Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

De grotten van Han

with 24 comments

Vulkanen, gletsjers en grotten. Drie natuurfenomenen die een enorme aantrekkingskracht op me uitoefenen. Naar de eerste twee kan ik nog lang zoeken in ons landje, maar grotten zijn er in België gelukkig met overvloed te vinden.

Grotten van Han

grotten-van-han-01

 

KDL_Grotten_Han_04

Acht grotten zijn toegankelijk voor toeristen en ik heb ze destijds in mijn diaperiode allemaal bezocht. Gemakkelijke fotografie was het toen niet. Met ellenlange sluitertijden,  kunstlichtfilmpjes… en begin maar eens het licht te meten in die donkere ruimtes wanneer je ook nog de groep moet volgen. Digitale fotografie is echt wel een zegen voor dit soort reportages. Een degelijk statief heb je nog steeds nodig en je bent nadien wel nog een heel tijdje zoet met de nabewerkingen op gebied van contrast en kleurcorrectie, maar mijn grottendia’s van destijds kan ik nu wel weggooien…

Normaal gezien mag je niet fotograferen in de grotten van Han, maar als beroepsfotograaf kreeg ik de toelating om individueel de grot te bezoeken. Weliswaar tussen twee begeleide groepen en dat heeft zijn beperkingen. Per onderwerp of locatie had ik hooguit een 5-tal minuten.

In ieder geval een mooi onderwerp voor fotogeniek België en het is dus best mogelijk dat ik eens tijd vrij maak om een reportage te maken van alle toeristische grotten in België. Voor een indrukwekkend lijstje van alle grotten in België: zie hier!

Written by Koen

februari 5, 2009 at 6:54 am

Geplaatst in Bezienswaardigheden

24 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. prachtig zijn die grotten van Han. Tof dat je er mocht fotograferen.
    In mijn jongere jaren ben ik nog speoloog geweest, zonder fototoestel evenwel, ‘k had mijn handen nodig voor andere dingen ;)

    MJ

    februari 5, 2009 at 8:15 am

  2. Je hebt toch Gilbert Bodart niet moeten betalen om te mogen fotograferen? ;-)
    Fijne opnames (en dat geldt ook voor je vorige logjes)

    s.goovy

    februari 5, 2009 at 8:22 am

  3. Geweldig zoals je deze ‘gordijnen’ hebt vastgelegd. Wat vreemd overigens dat je er als toerist geen foto’s mag maken. Ooit heb ik ook eens grotten bezocht in de Ardennen en daar mocht wel gefotografeerd worden maar ja zoals je zelf al beschrijft, toen was er nog geen digitale fotografie.

    @Ank: zonder statief en flits mag of kan je altijd foto’s nemen veronderstel ik

    Ank

    februari 5, 2009 at 10:52 am

  4. Het was in de grotten van Han dat mijn flitser kuren kreeg jaren geleden hahahaha.
    Hij bleef maar flitsen.Ik heb er dan ook geen foto s van. Heel mooi.

    els

    februari 5, 2009 at 12:20 pm

  5. Gelukzak ! Alleen in die grotten, dit moet een speciale sfeer gegeven hebben.
    Je had waarschijnelijk ogen tekort (camera ogen!)
    Knappe natuurkunst die je prachtig wist vast te leggen.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    februari 5, 2009 at 12:33 pm

  6. Een plaats die ik dus al van mijn wishlist kan schrappen, als er geen foto’s genomen mogen worden. Spijtig…

    Caroline

    februari 5, 2009 at 12:39 pm

  7. Veel over gehoord, die grotten van Han, maar nooit iets van gezien. De moeite waard zo te zien.

    Harry de Rooij

    februari 5, 2009 at 3:21 pm

  8. Daar ben ik ooit, heel lang geleden toen de dieren nog konden praten, op schoolreis geweest :-) De stalagtieten en -mieten zullen ondertussen al wel flink gegroeid zijn.
    Vulkanen(wel slapende) staan voor ons binnen enkele weken op het programma :-)

    moekemicheline

    februari 5, 2009 at 3:35 pm

  9. doet me denken aan mijn schoolreis als kind je foto’s zijn net de postkaarten dat ik toen kocht
    schitterend!

    callemie

    februari 5, 2009 at 5:36 pm

  10. De grotten geven een mooi klank en lichtspel weer, telkens om van te genieten.

    kris luckermans

    februari 5, 2009 at 5:53 pm

  11. Een weekje niet gekeken en weeral zoveel foto’s te zien. Prachtig.

    Mieke

    februari 5, 2009 at 5:59 pm

  12. Schitterende beelden van de grotten, nadat ik een mindere buurt in Luik had bezocht is het prettig om weer even jouw foto’s te bekijken, te zien dat ons land ook hele mooie plekjes heeft.

    liegeliving

    februari 5, 2009 at 6:03 pm

  13. Dit zijn weer platen om van te genieten en dat is wat ik doe .

    Gr. Frans

    Frans

    februari 5, 2009 at 8:23 pm

  14. Amai, ik had er geen idee van dat er zo veel waren.
    Knappe foto’s, moet inderdaad niet gemakkelijk zijn!

    pieterbie

    februari 5, 2009 at 8:34 pm

  15. De grotten waren een dankbaar doel voor de schoolleiding om een reisje te organiseren. Zo lang geleden, dat ik het me het nauwelijks kan herinneren maar met jouw beelden komt er toch langzaam weer iets terug….Schitterende foto’s Koen!

    René

    februari 5, 2009 at 10:07 pm

  16. In Comblain au Pont is er zelfs nog een grot die niet op het lijstje staat. Ze is trouwens niet toegangkelijk voor het publiek, maar ik weet wel waar ze zich bevindt.

    fotomart

    februari 6, 2009 at 12:57 am

  17. Unieke foto’s. maar mij krijg je voor geen geld in die grotten.

    zeezicht

    februari 6, 2009 at 11:36 pm

  18. in je lijstje staat ook de grot: Trou d’HAQUIN de topgrot van mijn speologie-tijd in de jaren zeventig

    MJ

    februari 7, 2009 at 9:59 am

  19. Knappe foto’s,
    en gelukkig dat je die twee andere natuurwonderen niet hier in belgenlandje kan fotograferen. Denk ik toch .

    roysfoto

    februari 7, 2009 at 1:58 pm

  20. Indrukwekkend lijstje van grotten?
    Ik ben al helemaal onderste boven van deze foto’s.

    Houdoe

    Jacky

    februari 8, 2009 at 12:00 pm

  21. Dat is altijd heel erg mooi om te zien hé, ik ben daar ook geweest toen ik klein was! Dat ze aan het einde met een kanon nog een knal geven wanneer we met het bootje eruit varen of is dat niet meer zo?

    Robbie Veldwijk

    februari 9, 2009 at 8:52 pm

  22. Met die 5 minuten die je steeds had, heb je dit toch prachtig gedaan!! Wat een eer dat je daar wel mocht fotograferen.

    Daisy

    februari 17, 2009 at 5:41 pm

  23. Toch wel schitterende foto’s van die grotten. Ikzelf heb er verleden jaar in de Dordogne (Fr) ook genomen (zonder statief) ,maar die zijn niet om aan te zien :-(
    Klasse werk !

    Dirk

    februari 20, 2009 at 9:50 pm

  24. Hier was ik op schoolreis, lang geleden…
    mooi nog eens een paar foto’s ervan te zien.

    knutsel rein

    februari 28, 2009 at 2:38 pm


Geef een reactie

