Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Jachtpaviljoen De Notelaer (Bornem)

with 22 comments

Voor je verder leest: sinds 2011 is er ook een facebookpagina Fotogeniek Vlaanderen: Klik op ‘dit is leuk’ en blijf op de hoogte van fotogenieke plaatsen en evenementen!

De twee voorgaande foto’s werden dus in dit merkwaardig gebouw genomen!

Dit meer dan 200 jaar oud monument is het voormalige zomer- en jachtpaviljoen van de familie d’Ursel in Bornem aan de Schelde. Het is een prachtig gelegen trefpunt voor de talrijke fietsers die de streek verkennen. Aan de achterzijde is er een gezellig tuinterras middenin de natuur waar men kan genieten van een hapje en een drankje. Een aanrader voor dit weekend!! Sommigen zullen het gebouw overigens herkennen als decor voor de populaire tv-reeks ‘Stille Waters’ Minder bekend is het unieke interieur, waarover je meer info kan vinden op de website: http://www.notelaer.be/

 

Op de bel-etage is een ‘salon à l’italienne’ ondergebracht, geflankeerd door twee kabinetten.  De twee foto’s die ik in de vorige logjes toonde is een detail van de prachtige plafond- en muurschilderingen van Antoine Platteau.

 

Ook de prachtige parketvloer loont de moeite.

Meer foto’s uit de Scheldestreek: hier

Written by Koen

april 24, 2008 bij 7:39 pm

Geplaatst in Bezienswaardigheden

22 Reacties

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. Heel mooie foto’s. Straf dat het zo dicht bij mij ligt…en het toch niet weet. Mooi !

    fbaert

    april 24, 2008 at 7:46 pm

  2. Whow,dat ziet er netjes uit langs de binnenkant.
    Niet makkelijk om die plafond’s er zo mooi op te krijgen.

    Jimmy

    april 24, 2008 at 8:03 pm

  3. Wat een prachtig maar ook bijzonder gebouw, een lust voor het oog!

    Ank

    april 24, 2008 at 8:17 pm

  4. Wat een prachtige serie. Ik heb tegenwoordig niet veel tijd meer om nog dagelijks alles te bekijken. Maar een paar keer per week blijf ik me verbazen over de mooie foto’s die je maakt.
    Wat is België stiekum een mooi land.

    Houdoe

    Jacky

    april 24, 2008 at 8:42 pm

  5. Ik zal toch eens een uitstap naar die streek moeten plannen. Tof dat je er deze info bijgeeft.

    tati

    april 24, 2008 at 9:36 pm

  6. Leuk dat we nu weten waar je de foto’s hebt genomen. Mooi gebouwtje ook en we zullen het noteren voor de volgende fietstocht!!

    Caro

    april 24, 2008 at 9:54 pm

  7. Chique spel! Een blokhut was destijds blijkbaar niet goed genoeg om te gaan jagen.

    fotomart

    april 24, 2008 at 11:17 pm

  8. mooie foto’s van dit wel erg bijzondere stulpje!

    MJ

    april 25, 2008 at 7:31 am

  9. Zo’n vloer zou ik ook wel willen. Hoeveel uurtjes snijwerk zouden daar inzitten? Mooie foto’s en zo leer ik nog wat erfgoed kennen. :-)

    Caroline

    april 25, 2008 at 7:43 am

  10. Je weet de mooiste plekjes te vinden zie ik dit is puur genieten.
    Een fijn weekend.

    Gr. Frans

    Frans

    april 25, 2008 at 9:43 am

  11. Van dit pareltje had ik nog nooit gehoord.
    Prachtig gewoon!

    pieterbie

    april 25, 2008 at 9:47 am

  12. Die vloer … schitterend, daar ben ik helemaal weg van! Ik wist wel dat het ook
    een juweeltje van een gebouw moest zijn aan de hand van je vorige foto’s, prachtig!

    MoniqueSamui

    april 25, 2008 at 11:34 am

  13. Wat een schitterend gebouwtje met een erg mooie vloer zeg! Hoe lang zullen ze daar mee bezig zijn geweest :P

    Robbie Veldwijk

    april 25, 2008 at 11:50 am

  14. Dag Koen,
    Een prachtige serie foto’s van een mooi gebouw.
    Ik heb er van genoten.
    gr.
    Ton

    Ton

    april 25, 2008 at 2:49 pm

  15. Ik bezocht het paviljoen op Open Monumentendag 2005. Echt een pareltje. En zoals hierboven meermaals gezegd, de meeste mensen weten niet wat voor schatten er in België te vinden zijn. De ganse reeks die ik toen nam: http://carolien.eu/fotodir2/Uitstap/Bornem/

    Carolien

    april 25, 2008 at 6:57 pm

  16. Lijkt me gezellig !

    Knappe foto’s en een prachtig gebouw !

    sofievandam

    april 25, 2008 at 7:44 pm

  17. Dat ziet er heel mooi uit daar, leuk om eens binnen foto’s te zien. Vind de parketvloer schitterend, wat zal dat een werk geweest zijn.
    Echt heel mooi dit paviljoen.
    Gezellig weekend en groetjes.

    Tiny

    april 26, 2008 at 7:13 am

  18. Dat ziet er heel mooi uit daar, leuk om eens binnen foto’s te zien. Vind de parketvloer schitterend, wat zal dat een werk geweest zijn.
    Echt heel mooi dit paviljoen.
    Gezellig weekend en groetjes.

    Tiny

    april 26, 2008 at 7:14 am

  19. Een pareltje van een paviljoen, indito foto’s.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    april 26, 2008 at 9:55 am

  20. Het gebouwtje doet me denken aan de theekoepels langs de Vecht in onze provincie Utrecht. Wat een luxe in die dagen! We zijn op het moment aan het denken over een andere vloer in de woonkamer en ik liet mijn vrouw Janine de parketvloer zien om te vragen of ze misschien zoiets in gedachten had. Maar we willen het toch eenvoudiger houden want de wasmachine moet ook nog gerepareerd worden :). Prachtig vakwerk, zowel de foto’s als het interieur.

    illuci

    april 26, 2008 at 7:14 pm

  21. Wow, heel speciaal. Ik had een veel groter gebouw verwacht door de twee vorige foto’s

    tdn

    april 27, 2008 at 5:15 pm

  22. Ik ben vorig jaar aan het kasteel in de buurt op kamp geweest (dat is overigens het kasteeltje waar een deel van Windkracht 10 opgenomen is). Het is echt een prachtige omgeving! Ik denk dat je er bij zonsondergang aan de Schelde prachtige foto’s kan maken.
    Je hebt het gebouwtje trouwens erg mooi op plaat vastgelegd, een dikke pluim hiervoor ;)

    Ymke

    april 30, 2008 at 6:45 am


Geef een reactie

