Blog van Fotogeniek België / Fotografie Koen De Langhe

Thema: België

Stuivekenskerke

with 21 comments

Nieuw! facebookpagina Fotogeniek Vlaanderen: Klik op ‘dit is leuk’ en blijf op de hoogte van fotogenieke plaatsen en evenementen!

In de reeks ‘15 mooiste dorpen van Vlaanderen’ dit keer het West-Vlaamse Stuivekenskerke. Het kleinste dorp der dorpen ! Toch in ieder geval het kleinste van de ‘15′ want er wonen amper 160 mensen in dit unieke dorpje met een al even unieke naam!

stuivekenskerke-03.jpg

Ik bezocht het dorp enkele maanden geleden, meer bepaald op 07 oktober. Nyklyn, onze West-Vlaamse blogvriend van de streek had eens gezegd dat in die streken de mist hardnekkig kan blijven hangen. Wel, dat heb ik die dag gemerkt !! Al moet ik zeggen dat het een bijzonder sfeertje met zich mee kan brengen. Ik kan er tientallen beelden van tonen maar veel wijzer zal je er niet van worden…  Gelukkig brak het zonnetje, hetzij moeizaam , kort na de middag toch nog eventjes door…

stuivekenskerke-37bis.jpg

En ja, geloof het of geloof het niet, maar in Stuivekenskerke is er ook nog een Oud-Stuivekenskerke! Hieronder zie je een foto vanop de torenruine van de St-Pieterskerk uitkijkend op de herdenkingskapel. Het geheel en de omgeving is als landschap beschermd sinds 1959.

stuivekenskerke-51.jpg

Stuivekenskerke ligt midden in een uitgestrekt polderlandschap en je ziet er bijgevolg reigers bij de vleet. Onderstaande foto was qua kleur en scherpte compleet mislukt, maar ik vond de communicatie tussen ‘die twee’ wel leuk

stuivekenskerke-22.jpg

De oorlog is nooit ver weg in de streek rond Diksmuide…

stuivekenskerke-25.jpg

 

stuivekenskerke-49.jpg

Jammer genoeg geen foto van het gigantische centrum. Da’s voor een volgende keer! En voor dorstige wandelaars en fietsers: ik kan jullie geruststellen , amper 160 inwoners maar gelukkig  ook een café met gezellig terrasje! Je kan het niet missen, het ligt vlak aan de kerk :-)

Meer foto’s van Stuivekenskerke vind je hier

Written by Koen

februari 9, 2008 at 8:03 am

Geplaatst in Dorpen

21 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Prachtig, Koen, ik wist dit niet eens liggen, had er nog nooit van gehoord.

    pieterbie

    februari 9, 2008 at 9:23 am

  2. wooow merci voor de link Koen…
    idd Koen veel mist daar
    ze hadden het beter Mistekenskerke genoemd

    nyklyn

    februari 9, 2008 at 9:31 am

  3. Regelrechte reclame voor een prachtige streek!
    De serie is zeer de moeite waard. Heel sfeervolle platen.
    Knap gedaan!

    René Wouters

    februari 9, 2008 at 10:39 am

  4. min ma es van dixmude , dus ja wij kennen dat wel !
    prachtige streek
    die koe vind ik de max!!!!!!!

    callemie

    februari 9, 2008 at 11:31 am

  5. Mooie foto met die mist daar.
    Dit geeft iets mystieks aan de foto.
    Lijkt mij een prachtige omgeving om eens naar toe te reizen.
    Heb je nog wat tips?
    gr.
    Ton

    Ton

    februari 9, 2008 at 12:12 pm

  6. Die laatste vind ik erg mooi, vraag me wel af hoe sommige foto’s eruit zouden zien met iets meer contrast (de eertse en de laatste bijvoorbeeld)

    Robbie Veldwijk

    februari 9, 2008 at 7:49 pm

  7. Stuivekenskerke staat genoteerd in mijn agenda. De streek daar hebben we al meermaals doorkruist. Mooie sfeerbeelden! De carnavalfoto’s van Aalst vond ik ook heel geslaagd, mooie fotoreportage

    dirkjogt

    februari 9, 2008 at 7:55 pm

  8. Weer iets bijgeleerd over ons landje. De mistfoto’s zijn zeer sfeervol. Maar de koe is super!
    Zo zie je maar dat ook niet geslaagde foto’s iets te vertellen hebben.

