Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

De Haan

with 25 comments

Nieuw! facebookpagina Fotogeniek Vlaanderen: Klik op ‘dit is leuk’ en blijf op de hoogte van fotogenieke plaatsen en evenementen!

de-haan-18.jpg

de-haan-13.jpg

de-haan50.jpg

In de reeks ‘ de 15 mooiste dorpen van Vlaanderen’  dit keer het prachtige De Haan

Een absolute aanrader voor alle liefhebbers van de Belle Epoque!! We mogen ons gelukkig prijzen dat er in dit dorp nog veel gebouwen  het massatoerisme en het daarmee gepaarde hoogbouwcultuur hebben doorstaan. Je kan hier echte pareltjes van woningen bewonderen en het loont echt de moeite om eens door het dorp te kuieren op zoek naar leuke geveldetails. Een tip voor treinreizigers: neem eens de kusttram van Oostende naar De Haan. Vanaf het uiterst pittoreske stationnetje kan je dan rustig naar de dijk wandelen en uw ogen de kost geven.

Update 28 maart 08:

de-haan-03.jpg

de-haan-10.jpg

de-haan-42.jpg

Meer foto’s van De Haan vind je hier

Written by Koen

januari 3, 2008 bij 10:15 am

Geplaatst in Dorpen

25 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. een reportage op de kusttram dat lijkt me nog ns iets super wat ik nog nergens gezien heb

    nyklyn

    januari 3, 2008 at 11:23 am

  2. je hebt het prachige De Haan hier heel mooi in beeld gebracht, ik vind het ook een van de mooiste badsteden qua architectuur!

    MJ

    januari 3, 2008 at 12:29 pm

  3. Zeker mooi dropje zeg, mooi al die huisjes met al die verschillende kleuren en stijlen!

    Robbie Veldwijk

    januari 3, 2008 at 12:46 pm

  4. een schitterend beeld van een prachtig stadje. wat een mooie gebouwen en die fleurige tram past prima in dat stadsbeeld (vind ik)

    Margrietgeniet

    januari 3, 2008 at 12:51 pm

  5. De Haan ligt hier vlakbij (buurgemeente van Bredene) en is inderdaad qua architectuur een der mooiste badsteden. Je foto’s tonen weer de aandacht voor compositie, licht en sterke punten. In augustus is er jaarlijks “Trammelant” waarbij De Haan helemaal ondergedompeld wordt in de Belle Epoqua stijl (klederdracht, oldtimers, toneel enz…) Echt een aanrader voor fotoliefhebbers.

    Xray

    januari 3, 2008 at 2:10 pm

  6. @ Xray, Bedankt voor deze supertip!! Daarvoor doen we ‘t, hé? Elkaar wat bruikbare tips geven.
    De Haan is inderdaad prachtig en ’t is bijna doodzonde om hier maar 3 foto’s te tonen. Het stationnetje, gemeentehuis, de vele ‘belle epoque’ hotels…had ik ook kunnen tonen, maar dan is de 50mb (gratis limiet bij wordpress) vlug bereikt.

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 3, 2008 at 2:22 pm

  7. Prachtig. Ik ben tijdens de laatste Beaufort ook van Knokke naar De Haan gegaan met de kusttram.
    Inderdaad een prachtig stadje.

    Harry de Rooij

    januari 3, 2008 at 3:29 pm

  8. Drie foto’s is inderdaad veel te weinig voor dit fotogenieke stadje! Prachtig, daar kun je heel wat uurtjes foto’s maken. De kleuren en diepte (in de eerste twee foto’s) is weer heel mooi. Knap dat je zo’n veelheid aan informatie zo in de compo kunt verwerken, bij mij wordt dat al snel een puinhoop😉 Ik loop trouwens altijd met het hoofd in mijn nek door straten, want daar boven is zoveel moois te zien!

    Monique

    januari 3, 2008 at 3:48 pm

  9. Die twee van 27 dec… dat is wat ik noem “leven als God in Frankrijk”.

    In De Haan ben ik ooit wel eens geweest, zonde eigenlijk dat ik er niet meer terug naar toe gegaan ben want het is inderdaad de moeite waard. Goeie tip voor een volgende uitstap.

    Martine

    januari 3, 2008 at 4:56 pm

  10. @ NYKLYN: waar wacht je op!! Het traject van de kusttram is met 67 km naar ’t schijnt de langste van de wereld! Straatfotografen,zoals ik hier bij ’t bloggen al een paar heb leren kennen, zouden zich hier echt kunnen uitleven! Wordt vervolgd?

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 3, 2008 at 5:26 pm

  11. Bijzonder mooi op de foto gezet Koen en het schijnt er werkelijk bijzonder mooi te zijn.
    Bedankt voor je bezoek op http://www.fotos-online.eu

    islandpassions

    januari 3, 2008 at 7:15 pm

  12. Bedankt voor je bezoek én je compliment. Jouw reeks van de witte Kalmthoutse Heide is ook een pareltje. Ben benieuwd naar meer!

    nana

    januari 3, 2008 at 8:01 pm

  13. Hmmm ik weet het niet hoor. ”Badsteden” als Zeebrugge en Duinkerke liggen me meer😛 !

    Maar waarom een bezoek aan de Haan, als dorpjes als ”Houthave”, ”Zuienkerke”,”Meetkerke” en ”Lissewege” op handbereik liggen?

