Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Brussel

with 14 comments

brussel-70.jpg

brussel-vernieuwd-harry.jpg

Twee foto’s van Brussel op hetzelfde tijdstip en vanop dezelfde plaats genomen. Ik had reeds lang ervoor de schriftelijk toestemming gekregen om bij gunstige weersomstandigheden boven op het dak van het (ik zeg niet welk…)gebouw foto’s te nemen van Brussel. Na veel geduld was het zover: het had daags ervoor flink geregend en er stond een stevig briesje. Helder weer dus! Op de eerste foto zie je rechts de moderne kantoren rond het noordstation en links de R 20 tot aan de basiliek van Koekelberg. De tweede foto toont uiteraard het stadhuis van Brussel. Die foto lijkt op een totaal ander moment genomen door het tegenlicht van een laagstaand winterzonnetje. De eerste foto is een haarscherpe detailfoto terwijl de tweede foto een wat nevelig sfeerbeeld geeft van onze hoodstad.

EDIT:19:50 Na opmerking van Harry heb ik het contrast van de tweede foto iets verhoogd

Written by Koen

januari 5, 2008 bij 11:41 am

Geplaatst in Steden

14 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik vind ze beiden fenomenaal en ik vroeg be bij het zien van de 1e foto al meteen af vanwaar je die toch wel gemaakt kon hebben. Maakt niet uit, het was zeer de moeite waard. Zelf ben ik ca. 1x per week in een voorstadje van Brussel (St.Stevens-Woluwe in het kantorenpark) en ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd weer blij ben dat ik Brussel zelf niet in hoef. Leuk dus wel om dan via jou toch van deze mooie beelden te mogen genieten

    Margrietgeniet

    januari 5, 2008 at 12:19 pm

  2. Koen, wat een mooie les in de werking van tegenlicht. In beide foto’s weet je op de cruciale plaatsen sterke lijnen of objecten te plaatsen. Ik leer weer veel bij qua beeldopbouw. Vooral in die tweede, hoe je de toren van het stadhuis laat aftekenen tegen de mistige achtergrond. De twee andere torens maken de foto af.
    Het is wel een beetje jammer (maar begrijpelijk) dat ik je EXIF-gegevens niet kan lezen, vooral voor de 2de opname boeien die me wel.
    Die anakdote Koen. Ik heb wel eens ferm gelachen. Ik voel me vereerd door de smaak van je mama :-).
    Groeten,
    Xray.

    Xray

    januari 5, 2008 at 1:49 pm

  3. toen ik nog in BXL studeerde kropen we altijd in al dan niet leegstaande appartementsgebouwen naar boven om dan vanop het dak de skyline te observeren, adrenaline man, en de dingen die je dan tegenkwam in die gebouwen, drugs, krakers, zwervers, oude meubelen, matrassen, dieren,…
    wederom inspireren je foto’s me tot nieuwe series, merci koen

    nyklyn

    januari 5, 2008 at 2:06 pm

  4. Vind de lichtval precies bij de foto’s passen … de strakke lijnen van de nieuwbouw in het heldere licht en de oude torens van de stad omgeven door de mist!
    Bedankt voor de link naar mijn log en een fijn weekend nog!

    Monique

    januari 5, 2008 at 4:25 pm

  5. Die eerste vind ik wel mooi geworden. Je moet denk ik gaan proberen om er ’s nachts (’s avonds, wanneer het donker is) gaan zitten. Dan kan je mooie nacht foto’s maken waar je auto’s over de wegen ziet gaan.

    Robbie Veldwijk

    januari 5, 2008 at 6:03 pm

  6. Wat mij opvalt is dat het contrast sterk terugvalt bij de tegenkichtopname. Je zou geneigd zijn om dat in PhSh wat te verhogen.

    Harry de Rooij

    januari 5, 2008 at 6:45 pm

  7. @ Harry, ik heb de foto een beetje aangepast want je had ergens wel een punt. Er zit echter weinig marche in het beeld juist door de tegenlichtsituatie. Als je het contrast nog verder verhoogd verdwijnen de gebouwen in de horizon. Ik kan natuurlijk aan zonebewerking beginnen en de foto in verschillende delen bewerken, maar dat gaat me al te ver. Bedoeling is vooral om aan te tonen wat standpunt en lichtinval kan doen met een beeld. Dus vooral het verschil tussen de twee opnames is spectaculair. Beide foto’s zijn op hetzelfde moment genomen
    Bedankt voor de opmerking, Harry.

