Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

De ronde van België in 50 dagen!

with 23 comments

Maak een landschapsreportage van 50 verschillende streken in België. Zo luidde in augustus één van de grootste opdrachten die ik ooit voorgeschoteld kreeg. Het budget voorzag  ongeveer 50 reportagedagen.

Een kolfje naar mijn hand natuurlijk, maar meteen zat ik opgezadeld met een luxeprobleem. Hoe combineer je als freelance een dergelijke opdracht met alle lopende zaken en vooral met de komende opdrachten van de vaste klanten? Een nieuwe klant kan je doorschuiven naar een collega, maar met een vaste klant doe je dit niet zo gauw. Je hebt  immers een zorgvuldig opgebouwde vertrouwensrelatie en dat wil je zo houden. Met een stevig stukje puzzelen en werkweken van zeven dagen op zeven  is het uiteindelijk wel goed gelukt. Eind november kon ik na maar liefst 15.000 auto-, fiets- en wandelkilometers het reportagegedeelte afsluiten. Momenteel kruipt er nog heel wat tijd in het bewerken en selecteren van al het nieuwe fotomateriaal en zullen er uiteindelijk een 1000-tal beelden doorgestuurd worden. Een gedeelte van die reportage krijg je hier zeker en vast te zien na de publicatie  in juni 2009 (uitgeverij Lannoo). Update 22/02: uiteindelijk toch al begonnen met een reeks waarbij de 50 landschappen zullen gebundeld worden in een selectie van een 30-tal streken.

Hier alvast een zomers beeld uit het natuurpark Mehaigne- Burdinale

foto-352-01-bis

Written by Koen

december 16, 2008 bij 8:25 am

Geplaatst in landschappen

23 Reacties

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. Wat een mooie foto, door de richting van de bomen in de achtergrond lijkt het alsof de tractor te maken heeft tegenwind! Jeetje wat een opdracht Koen, daar zou ik slapeloze nachten van hebben. Veel succes met het sorteren en bewerken, daar gaat veel meer tijd in zitten dan een foto maken ;)

    MoniqueSamui

    december 16, 2008 at 8:37 am

  2. zaaaaaalig beeld!
    de arcering door de bomen en de tegenovergestelde arcering door het pas gemaaide graan (of hoe heet zoiets? :) ) – prachtige compo!

    kweet dat je graag constructieve feedback krijgt maar die kan ik jammer genoeg niet geven want ik vind het een heel mooi beeld!

    stephanie

    december 16, 2008 at 9:28 am

  3. Wat mij direkt opvalt is het contrast horizontale lijnen (gemaaid veld, bomen) en de cirkels (balen stro). De bewolkte lucht maakt dat ook dat gedeelte van de foto interessant blijft en het rood van de tractor zorgt voor de finishing touch.
    Wat kan ik daar nog meer over zeggen dan dat het een mooi beeld is?

    fotomart

    december 16, 2008 at 9:53 am

  4. Je hebt die kilometers toch niet per tractor gedaan ;-)
    Zeer dynamische foto met vele laagjes.

    s.goovy

    december 16, 2008 at 10:53 am

  5. Elk onderdeel in deze compositie is interessant om naar de kijken.
    Mooi beeld.

    dmpictures

    december 16, 2008 at 12:02 pm

  6. Djeezes Koen, ben jij de laatste maanden dan nog wel thuis geweest?
    Deze foto smaakt naar meer :-)

    moekemicheline

    december 16, 2008 at 2:52 pm

  7. Amaai dit lijkt me een reuze opdracht en zeker een kolfje naar je hand… ik kijk uit naar het resultaat… alvast genietend van deze foto!

    MJ

    december 16, 2008 at 4:32 pm

  8. leek me wel een leuk project en je op het lijf geschreven. ik twijfel niet aan de afloop na het zien van dit beeld.

    tomleuntjensphotography

    december 16, 2008 at 5:01 pm

  9. We zitten vol ongeduld, op het puntje van onze stoel, te wachten op de “50″

    kris luckermans

    december 16, 2008 at 5:31 pm

  10. mooi lijnenspel !
    en kijk er naar uit naar die editie dan van Lannoo!!!!

