Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Nog eens St-Amands

with 23 comments

Zondag kon ik nog eens één van m’n favoriete dorpjes bezoeken : St-Amands! Het avondlicht scheen prachtig over het rimpeloze water van de Schelde die daar de grens vormt tussen de provincie Oost-Vlaanderen en Antwerpen

Misschien een leuke tip als je in de buurt bent: parkeer uw wagen op het pleintje bij de veerpont van dit dorp, neem de overzet (gratis) en wandel langs de schelde tot het volgende dorpje Mariekerke, waarvan je op dit beeld in de verte de kerk ziet. Daar kan je ook een veerboot nemen en langs deze kant van de rivier loop je terug tot St-Amands. Een hele korte, maar prachtige wandeling door een uniek stukje Vlaanderen. In beide dorpen heb je bovendien gezellige terrasjes met uitzicht op de Schelde!

Meer foto’s van St-Amands: hier

Written by Koen

april 16, 2008 at 9:04 am

Geplaatst in Dorpen, landschappen

23 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dag Koen,
    Prachtige foto van het inderdaad
    rimpelloze water. Je zou bijna zeggen
    dat het een schilderij is, echt schitterend.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg van dit dorpje.
    gr.
    Ton

    Het wordt geen reeks van St-Amands, Ton. Gewoon elke dag een foto van her en der in afwachting van de volgende reeks (misschien Hallerbos)

    Ton

    april 16, 2008 at 9:23 am

  2. Het is inderdaad aangenaam wandelen en fietsen langs de Schelde. Een aanrader!

    fotomart

    april 16, 2008 at 10:33 am

  3. Toffe tip en prachtige foto. Direct zin om naar buiten te gaan en te fotograferen. Helaas roept de plicht.

    jokdev

    april 16, 2008 at 12:34 pm

  4. Jouw tekst hardop voorlezend klinkt het heel ern aantrekkelijk en de foto bevestigt dat nog eens

    Margrietgeniet

    april 16, 2008 at 12:43 pm

  5. Da’s een leuke tip
    De foto is een echte uitnodiging.

    Harry de Rooij

    april 16, 2008 at 12:50 pm

  6. Prachtig licht en heerlijk dat rimpelloze water. Mooie streek daar… en je kan er heerlijke paling in ‘t groen eten ;-)

    s.goovy

    april 16, 2008 at 1:32 pm

  7. Prachtige sfeerfoto, een topper!
    Mogen er rolstoelen ook mee met het veerboot.
    Wanneer is het hallerbostijd?
    Gr.
    P-TER

    @P-Ter: de kade in St-Amands is helemaal nieuw aangelegd en inderdaad toegankelijk voor rolstoelgebruikers! In Mariekerke niet volgens mij (weet het niet zeker). Je kan ook gewoon dezelfde veer terugnemen uiteraard.
    Nog enkele dagen geduld voor het Hallerbos. Het is nu al de moeite, maar de blauwe explosie is voor binnen enkele dagen zoals Daniel ook vermoedt.

     P-TER

    april 16, 2008 at 3:19 pm

  8. ah dat is mijn favoriet plekje ( buiten de zee natuurlijk daar gaat niets boven!)
    en daar heb je de boom met buikpijn hé!
    prachtige streek om prachtige fotos te maken!

    callemie

    april 16, 2008 at 4:00 pm

  9. Heel scherpe foto die de sfeer goed weergeeft.

    Jan

    april 16, 2008 at 4:37 pm

  10. Prachtige compositie. Mooie zachte kleuren. Bedankt voor de tip omtrent de korte wandeling. Misschien ga ik er wel eens heen.

    @Koen & P-TER: Ik gok dat het hoogtepunt dit weekend zal zijn. Het bos staat op vele plaatsen al mooi blauw maar gisteren (15/04) waren nog veel bloemtoppen van de boshyacinten gesloten.

    dmpictures

    april 16, 2008 at 4:45 pm

  11. Wat een typisch bootje zeg! Heel erg cool met zon grote pijp erop.

    Robbie Veldwijk

    april 16, 2008 at 4:50 pm

  12. Topfoto !

    Echt mooie stad héé ! en niet zo heel ver van waar ik woon
    Als je de foto ziet krijg je echt zin om er heen te gaan

    Super gedaan :)

    Sofie

    april 16, 2008 at 6:44 pm

  13. Inderdaad, prachtig licht!

    pieterbie

    april 16, 2008 at 7:30 pm

  14. Lijkt me idd een prachtige wandeling en nog lekker even varen ook :-)
    Mooie foto, zie je niet snel dat het water zo stil is.
    Ik ken het daar helemaal niet, jammer.
    Dank dat je ons het allemaal zo mooi laat zien.
    groeten

    Tiny

    april 16, 2008 at 7:51 pm

  15. Heel mooie idyllische foto. Mooi strijlicht en boeiend onderwerp.

    Xray

    april 16, 2008 at 9:25 pm

  16. Alles is al gezegd, dus hou ik het kort: een schoontje !

    fbaert

    april 16, 2008 at 9:59 pm

  17. kijk :-)) datzijn tips waar je wat mee kunt doen koen,
    ik zal daar zeker aan denken wanneer ik daar heen ga.
    dank je wel
    groetjes
    klaproos

    klaproos

    april 16, 2008 at 11:13 pm

  18. Prachtige foto,mooie beeldopbouw en een schitterende kleurvariatie.
    Inkaderen en ophangen.

    ps: ligt dit ver van Kruibeke?

    +/- 20 km schat ik

    nmr

    april 17, 2008 at 6:54 am

  19. Mooi foto met zwachte tinten! Toch wel jammer dat ik mijn eigen land op vlak van toerisme niet goed ken. Dankzij jou Koen leer ik elke dag iets bij! Ik zou die tips moeten bundelen en er dan eens werk van maken om er naartoe te trekken.

    Serge

    april 17, 2008 at 11:41 am

  20. Heel aantrekkelijk plaatje en dat een rivier zo rimpelloos kan zijn!!! Facelift? :)

    Dat stilstaand water is raar, hé? Ik denk nu plots aan het wisselen van de getijden. Bij vloed stroomt het water landinwaards en bij eb uiteraard omgekeerd, maar daartussen moet er een nulpunt zijn veronderstel ik. Ga ik eens nagaan…

    boomkruiper

    april 18, 2008 at 12:56 am

  21. Prachtige sfeerfoto, met die zachte kleuren! Mooi licht, mooie weerkaatsing (van dit licht) in het rimpelloze water… Topper!

    Erik O,

    april 19, 2008 at 3:26 pm

  22. Zoals beloofd heb ik dat stilstaand water eens nagevraagd bij iemand die er toch al iets van zou moeten afweten. Er zijn twee factoren die kunnen meespelen. Vooreerst was er die dag wellicht maar een lichte stroming en ten tweede kan er een soort tegenwind op de stroming hebben meegespeeld. Beide factoren zouden wetenschappelijk kunnen geverifieerd worden. Ook zonder die wetenschap blijft het een klassieker van formaat.

    Bedankt voor de info, Steven!

    Steven

    september 23, 2008 at 8:53 am

  23. [...] je wat minder tijd, bekijk dan dit berichtje , of dit , of dit , of dit , of dit ,  of dit, of… ben je er nog? Tof! Want daar gaat het om in dit blogje: [...]


Geef een reactie

