Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Herfstimpressie (5)

with 22 comments

Herfstimpressie ?? Gisteren op de flanken van de Mont St-Aubert bij Doornik… het is verdorie nog volle bak zomer!!

Iets heel anders. De laatste tijd zie ik regelmatig aangereden vossen langs de kant van de weg. Gisteren was wel het toppunt. Langs de autostrade van Halle naar Doornik heb ik op een afstand van amper 40 kilometer maar liefst 5 slachtoffers geteld!! Nooit meegemaakt. Er moeten ongelofelijk veel vossen rondlopen in ons landje en toch zie ik ze bijna nooit in levende lijve. Ja, zo één keer per jaar ergens in de verte… schuw en slim dat ze zijn. Misschien stond er gisteren wel zo’n exemplaar naar mij te loeren van tussen de zonnebloemen. Wat zou ik er graag eens eentje fotograferen! En zeggen dat op sommige plaatsen in Nederland (o.a waterleidingsduinen) de vossen zo tam zijn dat men ze kan voederen.

Written by Koen

oktober 24, 2008 at 4:35 am

22 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vreselijk die arme vossen! Hebben er ooit eentje kunnen ontwijken die midden op een druk
    knooppunt op de autoweg liep …! Lijkt me ook het einde om ze voor de lens te krijgen,
    al zit dat er hiet niet in ;) Maar voor zo’n zonnebloemenveld zou ik ook een moord doen,
    het is echt nog hartje zomer daar en wat leuk al die paarse bloemetjes tussen al dat
    geel. Schitterende foto Koen!

    MoniqueSamui

    oktober 24, 2008 at 6:55 am

  2. Dat is nog een hele toestand geweest hier in NL.
    Natuurfotografen die de vossen (onbewust al dan niet bewust) voederen en daardoor worden ze inderdaad tam.
    Nadeel hiervan is dat de boswachters geen enkele andere optie hebben dan de vossen af te schieten, aangezien de vosjes de mensen benaderd, waaronder kleine kinderen.
    (zie maar eens: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/66374 )

    Het lijkt me inderdaad vreselijk om een vos (of elk ander dier) onder je auto te krijgen.
    Ik vind vossen prachtige dieren.

    En wat betreft de zomer, (wat een heerlijke zomerse kleuren), maar hier regent het pijpenstelen op het moment.
    De tuin ligt vol met bladeren, het is híer toch echt herfst.

    Bedankt voor de interessante link, Annika! Straf, héél straf wat ik daar zie/lees!

    Annika

    oktober 24, 2008 at 8:10 am

  3. Het zou inderdaad heel goed een zomerse opname kunnen zijn ware het niet dat Zonnebloemen wel bij het najaar/nazomer horen. Wat een heerlijke kleuren, nee ziet er echt niet als Herfst uit.
    Die vossen vind ik afschuwelijk om te horen, het zijn prachtdieren.

    Ank

    oktober 24, 2008 at 8:37 am

  4. Mooi Koen, heel leuk.
    Wij hebben zo een heel veld zonnenbloemen gefotografeerd bij ons in Bleialf (D) maar wel in augustus en met veel minder paarse bloempjes! Echt heel mooi.
    Op ons blog vind je er een foto van (1e fietsrit: ontdek de Eifel per fiets, Pronsfeld) van 6 augustus.
    In oktober moet je idd oppassen in bosrijke gebieden omdat het paartijd is en daarom ook jachttijd. Het wild is opgejaagder!
    En een vos is schichtig , he. Wij hebben vlak bij ons in de Eifel, twee jaar geleden een nest gehad met 4 à 5 jongen, leuk hoor … ze speelden vaak buiten. Die zou je kunnen fotograferen als je de wacht daarbij zou houden. Het nest was zo’n 50 meter van een wandelpad, dus …
    Het nest is er nu niet meer … wij hebben er tenminste achteraf toch nooit geen beweging meer gezien.
    groetjes
    Marlies

    Jammer dat het nest niet meer bestaat! Als je nog eens een nest weet zijn, geef dan maar een seintje. Ik kom dan onmiddellijk langs! Moet geweldig zijn om die spelende jongen te kunnen fotograferen

    Marlies

    oktober 24, 2008 at 10:55 am

  5. Die zonnebloemen zien er nog heel goed uit! Heel mooie foto, Koen!
    Misschien sta je ooit wel eens oog in oog met een hele vossenfamilie. Dan niet vergeten om foto’s te nemen hé :-)

    moekemicheline

    oktober 24, 2008 at 10:58 am

  6. Ik krijg een koude rilling van de site die Annika doorgaf. Je ziet dat sommige fotografen heel ver gaan om alles voor hun camera te krijgen.
    Ik hoorde zelfs van ingevroren kikkers om ze mooi te kunnen fotograferen.
    Het jachtseizoen jaagt de vossen op en zo komen ze op de snelweg terrecht.
    Je zonnebloemveld is prachtig Koen, niet te geloven dat het nog zo recent is.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    oktober 24, 2008 at 11:51 am

  7. Wat toevallig. Ik was daar zaterdag en heb ook dat zonnebloemveld gefotografeerd. Toen dacht ik ook: wat een zomers sfeertje. Check maar eens mijn foto’s via http://ambigirl.skynetblogs.be Maar nu staan er al veel meer zonnebloemen open en zijn de kleuren prachtig.