    Qua tips daar: Alle dorpjes IN de driehoeken van Oostende-Brugge-Blankenberge en Brugge-Knokke-Blankenberge zijn een aanrader. Zolang het maar niet de badsteden zijn (in het kader van fotogeniek Vlaanderen/Belgie)…

    timfreh

    januari 3, 2008 at 9:04 pm

  14. @ Timfreh: De foto’s van De Haan behoren tot een reeks die ik gemaakt heb over de ’15 mooiste dorpen in Vlaanderen’ Ik vond dat een mooi thema om rond te werken. Ik heb elk dorp één, sommigen twee keer bezocht. Het is niet mijn persoonlijke top 15, maar die van ‘Vlaanderen- Vakantieland’ in samenwerking met Lannoo en de vrt (door publieksstemming) In mei wordt daaruit het mooiste dorp verkozen. meer info: http://www.vlaanderen-vakantieland.be/hetmooistedorp

    Fotogeniek Belgie zie ik breed hoor… 10 jarenproject🙂 Er zijn vele dorpjes, stadjes, natuurgebieden,enz fotogeniek, maar gun me de tijd hé. Ik kan ook niet alles in één keer tonen op mijn blog🙂 en heb nog héééééél veel te fotograferen in Belgie en da’s maar goed ook

    Nu is het een waarheid als een koe: de mooiste dorpen in vlaanderen vind je inderdaad op de plaatsen die je aangeeft en zelfs ruimer in heel West- Vlaanderen. Trouwens onder de 15 mooiste behoren ook Lissewege en Stuivekenskerke. Op u te plezieren toon ik ze binnenkort🙂

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 3, 2008 at 10:01 pm

  15. Grappig dat De Haan in de reacties hier een aantal keer als “stad” benoemd wordt🙂
    (ik woon namelijk in een voorstadje, tussen de metropolen Bredene en De Haan😉 )

    nietje

    januari 4, 2008 at 12:51 am

  16. Jaaaaa Koen, dit is voor mij een échte uitschieter wat fotogenieke plaatsen betreft! Heerlijke Belle Epoque architectuur die bijna ongerept bleef bestaan. Zo iets is bijna uniek te noemen, want de speculatie -zeker in het kustgebied- heeft lelijk huisgehouden!
    Blij dat jij er een reportage over maakt, dit is Geniéten met een gróte G!
    PS: merciekes voor je opmerking op mijn blog. Blij dat ik op het gebied een zusterziel (of liever broederziel) vond. Eerlijk gezegd vind ik in witzwart werken té makkelijk. Elke foto kan je eigenlijk redden door er de kleur uit te nemen. Mij lijkt het interessanter het iéts moeilijker te hebben.
    De uitdaging hé? *wink, big smile*

    gerdaYD

    januari 4, 2008 at 7:50 am

  17. heel mooi om te zien ja koen, want er wordt maar gebroken en afgebroken,
    bewaren wat we nog hebben zou ik zeggen..

    groetjes
    klaproos

    klaproos

    januari 4, 2008 at 10:52 am

  18. ik wacht op het geschikte moment
    en dat lijkt me de zomer
    want nu zit ik heel druk
    scenario- & fotodeadlines

    nyklyn

    januari 4, 2008 at 12:33 pm

  19. Als ik t.z.t. naar de expositie van Lisa ga, zal ik zeker ook eens aan de Belgische kust rondkijken. Deze beelden beloven veel moois!

    René

    januari 4, 2008 at 4:42 pm

  20. Ik bedoel het niet verkeerd koen, maar ik probeer je alleen erop te wijzen dat er daar nog ander moois is te zien😛 ! Waarschijnlijk ken je die plekken zelf ook al, dus mijn commentaar was wel een beetje overbodig.

    timfreh

    januari 4, 2008 at 4:55 pm

  21. Heldere en zomerse beelden! Ik had er geen flauw gedacht van dat aan onze kust nog andere dingen stonden dan hoge blokken.

    Karina

    januari 4, 2008 at 6:40 pm

  22. @ Karina, blij voor uw reactie want daarvoor is deze blog bedoeld: een verrassend beeld tonen van ons land! Van zowel bekende als onbekende plaatsen.

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    januari 4, 2008 at 10:14 pm

  23. Volledig akkoord met de aanbeveling, ik ken het goed, is op 15 min van mijn voordeur. Toffe foto’s!

    pieterbie

    januari 4, 2008 at 10:25 pm

  24. Ik ken onze kust ook grotendeels van de grijze betonblokken. Knappe beelden: bewolkt weer en toch mooie kleuren; het licht zit erg goed!

    Serge

    januari 8, 2008 at 8:39 pm

  25. […]   De Haan ( West-Vlaanderen) update 28 maart! […]


Geef een reactie