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 5, 2008 at 8:01 pm

  8. Verrassend hoe 2 fotos toch een heel verschillend beeld van een stad kunnen geven.
    Bij foto 1 heb ik meer het idee van: Brussel,een “wereldstad” met hoogbouw en kantoorgebouwen, niet zo leuk om een dagje naar toe te gaan.
    En bij foto 2: Brussel een pittoreske stad met mooie oude gebouwen; echt de moeite waard om eens een dagje naar toe te gaan.
    Aan jou Koen; welke beeld van Brussel is juist? En eh…wanneer geef je ons een foto-excursie door één van die mooie steden die je ons steeds laat zien op de foto’s. Ik ben de 1e die me dan op geeft.

    Groet,
    Truus W

    Truus W

    januari 5, 2008 at 8:12 pm

  9. twee prachtige foto’s, ik kan zeer goed situeren waar je ongeveer moet gestaan hebben… ik kijk echt uit naar een vervolg hierop!

    MJ

    januari 5, 2008 at 9:32 pm

  10. @ Truus: ik heb werkelijk een haat-liefde verhouding met Brussel zoals vele Belgen overigens.
    Vroeger moest ik zelfs niet van Brussel weten, maar dat was uit onwetendheid. Sinds ik regelmatig Brussel intrek om fotoreportages te maken heb ik tal van fotogenieke plaatsen ontdekt en dat zal maar een uiterst klein percentage zijn van wat er echt te zien is. Ik ken namelijk onze hoofdstad helemaal niet goed. Brussel heeft de bekende kenmerken van een wereldstad met z’n grauwe kanten en wijken waar je ’s nachts toch op uw hoede moet zijn en anderzijds vele oergezellige terrasjes, prachtige architectuur, musea, winkelstraten en noem maar op.
    Meer kan ik niet zeggen want nogmaals: ik ken Brussel niet en hoop daar de volgende jaren verandering in te brengen. Ik ding is alleszins een feit, het is een plaats bij uitstek waar je je als fotograaf NOOIT verveelt!
    En een foto-excursie? Wie weet… ooit als ik de Belgische steden nog beter ken want ik heb nog veel te ontdekken.

    @MJ, ik dacht wel dat jij natuurlijk wist van waar die foto’s getrokken zijn :-). Een reeks wordt het evenwel niet, maar misschien toon ik nog enkele foto’s in de andere richting

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 5, 2008 at 9:34 pm

  11. Elk van beide foto’s heeft natuurlijk z’n eigen karakter. In de tweede spreekt vooral de wazige achtergrond me aan, maar ik hou niet zo van de drukke voorgrond.
    In de tweede val ik voor het contrast in bebouwing tussen de rechter en de linkerkant van het beeld. Met de basiliek die de kerk in het midden houdt!

    Martine

    januari 6, 2008 at 1:03 am

  12. Koen het zijn prachtige foto’s geworden van deze stad. Vooral de 2e vind ik erg mooi met de toren die overal zo ferm boven uitsteekt. Zelf ben ik een keer in Brussel geweest en ben daar de hele nacht op stap geweest met collega’s van mijn vorige werk. Wat een gezelligheid in die kroegjes met live-muziek. En verder kwam ik in Brussel nooit verder dan de luchthaven Zaventem.
    Ik ben vereerd met je link en als je het niet erg vind link ik je bij mij op mijn weblog ook.
    Maak er nog een fijne zondag van.

    Houdoe

    teotorriatte

    januari 6, 2008 at 5:47 am

  13. Ik zie zo ongeveer waar je staat 🙂
    Ik ken deze hoek van Brussel wel redelijk goed, van uit het gebouw waar ik werk heb ik een mooi zicht op de omgeving van je tweede foto.
    Die eerste vind ik heel sterk, er zit enorm veel diepte in en je had een prachtige wolkenhemel.

    pieterbie

    januari 6, 2008 at 1:39 pm

  14. Dit gebouw is van een progressieve verzekeringsmaatschappij, super !

    stefke

    maart 5, 2013 at 2:20 pm


Geef een reactie

