Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Brussel (2)

with 14 comments

Nieuw! facebookpagina Fotogeniek Vlaanderen: Klik op ‘dit is leuk’ en blijf op de hoogte van fotogenieke plaatsen en evenementen!

brussel-schaarbeek.jpg

brussel-97-zw.jpg

Nog een foto die ik genomen heb van op het dak van het kantoorgebouw op de R 20. Dit keer noordwaards. Je ziet hier de Sainte-Marie kerk van Schaarbeek met iets verder rechts het station van Schaarbeek. Eigenlijk wou ik alleen een zwart-wit versie tonen met de kerk in kleur, maar uiteindelijk verloochen ik dan een beetje het uitgangspunt van mijn weblog: een realistische fotogenieke kijk geven op bekende en onbekende plaatsen in Belgie. Dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat ik de kleuren verwijder. Deze foto werd ook op hetzelfde moment getrokken als de twee vorige skyline foto’s en toont nogmaals een totaal ander beeld van Brussel. Voor alle duidelijkheid: deze foto heeft geen postkaartallures, maar ik vind het beeld leuk omwille van het chaotisch uitzicht

Bijgevoegd toch ook de bewerkte versie van dit beeld

Written by Koen

januari 6, 2008 bij 11:24 am

Geplaatst in Steden

14 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Prachtig, hoor, dit shot heb ik al altijd eens willen maken.
    Heel goede locatie waar jij daar stond!

    pieterbie

    januari 6, 2008 at 1:41 pm

  2. Mooi zicht op Brussel, voor mij zowaar totaal onbekend terrein.
    Leuke combinatie tussen monumenten, woonwijken en industrie.

    Xray

    januari 6, 2008 at 5:56 pm

  3. Ben wel eens in Brussel geweest ,mooie stad, van deze hoogte heb ik hem nooit gezien.
    Is altijd een beetje rommelig zo’n stad, maar toch heeft het wel wat.
    Ook foto’s in de kerk gemaakt ?
    Lijkt me heel mooi.
    groeten.

    Tiny

    januari 6, 2008 at 6:14 pm

  4. Een prachtige foto van de Sinte Maria kerk in Schaarbeek.
    En ik ben blij dat je de bewerkte foto er toch hebt bijgezet want ik vind hem heel erg mooi geworden.
    En het rommelige of chaotische op de grote foto is indrukwekkend.

    Houdoe

    teotorriatte

    januari 6, 2008 at 9:40 pm

  5. Heel mooie beelden,je moet het geluk maar hebben met zo’n toestemming.
    Bedankt voor de positieve erkenning,tof om dat van een prof te horen.

    Jimmy

    januari 6, 2008 at 10:52 pm

  6. Mooie view echt! De kleuren zijn goed dacht ik zo.

    Robbie Veldwijk

    januari 6, 2008 at 11:21 pm

  7. Ik zie ‘m liever in kleur dan de bewerkte versie. Vind ’t contrast weer heel mooi in deze foto … de oude kerk omringd door de rode daken in combinatie met de wolkenfabriek in de achtergrond.

    Monique

    januari 7, 2008 at 8:30 am

  8. Natuurlijk de Sainte-Marie kerk (al jaren lang gesloten omwille van verval), inderdaad dat moet je noordwaards gezien hebben vanop je toren. Al heb ik die kerk jarenlang gezien (Sint-Lukas is daar in de buurt), van dit standpunt heb ik ze nog nooit gezien, heel mooi! ook de rode daken zijn wat verrassend, ik heb zo’n grijs beeld van die wijk!

    TOF !

    MJ

    januari 7, 2008 at 8:45 am

  9. ik vind beide exemplaren mooi en och…wat heet chaotisch ? ik noem dat gezellig

    Margrietgeniet

    januari 7, 2008 at 2:09 pm

  10. Die schoorsteen bij schaarbeek heb ik al zó vaak gezien tijdens treinrezen. Ik moet daar nog eens heen😉 …

    timfreh

    januari 7, 2008 at 2:38 pm

  11. boeiende foto’s koen,

    wat ik me vooral afvraag: was het moeilijk om zo’n toelating te krijgen en wie beoordeelt “als de weersomstandigheden het toelaten”?

    Ik zit immers in een hoog gebouw maar heb geen idee tot wie ik mij moet wenden!

    dieterdelathauwer

    januari 7, 2008 at 4:47 pm

  12. Geweldige foto, ik denk dat vooral de (rode) daken er goed uit komen.

    serews

    januari 7, 2008 at 5:11 pm

  13. @ Dieter,
    De toelating krijgen was niet zo moeilijk. Na een telefonisch gesprek moest ik een mail sturen naar een bevoegd persoon met mijn gegevens (website, BTWnr,de reden van de reportage) en een tijdje later kreeg ik een positieve reactie. Feitelijk waren de foto’s deels in opdracht (ik wou een goede foto van de R20 met het contrast tussen de moderne kantoorgebouwen en het oude stadsgedeelte) en deels voor mezelf (stockfotografie)
    Ik vond het uitermate belangrijk dat ik zelf kon bepalen wanneer de weersomstandigheden gunstig waren omdat de graad van helderheid zo belangrijk is bij skylinefoto’s. Het werd dus geregeld dat ik de dag zelf kon bellen of ik langs mocht komen. De foto van de R20 (met Koekelberg in de achtergrond) is bijgevolg haarscherp (kan je moeilijk zien op 600pix natuurlijk)
    Als ik je een gouden tip kan geven: de toren van Koekelberg is voor publiek toegankelijk en van daaruit kan je ook sublieme foto’s maken! Vooral, je kan helemaal rond de toren met ontzettend veel mogelijkheden. Een aanrader, maar je wist het misschien al.
    Je zegt dat je zelf in een hoog gebouw zit. Dan zul je wel de verantwoordelijke kennen? Voor paticuliere appartementsblokken via de beheerder en voor kantoorgebouwen via receptie en vervolgens de verantwoordelijke veiligheid/techniek of ander bevoegden. Succes!

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 7, 2008 at 7:09 pm

  14. @koen,
    *positief verrast het uitgebreide antwoord* :o))
    hartelijk dank voor je duidelijke antwoord koen!!
    [ik dacht in eerste instantie dat de weersomstandigheden een veiligheidsfactor was opgelegd door de gebouwbeheerder ivm overdreven wind of zo]

    dieterdelathauwer

    januari 7, 2008 at 8:28 pm


Geef een reactie