    Martine

    februari 9, 2008 at 8:06 pm

  9. Tja, de westhoek herbergt heel wat mooie plaatsjes. Je weet ze telkens weer heel boeiend en anders in beeld te brengen. Ik ben een echte fan van je “Mooiste dorpen”-reeks. Je reactie op m’n eerste Lissewege foto heeft me veel deugd gedaan. Elke leerling zou natuurlijk blij zijn met zo’n opmerking van z’n meester :-)

    Xray

    februari 9, 2008 at 8:08 pm

  10. Ik woon juist aan de andere kant van Diksmuide, en nee, ik fotografeer zelden dorpen in de streek, ken ze te goed voorzeker.
    Je hebt dat prachtig gedaan Koen

    PS: Klerken telt tien keer meer inwoners en er is geen enkele café meer! (Breng maar je pulle mee als je hier met je fiets de berg oprijdt ;-)

    Manu

    februari 9, 2008 at 8:26 pm

  11. er is niets mis met tientallen foto’s van dit mooie mistige sfeertje
    laat die foto’s vooral niet
    in je archiefje verpieteren ;)
    mooie foto’s heb je hier mweer geplaatst
    ook die communicatie foto is erg geslaagd

    Seraka

    februari 9, 2008 at 10:37 pm

  12. Knappe reeks,
    welke breedhoek gebruik je ?
    Altijd mooi om naar te kijken !

    mvg
    lamp

    Lamp

    februari 10, 2008 at 12:15 pm

  13. @ Lamp: ik gebruik dikwijls een 12-24mm lens en verder de gewone standaardzoom 18-105 of 18-135.
    Ik weet niet meer precies welke lenzen ik gebruikt heb bij de foto’s hierboven, maar de foto van Oud-Stuivekenskerke (3de foto) werd zeker met de 12 mm genomen. Had ik dus nodig om zowel het platvorm met oriëtatietafel als de kapel in beeld te krijgen

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    februari 10, 2008 at 12:55 pm

  14. Drie mooie foto’s, maar van die bovenste ga ik smelten, prachtig.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    februari 10, 2008 at 6:21 pm

  15. Geeft wel heel heel mooie sfeer, met die mist…vidn de eerste en de laatste foto dan ook het mooist.
    Ik ken de steeek niet zo goed, maar een knus doprje zo te lezenmet maar 160 inwoners een kerk en een kroeg, dus gezellig ;-)

    Groeten

    Tiny

    februari 10, 2008 at 6:40 pm

  16. Je zet echt heel goede beelden neer met die reeks van de mooiste dorpen Koen!

    Als de reeks af is kan je ze misschien bundelen in een boekje. Op zoek naar een uitgever zou ik zo zeggen! :)

    Tom

    tdn

    februari 10, 2008 at 7:42 pm

  17. Ik ben een fan van de eerste! Mooi die sfeer van de eerste tekenen van de herfst.

    s.goovy

    februari 11, 2008 at 9:46 pm

  18. Mooie serie,de mist foto heeft een heerlijke sfeer in zich, en de koe/reiger foto vind ik prachtig

    peter

    februari 13, 2008 at 6:10 pm

  19. Wat kan ik nog aan al dit lovend commentaar toevoegen? Prachtige foto’s van – het moet gezegd – een prachtige streek. Je doet de polders alle eer aan!

    Thijs

    maart 30, 2008 at 12:33 pm

  20. [...]  Stuivekenskerke (West-Vlaanderen) [...]

  21. hopelijk is alles zo mooi als op de foto’s;want we gaan volgende week naar dat dorpje logeren met enkele vrienden

    johny platteau

    juli 16, 2012 at 7:38 pm


Geef een reactie

