    Leuk dat je ons dat hier ook toont!

    MJ

    januari 11, 2008 at 9:04 am

  6. Pràchtige foto’s, vooral de laatste vind ik knap, met dat mooie clair-obscur!
    Commercieel of niet, ze mogen getoond worden. Natuurlijk wel een beetje jammer van het watermerk, maar hé, daar kijken we wel doorheen…

    gerdaYD

    januari 11, 2008 at 9:07 am

  7. Die laatste! Het eigenwijze van die beesten mooi neergezet en daardoor grappig 🙂

    Karina

    januari 11, 2008 at 10:00 am

  8. Leuk stuk erbij geschreven Koen, erg leuk om te lezen. Jij verkoopt dus je foto’s via een website? Of je eigen website?

    Mooie foto’s hoor, snap wel waarom ze het goed doen!

    Robbie Veldwijk

    januari 11, 2008 at 1:03 pm

  9. He Koen, ik ben geen kattenmens maar je foto’s zijn vertederend 🙂 Heel erg jammer van de ‘vervuiling’ in de beelden, maar ik snap je wel. Ik verdien geen cent met foto’s maar het is mij ook al overkomen om ineens op foto’s te botsen die ik heb genomen, geclaimd door een ander en dat is geen prettig gevoel. Laat staan als je er inkomsten door misloopt.

    Ann

    januari 11, 2008 at 1:14 pm

  10. Nu ben ik niet ercht van de katten, Maar deze foto’s zijn wel erg mooi gelukt en ik snpa ook waarom ze zo goed lopen. Ook je uitleg is erg duidelijk, bedankt voor de informatie.

    serews

    januari 11, 2008 at 4:17 pm

  11. Dat lijkt me niet makkelijk om dag in dag uit bezig te zijn met het zoeken naar geschikte commerciele foto’s, temeer daar ze niet vanuit een opdracht ontstaan. Je hebt neem ik aan voor je van huis gaat een soort lijstje van zaken waar je speciaal op gaat letten?

    Harry de Rooij

    januari 11, 2008 at 7:24 pm

  12. @ Harry, ik vertrek echt doelgericht van huis voor één bepaald onderwerp (dus geen lijstjes),
    maar als ik tussendoor tijdens een doelgerichte reportage een mooie kans krijg om een ander onderwerp te fotograferen, dan laat ik die uiteraard niet liggen. Uiteindelijk ben ik er wel niet elke dag mee bezig omdat mijn hoofdactiviteit eigenlijk voornamelijk architectuur- en interieurfotografie is( sporadisch ook andere foto-opdrachten zoals toerisme). Puur van stockfotografie (dus verkoop van foto’s) kan je als fotograaf nooit van leven (ik althans niet). Met supercommerciële plaatjes zoals ik nu toon met die katjes is het trouwens zeer moeilijk om klanten te vinden wegens de gigantische concurentie op…internet 🙂 😦

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 11, 2008 at 8:13 pm

  13. J

    tati

    januari 11, 2008 at 9:07 pm

  14. oeps foutje hierboven 😉 🙂

    Hier dus jouw katjes. Eigenlijk vind ik de onderste de meest originele, maar inderdaad de andere zullen meer commercieel zijn. En als je er iets aan verdiend, waarom niet ? Het blijven tenslotte mooie beelden !!

    tati

    januari 11, 2008 at 9:09 pm

  15. Knap die poesjes.

    pieterbie

    januari 11, 2008 at 11:27 pm

  16. Foto 1, 2 en 3 noem ik lief en schattig, dus verkoopbaar. Maar de laatste vind ik het mooist omwille van het licht en de schaduwen. Da’s de schilder in mij hé.
    De tekst met uitleg erbij is heel leerrijk.

    Wat de aronskelk aan de Leie betreft heb je midden in de roos geschoten. Daaraan zie ik dat je de omgeving daar inderdaad goed kent. En dat je de details van het landschap in je opneemt. Aan de foto’s op mijn blog heb je al wel gemerkt dat ik er ook goed thuis ben. Fijn dat je de lokatie nog niet verklapt hebt. Er is nog iemand die het zou moeten weten, maar wie dat zeg ik nog niet.

    Martine

    januari 12, 2008 at 12:30 am

  17. Hey Koen, ik ben nog een foto van je tegen gekomen
    http://www.drieduizend.be/index.php?date=2007-11-24
    Ben aan het overwegen om ook foto’s op te sturen maar vraag me af of de investering in tijd het wel waard is.Ik veronderstel dat ze veel inzendingen krijgen. Wat is jouw ervaring hiermee?

    Martine

    januari 12, 2008 at 2:21 am

  18. @ Martine: stuur die foto’s maar op naar drieduizend! Uiteindelijk kost het amper tijd. Ik heb nog maar één keer iets opgestuurd en een paar dagen later stond ie al op de site. Alles hangt af van de smaak van drieduizend natuurlijk, maar die ken je als je de foto’s overloopt. Die site wordt veel bezocht want als ik mij goed herinner had ik die dag zeker 100 extra bezoekers op mijn website ( deze blog had ik nog niet) die van druiduizend kwamen en niet iedereen klikt op de naam van de fotograaf!
    Wat de leie betreft: ongeveer op die plaats is er een fietspad die van de Leie naar het kasteel van Ooidonk loopt (dwars door de velden en langs een oude arm van de Leie). Ook subliem!

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 12, 2008 at 9:32 am

  19. dag koen,
    ik ben nog even door je log aan het bladeren, en geniet van je foto’s,
    maar je naam der in koeienletterserdoorheen doet erge afbreuk aan deze achige prenten..

    dat wild ik graag even zeggen
    mooi werk man..

    groetjes
    klaproos

    klaproos

    januari 14, 2008 at 9:38 pm

  20. @ Klaproos: je hebt gelijk hoor, maar op mijn website staan ze allemaal met zo’n watermerk en ik heb die gemakkelijkshalve daar uit gehaald. Hier op mijn blog zet ik de beelden zonder watermerk en overigens hebben de nieuwe beelden op mijn website een veel discreter watermerk. Want inderdaad…’t is nogal storend en daar was ik mij aanvankelijk bij het opstarten van die website niet van bewust. Watermerken zijn uiteraard om diefstal via ’t net te voorkomen.
    Bedankt voor ’t compliment!

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 14, 2008 at 10:02 pm

  21. Ja, de beide bovenste zijn snoezig, zonder aan de kwaliteit van de andere te tornen, ongewoon mooi.

    roy

    januari 18, 2008 at 1:47 pm


Geef een reactie

