Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Kalmthoutse Heide (2)

with 20 comments

kh-66.jpg

kh-40.jpg

Kerstmis is alweer voorbij. De bedoeling van deze blog is om regelmatig beelden te tonen van over het gehele land. Ik ben echter nog steeds bezig met het verwerken van mijn reeks op de Kalmthoutse heide. Daarom blijven we in de aanloop naar het nieuwe jaar nog even in dit prachtig rustig natuurgebied. Al was het voor een natuurreservaat uitzonderlijk druk op die bewuste 22 dec. Het was er een ‘komen en gaan’ in de bossen tussen de bewoonde wereld en de talrijke vennen op de heide. Die vennen zijn zo’n 70 cm diep en dat verklaart waarom er al zo veel volk ging schaatsen na amper enkele dagen vorst. Je riskeert hoogstens een nat pak.

De meeste foto’s heb ik uiteraard getrokken op de heide. Al die bevroren solitaire bomen in het wijdse landschap…je kon er niet aan weerstaan. In de bossen hing er echter een heel bijzondere sfeer door het bekende winterse strijklicht dankzij de laagstaande zon.

Written by Koen

december 26, 2007 bij 9:23 am

Geplaatst in landschappen, winter

20 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. waaw wat een kleurenaura in de foto’s, je voelt zo de energie van de kabouters en de elfen

    nyklyn

    december 26, 2007 at 10:36 am

  2. Heb je die eerste foto misschien ook zonder wandelaars? Ik vraag me af hoe dat uit zou zien…

    Sorry ook dat ik mijn mailtje zo snel afbrak😉 .

    timfreh

    december 26, 2007 at 12:11 pm

  3. Geweldig dat licht, vooral het schaduw/lichtspel in de tweede foto is erg mooi. Je verwacht ieder moment een eenhoorn of ander mythisch diertje te zien!

    Monique

    december 26, 2007 at 12:13 pm

  4. Mooi hoe je alweer dat licht weet te vangen. Ik bestudeer nu al een tijdje die eerste foto en ik vind de wandelaars een meerwaarde aan de foto. Het blauw jasje is misschien wat opzichtig maar doet toch geen afbreuk aan de foto. De tweede foto heeft een sterk lijnenspel.

    Xray

    december 26, 2007 at 9:08 pm

  5. @ Timfreh, ik heb van die eerste foto zeker 10 versies: zonder wandelaars, met wandelaars, met fietsers, met joggers, enz… zelfs met twee reeën die naar mij kijken. Nee, dat laatste is eigenlijk bij de tweede foto rechts in de lichtbundel en feitelijk alleen maar in mijn fantasie…

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    december 26, 2007 at 9:42 pm

  6. De wandelaars mogen er best zijn!
    Geeft de “natuur”-foto een menselijke touch.
    Prachtig kleuren- en lichtspel bij allebei de foto’s,
    nr 2 heeft idd. iets mytisch, prachtig bruine partij!

    Erik O,

    december 26, 2007 at 10:59 pm

  7. Mooie platen hoor die tweede vind ik heel erg sterk!

    Robbie Veldwijk

    december 27, 2007 at 12:02 am

  8. wat is de natuur toch mooi en als ’t licht voorhanden is en goed wordt gebruik maakt men prachtige sfeerbeelden! Knap werk! Een genot om naar te kijken!

    MJ

    december 27, 2007 at 9:25 am

  9. als je je archiefje gevuld hebt met zulke mooie winterse plaatjes
    denk ik niet dat er iemand zal mopperen er nog meer te bewonderen😉
    ik hou van deze lichtval!

    Seraka

    december 27, 2007 at 10:46 am

  10. Waanzinnig mooi, die lichtval, evenals op die hockyende schaatsers dat hele kleine stukje zon en die stralenkrans. Zelf heb ik een poosje terug ontdekt, dat de mooiste natuurfoto’s soms nog mooier worden door er een ‘menselijk’tintje aan te geven. Ik weet zeker, dat deze wandelaars de foto meer cachet geeft, doordat ze precies op de juiste plek liepen. Chapeau.
    Ik kom zeker vaker kijken en zou graag een linkje op mijn site plaatsen. Is dat goed ?

    Margrietgeniet

    december 27, 2007 at 6:00 pm

  11. Van mij mag je nog rustig een tijdje doorgaan met het laten zien van je foto’s van de Kalmthoutse Heide. Prachtig om te zien.
    Bij de foto met de wandelaars lijkt het net of ze een duwtje in de rug krijgen van de zon. Mooi om te zien.
    groet,

    Truus W

    december 27, 2007 at 6:59 pm

  12. Hmm, ik weet het nog niet zeker wat die wandelaars betreft🙂 .

    timfreh

    december 27, 2007 at 7:40 pm

  13. Wat een superlicht! Alsof je het zo gepland hebt.
    En de wandelaars horen er zeker in thuis.

    René

    december 27, 2007 at 9:30 pm

  14. @ Timfreh, 5-1 in het voordeel van de wandelaars!🙂

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    december 27, 2007 at 9:33 pm

  15. Jazeker verlang ik naar de zomer! En in genieters herken ik mezelf. Genieten is trouwens mijn specialiteit.

    Martine

    december 27, 2007 at 11:05 pm

  16. Amai, wat een licht zeg!

    Mooie foto’s, en bedankt voor de comment🙂

    Tom

    tdn

    december 28, 2007 at 12:51 am

  17. dag koen,
    ik geniet me wezenloos van dit soort foto’s
    dat licht dat valt als een sprookje door de bomen heen geweldig in een woord,
    da’s hier gewoon elfjes en kabouterkes taal:-)
    en niet alleen in dit log,ik ben wat terug gaan kijken het is op elk log even mooi,
    je hebt een goeie kijk op foto’s .. en het mooie wat ze vertellen.
    groetjes
    klaproos

    klaproos

    december 28, 2007 at 5:21 pm

  18. Hele mooie foto’s heb je op je log staan, mijn complimenten.
    De Kalmthoutse heide een bekend terrein, was er deze zomer weer, ben geboren in Roosendaal en kwam er vroeger heel vaak, schitterend !!
    Je hebt er mooie fotos gemaakt met een mooie lichtinval.
    Ook de foto van station Antwerpen is mooi, wel veel gemodeniseerd maar super mooi daar binnen.
    kom hier zeker terug kijken.
    Gezellig weekend en groetjes.

    Tiny

    december 29, 2007 at 9:29 am

  19. Prachtige beelden met dat strijklicht, ook het blauwe jasje van de wandelaar is een mooie kleurinvulling in de verder neutrale foto.
    Echte sfeerbeelden.

    roy

    december 29, 2007 at 6:26 pm

  20. Prachtige foto’s! Het licht in deze beelden is adembenemend!

    tussendelijnen

    september 1, 2012 at 4:42 pm


Geef een reactie