    Leuk zeg! En je stond blijkbaar op bijna dezelfde plaats om de foto te nemen!

    Ambigirl

    oktober 24, 2008 at 12:21 pm

  8. Bij deze foto zou ik me ergens in Zuid-Frankrijk wanen. Dat zomerse geel tegen de blauwe lucht, schitterend!

    fotomart

    oktober 24, 2008 at 12:38 pm

  9. Ze zijn te sluw voor mijn lensjes :( Maar het aangereden wild fotografeer je niet? Lijkt me een schokkende serie opleveren.

    Ik zie ze steeds langs de autostrade liggen en daar mag je niet stoppen uiteraard

    boomkruiper

    oktober 24, 2008 at 1:19 pm

  10. Die prachtige bloemen met een mooie blauwe lucht geeft idd gelijk een zomers gevoel! Heel erg mooi al is het niet echt passend voor deze tijd…

    Robbie Veldwijk

    oktober 24, 2008 at 6:00 pm

  11. Ongelooflijk zomers!

    zeezicht

    oktober 24, 2008 at 7:07 pm

  12. Inderdaad, dit is allesbehalve herfst.
    jammer van die vosjes!

    pieterbie

    oktober 24, 2008 at 8:16 pm

  13. Over vosjes gesproken, komen wij net over de ring van Mol in het donker, loopt er toch net een jong vosje voor onze auto naar de andere kant … lenig sprong hij over de omheining.
    Gelukkig niks aan de hand, maar voor hoe lang?
    Marlies

    Straf! En ik maar klagen dat ik amper een levend exemplaar te zien krijg…

    Marlies

    oktober 24, 2008 at 8:38 pm

  14. Koen,

    Wat is dit een schitterend plaatje van de zonnebloemen.
    Jammer van die vossen.
    Maar de kleuren van de bloemen geven dit logje een vrolijk tintje nu de dagen wat grauwer worden.

    Houdoe

    Jacky

    oktober 25, 2008 at 7:10 am

  15. Hoi Koen,
    Je zou er zo een poster van laten maken.
    Schitterend landschap met een dito compositie!!!
    Vreselijk van die vossen.
    Maar wat kun je er aan doen?
    Ik weet het niet.
    Fijn weekend.
    gr.
    Ton

    Ton

    oktober 25, 2008 at 8:31 am

  16. Kzou het echt niet weten hoe het komt…
    Heel fijn weekend
    Groetjs

    Illness

    oktober 25, 2008 at 7:17 pm

  17. Wat een schitterende foto, wat een kleuren zeg, je krijgt idd de zomer in je kop ;-)
    Vandaag leek het dat ook een beetje, zo mooi.
    Maar toch zie je dat de herfst vordert en morgen zullen we dat ook echt voelen zegt men :-(
    Jammer van de vossen, maar wat Annika schrijft had ik ook gelezen.
    Triest als je er zoveel ziet onderwegen dan nog wel aangereden.
    Bah…
    Gezellige zondag en groeten.

    keyfo

    oktober 25, 2008 at 9:40 pm

  18. oooh ik voel de zomer alweer kriebelen als ik naar je foto kijk!

    MJ

    oktober 26, 2008 at 7:56 am

  19. Dat je ze kan voeren dat weet ik niet hoor, maar mijn man heeft dit jaar in de duinen in Nederland ook gewoon een vos voor zijn voeten gehad die helemaal niet wegvluchtte. Hij was daar ook nogal van onder de indruk. Helaas geen camera bij zich. Dus misschien een uitstap naar de duinen in Nederland plannen!!

    Caro

    oktober 27, 2008 at 5:05 pm

  20. Prachtig shot, net midzomer, een veld vol zonnebloemen, mooi.

    roy

    oktober 27, 2008 at 8:29 pm

  21. De zonnebloemfoto vind ik prachtig. Leuk die paarse bloemen tussen het geel. Inderdaad een (na)zomerse sfeer. Hoewel het heiïge aan de horizon toch wel iets herfstachtigs heeft. De foto zou een mooie poster opleveren.
    Zelfs bij ons in het Rijnmondgebied wemelt het volgens mij van de vossen. Mijn zoon zag er laatst ‘s nachts één scharrelen in het centrum van Maassluis,30000 inwoners dus bepaald geen plattelandsdorpje. Zelf heb ik ze afgelopen zomer aan de rand van het Zwarte Woud gezien bij ochtendschemering. Het waren twee jonge vossen die nieuwsgierig bleven zitten in een gemaaid maisveld. Mijn hond ging er ook op zijn gemak bij zitten. Helaas deze keer net geen camera bij me…

    Janneke

    oktober 28, 2008 at 8:50 am

  22. Heerlijke overzichtsfoto met mooie kleurtinten!

    Rulan Kurek

    november 2, 2008 at 10:30 am


Geef een reactie