    CALLEMIE

    december 16, 2008 at 5:37 pm

  11. Fjew, ik weet hiet niet, dergelijke opdrachten zouden niet aan mij besteed zijn.
    Klinkt stressy.

    pieterbie

    december 16, 2008 at 8:21 pm

  12. Serieuze reportage! Ik ben benieuwd naar de andere beelden, deze zorgt alvast voor een heerlijk begin!

    Rulan Kurek

    december 17, 2008 at 10:08 am

  13. Ik vind dit een prachtfoto. Mooi door ook dat losliggende hooi op de voorgrond. Maar ik vind wel dat ze jou een zware kluif hebben gegeven in een korte tijdspanne. Waarom zo’n opdracht niet in het voorjaar gesteld met november al einddatum. Dan pak je ook mooie zaken als appelbloesem, korenvelden en zinderende velden in een stralende zomerzon etc mee. Nu ja zo te zien heb jij het goed gered in een korte tijd en dat is knap. Je moet de titel van het boek maar eens doorgeven hier, anders vinden we het niet in de boekhandel ben ik bang.

    Een heel terechte opmerking, maar voor de uitgave waarvoor de foto’s gebruikt worden zijn de seizoenen iets minder relevant. Natuurlijk zijn er streken zoals de fruitstreek in Haspengouw waarbij je niet rond de lente heen kunt, maar dan heb ik uitzonderlijk uit mijn archief geput. De tijdspanne was inderdaad vrij kort (alhoewel… toch nog 4 maanden), maar dat heeft als voordeel dat je dan de tijd beter benut. Je bent m.a.w. als fotograaf een stuk productiever bezig wanneer je onder ( een gezonde)tijdsdruk werkt.

    Caro

    december 17, 2008 at 10:20 am

  14. Ik kijk er al weer naar uit. Naar deze periode van het jaar.
    Vind het nu zo grijs en koud.

    TruusW

    december 17, 2008 at 12:10 pm

  15. Laat die 50 maar komen. Ik zal er met plezier naar kijken. De eerste is al een prima opmaat.

    Harry de Rooij

    december 17, 2008 at 2:14 pm

  16. Wat een prachtfoto.Zelfs ik krijg een beetje heimwee naar die tijd van het jaar. Dat wil wat zeggen hoor, want ik ben geen zomer mens.

    els

    december 17, 2008 at 3:05 pm

  17. Prachtig zoals de structuur van het stro in de bomen terugkomt Koen!

    boomkruiper

    december 17, 2008 at 7:54 pm

  18. Zo’n 50 foto’s van allerlei verschillende landschappen, lijkt me wel een hele uitdaging! Dit is alvast een hele mooie foto! Ook de kleuren doen het erg goed!

    Daisy

    december 17, 2008 at 9:23 pm

  19. Als je van iedere streek één foto laat zien
    zoals dit kunststukje, dan zijn we heel tevreden.
    Laat die andere 49 maar komen, we zitten klaar!
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    december 19, 2008 at 12:01 pm

  20. Altijd een erg moeilijke klus, wat behoud ik en wat gaat weg …
    Toch wel een “huzaren” stuk om zo’n opdracht tijdig rond te krijgen…
    Dan krijgen we nog heel wat te zien… hoop ik ! Hoe heb je het logo (doorzichtig watermerk) gemaakt, interesseert mij !
    Gr
    Lamp

    lamp

    december 19, 2008 at 9:29 pm

  21. Mooi beeld! Geweldig leuk lijkt me dat, zo’n opdracht! Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van het boek!

    Ria

    december 22, 2008 at 3:04 pm

  22. Ik kijk uit naar je boek, ik weet zeker dat het heel mooi zal worden. Succes,
    Lieve

    liegeliving

    februari 14, 2009 at 4:49 pm

  23. ik vond het eerst allemaal maar wat landschapachtig, ik miste de diepgang, de affectie en connectie in de beelden, maar als ik dan lees dat het een opdracht pure landschapsfotografie is dan veranderd dat wel mijn kritiek. Super opdracht om te krijgen.

    nyklyn

    maart 22, 2009 at 3:07 pm


Geef een reactie

